GJØRAN TEFRE:

KAMPEN MOT KROPPEN

Han er skiløperen som ikke bare har måttet kjempe mot konkurrentene, men også sin egen kropp. Hvordan beholder man motet når kroppen ikke vil?

Kampen mot kroppen

Gjøran Tefre er skiløperen som ikke bare har måttet kjempe mot konkurrentene, men også sin egen kropp. I en årrekke skiftet formen til talentet bokstavelig talt som sommer og vinter, og alle timene med arbeid i sesongoppkjøringen ble spolert av sykdom når det virkelig gjaldt.
Hvordan beholder man motet når kroppen ikke vil?

Trosset oddsene

Hele idrettslivet til Gjøran har vært en lang historie om Kaizen. Som ung skiløper ble han fort god, og bestemte seg for å satse mot toppen som 15-åring. På NTG på Geilo ble hverdagen bygget rundt forbedring i sporet. “Hele gjengen” skulle vinne VM og OL i fleng. Gjøran var en av de som lå best an.

Dessverre ble han plaget av mye sykdom. Kroppen tålte ikke å bli presset i lave temperaturer.
Til tross for flere år med motgang og resultater som ikke stod i stil med forhåpningene, fortsatte Tefre å gjøre det han kunne for å forbedre seg. Litt etter litt, hele tiden. Noen år senere stod han på startstreken i verdenscupen. Heller ikke den dagen skulle ting gå hans vei.

Toppidrett er Kaizen

“Kontinuerlig forbedring er toppidrett, det er det vi driver med hver eneste dag”, forteller Gjøran når vi møter ham etter en treningsøkt i Holmenkollen. “Som toppidrettsutøver står du opp hver dag med et mål for øyet - å bli bedre”. Han ser klare paralleller mellom livet som toppidrettsutøver og Toyotas grunnleggende Kaizen-filosofi.

“Et eksempel er hvordan fabrikkene til Toyota opererer for å fange opp feil. Det handler om kontinuerlig evaluering som skal drive deg frem til det resultatet du ønsker”.

For Gjørans del har Kaizen handlet ekstra mye om å gjøre det beste ut av de gitte forutsetningene. “Alle kropper er ulike, og der enkelte mennesker kan oppleve ekstrem utvikling veldig raskt, kan andre behøve mer tid på å skru det til. Da ligger fokuset på å bruke hver eneste dag til å forbedre seg på de tingene jeg kan forbedre meg på. Jeg synes uttrykket i seg selv er veldig bra”.

Da Gjøran ble en del av Team Toyota, hadde han allerede levd etter Kaizen-prinsippet i mange år. “Det gjorde at samarbeidet føltes helt naturlig for meg, og litt ekstra å være en del av Team Toyota”, forteller Gjøran.

/
Verdenscupen

Tilbake til startstreken i verdenscupen. Målet Gjøran hadde satt seg som femtenåring var nådd, men den store opplevelsen bleknet raskt da Martin Johnsrud Sundby bestemte seg for å gå fra hele feltet fra start. Gjøran klarte ikke å henge med og endte på 48. plass. Det ser han på som en bra ting i dag.

“Jeg fikk ikke følelsen av at jeg hadde nådd målet mitt. Ja, jeg gikk verdenscup, men jeg var aldri med i rennet. Da tenkte jeg at neste gang jeg går verdenscup skal jeg faen meg være så med at rennet handler om meg”.

Gjørans neste verdenscup var en sprint i Lahti, der han endte opp som tredje beste nordmann den dagen. Selv om han bommet på oppløpet, kjente han at målsettingen hadde fungert. Dermed justerte han opp målet nok et hakk.

Sirkler inn målet

Siden da har Gjøran gått mange verdenscuprenn der han har matchet konkurrentene godt, hengt med hele veien og følt seg like god som de andre. Nå føler han at det kun er små, taktiske detaljer som gjenstår for å gå helt til topps. Erfaring, skivalg, den lille kurven i siste sving. Ting han har jobbet mye med det siste året.
“Nye målsettinger kommer helt naturlig, et oppnådd mål er som et sjekkpunkt på den lange lista mot toppen”

Les mer

Jeg bruker bilen ekstremt mye Jeg bruker bilen ekstremt mye For en som reiser mye, er en bil med stort bagasjerom helt avgjørende. Magnus Midtbø beskriver RAV4 Hybrid som den beste bilen han noen gang har hatt. Norges beste klatrer Norges beste klatrer Klatreren fra Bergen har besteget bratte fjell både i inn- og utland. Nå sikter han mot nye høyder på digitale arenaer. Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Fredric Aasbø kjører til vanlig fullblods driftingbiler. I dag snakker han med oss om hvorfor Toyotas biler har så gode kjøreegenskaper. Sarah Louise Rung - Utøveren Sarah Louise Rung - Utøveren Hun visste at det ville bli ekstremt tøft, og at sjansen for å bli en av verdens beste para-svømmere var liten. Viljesterk som få valgte hun å hoppe i det og jakte drømmen.