Gå til hovedinnhold (Press Enter)
Jeg ønsker å...

Fem av fem stjerner i Norsk Kundebarometer 2025!

Norsk Kundebarometer er en av landets største kundetilfredshetsundersøkelser og har i over 20 år tatt temperaturen på hvor fornøyde norske forbrukere er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. I 2025 ligger Toyota i toppsjiktet av bilbransjen for 19. året på rad – opp 1,9 poeng fra 2024.

Best i bransjen

Med en tilfredshetsscore på 83,1 poeng trumfer Toyota kategorien «Bilforhandlere» i Norsk Kundebarometer 2025, med en økning fra 81,4 poeng i 2024 til 83,3 poeng i år. Og med det havner Toyota som nummer seks totalt av mer enn 150 virksomheter.

Toyota er en gjenganger på listen over selskaper med de mest fornøyde kundene og for 19. året på rad oppnår Toyota en totalscore på over 80 poeng i Norsk Kundebarometer.

Handelshøyskolen BI er ansvarlig for undersøkelsen og beskriver kategorien på 80-100 poeng som «begeistrede kunder» som illustreres med 5-stjerners rating. Du kan lese mer om kåringen nedenfor.

Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge understreker at det er forhandlerne som har hovedæren for at kundetilfredsheten har holdt seg stabilt høy over så lang tid.

– Forhandlerne våre har arbeidet systematisk og målrettet for å skape gode, minneverdige kundeopplevelser gjennom mange år. Det er de som møter kundene i det daglige, og de fortjener heder og ære for det gode arbeidet som er utført, sier han og fortsetter:

– Vi takker alle de ansatte hos forhandlerne som fortsetter å skape de gode kundeopplevelsene, og de ansatte i Toyota Norge, Toyota Finans og Toyota Forsikring som tilrettelegger og følger opp slik at vi hele tiden har kunden i fokus. Jeg er stolt av arbeidet som legges ned fra alle. Denne anerkjennelsen går til hele laget, og vi skal fortsette å jobbe slik at vi også fremover har de mest tilfredse kundene, sier Pawlak.

Robin Rosberg
«Jeg valgte å kjøpe bZ4X fordi jeg setter sikkerheten foran alt.» – Robin Rosberg

Stor takk til alle kunder!

Den sterke plasseringen reflekterer ikke bare innsatsen fra de ansatte, men også den langvarige tilliten Toyota har bygget hos kundene gjennom to tiår.

– Dette er en stor tillitserklæring fra våre kunder. Når de år etter år er blant landets mest fornøyde, betyr det at vi gjør mye riktig – og at vi samtidig må jobbe hardt for å opprettholde den standarden vi har satt for oss selv, sier Pawlak.

Undersøkelsen viser ikke bare at Toyota-kundene er meget fornøyde, men også svært lojale, med en ledende lojalitetsscore på 81,7 poeng i 2025.

– Vi er svært glade for å se at kundene våre vil velge Toyota igjen, noe som er et viktig utgangspunkt for videre suksess. Nå er vi dessuten for alvor med i elbilmarkedet gjennom lanseringen av tre helt nye elbiler i 2025, avslutter Pawlak.

  • Om Norsk Kundebarometer

    Norsk Kundebarometer (NKB) er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

    I 2025 har Norstat, på vegne av NKB, spurt 4708 forbrukere om hvor fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Resultatene presenteres i et 5-stjerners ratingsystem (fra 0–100 poeng) hvor poengene utgjør hvor mange stjerner bedriftene får:

    5. Over 80 poeng = Begeistrede kunder
    4. 75–80 poeng = Svært fornøyde
    3. 70–75 poeng = Fornøyde
    2. 60–70 poeng = Likegyldige eller misfornøyde
    1. Under 60 poeng = Svært misfornøyde

    Se resultatet fra undersøkelsen nedenfor:

Norsk Kundebarometer 2025

Kategori: Bilforhandlere
Bedrift Plass bransje Plass totalt Tilfredshet Lojalitet
Toyota 1 6 83,1 81,7
BMW 2 8 82,3 81,1
Mercedes-Benz 3 12 81,1 80,5
Volvo 4 12 81,1 79,0
Nissan 5 15 79,4 73,7
Audi 6 28 77,6 72,7
Tesla 7 28 77,6 63,0
Skoda 8 41 76,2 72,5
Hyundai 9 54 75,4 70,7
Volkswagen 10 70 73,5 69,2
Les mer om resultatene her.
Publisert: 07.05.2025