Toyotas nyeste ambassadør går egne veier

Johannes Høsflot Klæbo

Da Toyota og Johannes Høsflot Klæbo møttes for første gang for å diskutere et samarbeid var det full klaff fra første stund.

Langrennsess Johannes Høsflot Klæbo er kjent for å være en utøver som går sine egne veier for å finne optimale løsninger. Og det fungerer: i sin første sesong som senior vinteren 2016/17 tok han bronsemedalje i verdensmesterskapet i sprint, vant som den yngste noensinne sprint FIS World Cup sammenlagt, fikk 3 seire i FIS World Cup og vant mini-touren i Canada sammenlagt. Han vant også NM i sprint 2017.

Viljen til å gå egne veier og utfordre konvensjoner er noe han som utøver og Toyota som organisasjon har til felles.

– Allerede etter vårt første møte så fant vel begge parter ut at vårt verdigrunnlag og metodikken vi jobber etter er veldig lik. Å forstå grunnleggende verdier som ligger i Toyotas Kaizen-lære var ganske enkelt for meg. 

Always a better way, som er et mantra for Toyota er noe Johannes kan kjenne seg igjen i.

– Som skiløper er jeg kontinuerlig på jakt etter forbedringer, og hva jeg kan gjøre for å knipe inn en sekund eller en tiendedel på mine konkurrenter.

Det gjør seg gjeldende uansett om det er snakk om trening, kosthold, hvile eller det mentale, men også hvordan han transporterer seg mest mulig effektivt fra A til B uten å bruke for mye energi før et renn eller en trening.

– En av de tingene som Toyota Norge allerede har hjulpet meg med i sommer er å låne meg biler slik at jeg har kunnet reise til og fra rulleskirenn uten å bruke for mye energi.

I løpet av sommeren har Johannes testet fem ulike Toyota-modeller over en 14-dagersperiode. En av bilene Johannes har testet blir også den bilen han skal kjøre gjennom vintersesongen, men da må han først finne hvilken bil som dekker behovene han har som toppidrettsutøver. I de følgende avsnittene forteller han med egne ord hvordan han opplevde de forskjellige Toyotaene:

/
Se filmen fra testkjøringen her!
/
Toyota GT86

Da jeg kom hjem fra Rudskogen etter å ha deltatt på Gatebil sammen med Fredric Aasbø, så hadde Toyota Bilia Trondheim plassert en hvit GT 86 pakket inn i svart velur ute på gårdsplassen. Dette er nok den tøffeste Toyotaen jeg har kjørt. Bilen er akkurat tilsvarende den som jeg fikk kjøre på Rudskogen med Fredric.

Den har 200 hk, og er virkelig en sportsbil. Det er ingen tvil om at dette er en Toyota jeg gjerne skulle ha kjørt hver sommer. Nå skal det sies at det var litt vanskelig å få med flere enn to personer i denne bilen, og jeg måtte låne mor og far sin bil når jeg skulle ha med skiutstyr.

Men det kan jeg leve med. Dette er definitivt en bil jeg liker! Se mestermøte mellom Fredric Aasbø og Johannes på Rudskogen.

/
Toyota C-HR

Jeg har testet både C-HR Hybrid og C-HR bensin. Jeg kjørte en C-HR bensin 1,2 l 4WH da jeg som Mentor for Statoil sin "Morgendagens helter" skulle til Lillehammer i august. C-HR er en tøff bil med tøffe linjer. Bilen er større enn man skulle tro, og jeg likte det ungdommelige utrykket.

På turen til Lillehammer hadde jeg med meg min far som sjåfør og min bror Ola var med for å filme til min VLOG. Det var god plass til oss tre. Etter at vi kom tilbake fikk jeg teste en C-HR Hybrid en ukes tid.

Denne bilen hadde en litt større motor (1,8l), men ingen firehjulsdrift på hybrid modellen. Ser man bort ifra mitt behov for å transportere flere par med ski så er dette en bil som absolutt passer meg.

