Johannes H. Klæbo:

- Å ta gull i OL er en drøm

Veien til OL-gullet

Oppkjøringen til vinter-OL er godt i gang, og Team Toyota-ambassadør Johannes Høsflot Klæbo har gjennomført de første rennene i årets Verdenscup. Les om hvordan han har forberedt seg det siste halvåret, og hvilke strategier som skal ta han til gull i Beijing.

Konkurranseklar


Etter en lang periode med mye trening, er det tid for å kjempe om medaljer i de internasjonale rennene. Johannes forteller at han har det veldig bra nå, og at han er glad for å endelig kunne konkurrere igjen.

- Den første perioden er det Verdenscupen som står i fokus, også blir det Tour de Ski i romjula og på nyåret. Konkurranseinstinket er på plass, og jeg har gledet meg skikkelig til OL-oppkjøring og sesongstart!

Johannes Klæbo i skisporet under årets første Verdenscup-renn i Ruka
KONKURRERER IGJEN: Johannes Klæbo under åpningshelgen av Verdenscupen i Ruka.
Foto: Bildbyrån
Sommer med RAV4

Også utenom sesongen går det med mye tid til trening. Både rulleski, sykling og løping går igjen på planen, og Johannes liker å bruk golf som restitusjonstrening mellom slagene. Denne sommeren har han også fått kvalitetstid med familien sin og kjæresten, Pernille.

- Vi hadde en fantastisk uke sammen på Herøy langs Helgelandskysten. Pernille og jeg pakket med oss paddleboard og våtdrakter, og hadde en flott kjøretur med RAV’en opp til plassen foreldrene min hadde leid, sier han.

Høydetrening og tynn luft

Sensommeren og høsten har inneholdt blant annet to lengre opphold i Livigno. Johannes har ikke mye erfaring med høydetrening fra tidligere, men i år har det vært en spesielt viktig forberedelse til Beijing.

- Vi skal konkurrere på 1800 meters høyde, og løypene i Norge ligger en god del lavere i terrenget enn det. Luften er tynnere og kroppen responderer jo på en helt annen måte. Det har med andre ord vært helt avgjørende å trene i tilsvarende forhold som fjellene i Beijing, forteller Johannes.

Julaften i Davos

Planene er lagt, og Johannes har hektiske uker foran seg. Nå har han også bestemt seg for å bli igjen i Davos etter Verdenscuprennet. Dersom situasjonen tillater det, reiser han nemlig til Dresden for å konkurrere i sprint den 18. desember. Det betyr at julefeiringen med familien utgår i år.

- Det var ikke et enkelt valg, men for OL-oppkjøringen sin del er det mest hensiktsmessig å ikke dra hjem. Heldigvis kommer Pernille ned for å feire med meg, så jeg slipper å sitte alene på julaften.

Og hvis alt går etter planen, går turen videre allerede noen dager senere.

- 2. juledag reiser jeg til Lenzerheide for å gå Tour de Ski, deretter til nye konkurranser i Oberstdorf. Etter nest siste renn i Val di Fiemme, er det kun Alpe Cermis som gjenstår av Tour de Ski. Og etter 4. januar drar jeg hjem til Trondheim for å roe ned litt. Der blir det en uke med hvile, før siste høydeopphold på pre-camp.

Tar med seg bilen

Johannes forteller at han mest sannsynlig kommer til å ha med seg sin egen RAV4 ned til Europa i desember. De vil få bruk for den både til trening og i forbindelse med Tour de Ski.

- Vi ser på mulighetene for å transportere den ned, slik at vi har bil tilgjengelig. Fordi jeg skal være så lenge i høyden, blir RAV’n en viktig spillebrikke for transport av matvarer og utstyr til både Davos og Val Senales.

Slik skal han vinne OL-gullet

Sesongens ambisjoner er klare, og store. For Johannes er hver førsteplass en seier, men det gjeveste gullet er i OL.

- Å ta gull i OL er en drøm. OL er noe annet enn alle andre konkurranser. Skal man klare å ta en medalje, må alt klaffe fra start til slutt.

Johannes Klæbo under åpningshelgen av Verdenscup-rennet i Ruka
GÅR FOR GULL: Det unge skiesset har trent målrettet mot seier i Beijing.
Foto: Bildbyrån

Ifølge Johannes må kroppen spille på lag, man må være i sin beste form og hodet må være på rett plass. Han understreker at man konkurrerer med de beste i hele verden, og hver og en av dem har lagt ned beinhard innsats på veien.

- Jeg har gjort de prioriteringene jeg mener er riktige, spesielt med tanke på trening i høyden, og jeg håper at alle de harde øktene jeg har hatt - og kommer til å ha - vil lønne seg i det lange løp.

Sammen med Arild Monsen, trener for det norske herrelandslaget i sprint, og morfaren har han planlagt hver eneste økt nøye, og følger planen til punkt og prikke. Likevel mener Johannes at man aldri har noen garanti for at formen stemmer 100 % på konkurransedagen.

- Bare tiden vil vise om jeg treffer, og om jeg får betalt for alle timene jeg har lagt ned i sommer og høst – både hjemme og i høyden. Jeg lover at jeg skal gjøre mitt aller beste.

Les mer

Magnus Midtbø Magnus Midtbø Han lekte så mye i trærne at han fikk kallenavnet «Klatre-Magnus». I dag har 32-åringen lagt konkurranseskoene på hylla, og tatt klatringen til nye høyder på nettet. Tok treningen i egne hender Tok treningen i egne hender Hvordan blir man egentlig best i sin egen idrett? For Magnus Midtbø handlet det om én ting: å ikke gi seg. Jeg bruker bilen ekstremt mye Jeg bruker bilen ekstremt mye For en som reiser mye, er en bil med stort bagasjerom helt avgjørende. Magnus Midtbø beskriver RAV4 Hybrid som den beste bilen han noen gang har hatt. Norges beste klatrer Norges beste klatrer Klatreren fra Bergen har besteget bratte fjell både i inn- og utland. Nå sikter han mot nye høyder på digitale arenaer.