Land Cruiser

Etter å ha testet C-HR så var overgangen stor da jeg kom bak rattet på en Toyota Land Cruiser. Jeg fikk teste denne da jeg var på et lokalt motbakkeløp i nærheten av hytta vår i Fordalen. Land Cruiser er helt fantastisk å komme seg frem med. Det regnet og var glatt på den gamle seterveien, men det var uproblematisk å kjøre veien inn i Nekkjådalen.

Det var en ekstra bonus at det var så stor plass bak i Land Cruiseren at jeg kunne skifte til treningstøy, samt at jeg oppholdt meg der i regnværet frem til starten gikk. Vi fikk også låne en Land Cruiser da vi kjørte til Aure i forbindelse med Toppidrettsveka.

Det ble gått to tøffe rulleskiløp i Aure, og vi skulle transporteres tilbake til Trondheim for å gå en sprint litt senere på kvelden. Det var derfor viktig for meg å kunne disponere en stor bil hvor jeg kunne hvile ut etter rulleskiløpet - mens min far transporterer oss trygt tilbake til Trondheim.

RAV4 Hybrid

Etter toppidrettsveka testet jeg en RAV4 Hybrid. Dette er en bil med 197 hk, 4WD og automatgir. Jeg ble positivt overrasket over bilen som jeg kanskje har oppfattet som litt tradisjonell. Motor, musikkanlegg og den store plassen gjorde at jeg ganske raskt satt denne på listen over en av de Toyota modellene som kunne tenke meg.

Bilen har stor lagringskapasitet og god plass i baksetet. Vi fikk testet baksetet i bilen da jeg hadde et produksjonsselskap fra TV 2 med på tur for å gjøre et intervju sammen med en annen kjent skiløper, og det var ingenting å si på plassen.

Etter å ha brukt bilen til å transportere meg til og fra trening med skistaver og rulleski noen dager, så kan jeg absolutt si at dette er en bil jeg har blitt mer og mer glad i. Selv om den er litt kjedelig.

/
Nye Hilux Arctic Truck

Jeg fikk lov til å teste Nye Hilux Arctic Truck 37, som er en spesialutgave og et monster av en bil. For å få testet bilen så kjørte vi ut på Byneset utenfor Trondheim hvor vi har testet bilen på grusveier. Bilen er nok egnet for å kjøre i terrenget, og er så stor at den kan kjøre over alle andre Toyota modellene som jeg har testet, inklusive Land Cruiseren.

Nye Hilux er virkelig en gøy bil å kjøre, men skal jeg være ærlig så kom den vel mer til sin rett da vi brukte den til å frakte to TV-team og en VG-fotograf som skulle filme meg og Niklas Dyrhaug på vei opp til Vassfjellet for noen uker siden. I min VLOG 41 kan dere se hvordan lasteplanet på Nye Hilux kan gi gode bilder av skiløpere som kjører 10 minutters intervaller.

Dette er en bil som jeg virkelig håper at jeg kan leke meg med igjen. Den blir bare råere og råere etterhvert som man lærer seg hvor sterk den er. Og den har plass til ski, staver, rulleski, sykkel etc. på lasteplanet.

Må dekke mange behov

For en utøver som er mye på farten er komfort og plass viktig, men for Johannes er også et godt musikkanlegg avgjørende.

– Jeg kjører en del bil til trening om vår, sommer og høst. Og jeg er avhengig av å kunne kjøre relativt lange distanser til noen skirenn om vinteren. Det er derfor viktig for meg at bilen er god å kjøre, samt at det er nok plass i bilen slik at jeg kan få med meg det jeg trenger.

En del av treningen går også ut på å forberede seg mentalt på hva som skal skje. Jeg bruker mye musikk i min mentale trening, og derfor er musikkanlegg i bilen viktig. Samtidig så er jeg over gjennomsnittet opptatt av bil, slik at jeg vil ha en bil som ikke er som alle andre biler.

Når man har en utendørsjobb som Johannes har og reiser alskens steder i allslags vær er det viktig å ha en bil man kan stole på.

– Som skiløper er sikkerhet viktig for meg da vi kjører langt, er på mange litt ufremkommelige plasser i all slags vær. Toyota har mange biler som er trygge og har god fremkommelighet. I tillegg er det et merke mange liker, det er noe folkelig over Toyota.

Som sagt følte jeg at matchen mellom meg og Toyota var på plass med det samme vi møttes og vi jobber med mye av de samme motivasjonene. Det er viktig for meg at mine samarbeidspartnere matcher mine verdier og det gjør så absolutt Toyota. Jeg gleder meg til et nært samarbeid med Toyota i årene som kommer.

Og hvilken Toyota endte Johannes opp med? Det finner du ut her og på VLOGGEN hans neste uke.

Relatert innhold

Et selvsagt valg Et selvsagt valg Det avgjørende for bilvalget til Hanna og Marius Skaara skulle vise seg å bli bilen de allerede hadde. På fjelltur med Fredric På fjelltur med Fredric Som vi har sett så langt i årets sesong av 71° Nord, har det ikke manglet på flott natur og strabasiøse fjellturer for deltagerne. I gårsdagens episode stod det imidlertid en litt annen fjelltur på programmet. - Har du en drøm – hopp i det - Har du en drøm – hopp i det Toyota på veien med naturfotografen @lebackpacker Legenden har blitt enda bedre Legenden har blitt enda bedre Det er mange gode grunner til at Toyota Hilux har solgt utrolige 16 millioner enheter siden den kom på markedet i 1968. Nå blir listen med skryt og godord enda lengre. Trenger du firehjulstrekk? Trenger du firehjulstrekk? Bratte bakker på vinterføre: Vi testet Toyotas nye RAV4 Hybrid med tohjulstrekk. En god, trygg og lojal arbeidskamerat En god, trygg og lojal arbeidskamerat For gutta i Numedal Hytteutvikling AS er plass, fremkommelighet og komfort avgjørende for en effektiv arbeidsdag. Nye Toyota Proace oppleves som en god, trygg og lojal arbeidskamerat. Rett inn i flytsonen Rett inn i flytsonen Med sin nye livsstilmodell Toyota C-HR sikter Toyota seg rett inn i hjertet på unge, urbane mennesker. Med seg på laget har de fått den kuleste dama i Hollywood. #UrbanReflectionsMadrid #UrbanReflectionsMadrid For å feire lanseringen av nye Toyota C-HR, utfordret Toyota noen av Europas beste visuelle historiefortellere til å fange urbane øyeblikk gjennom refleksjonen av den nye crossoveren. Norsk presse har testet Toyota C-HR Norsk presse har testet Toyota C-HR Målet med Toyota C-HR var å skape en coupé som definerer en ny type crossover som tilbyr en fullkommen dynamikk og et iøynefallende design. – Det er helt vilt! – Det er helt vilt! Årets vinner av 71° nord er kåret: Stian Drotningsvik (23) fra Bergen stakk av med seieren - og en splitter ny RAV4 Hybrid. Nye Toyota RAV4 Hybrid Nye Toyota RAV4 Hybrid Lanseringen av den nye RAV4-serien vil også introdusere Toyotas første kompakte SUV med hybridteknologi i det europeiske C-SUV-segmentet. Toyota viser ny RAV4 Hybrid AWD Toyota viser ny RAV4 Hybrid AWD På 2015 New York International Auto Show vises for første gang en helt ny hybrid-utgave av RAV4. Historien om RAV4 Historien om RAV4 På Tokyo Motorshow i 1989 hadde Toyota verdenspremiere for en helt ny biltype. 5 artige Toyota-reklamer 5 artige Toyota-reklamer Se noen av de beste reklamefilmene fra Toyota rundt om i verden. Arctic Trucks Arctic Trucks Arctic Trucks Norge har spesialisert seg på modifisering av 4WD for bruk i tøffe miljøer som for eksempel på skogsbilveier, på snø og is, i søle og på gjørmete vei eller i sanden. Hilux-historien Hilux-historien Hilux er kjent for sin evne til å takle alle slags røffe utfordringer. De inkluderer blant annet ekspedisjoner til Nordpolen, til Sydpolen og Rally Dakar. Etter hvert er Hilux blitt bilen for dem som er i markedet for en kraftfull, ustoppelig arbeidshest. Paris Motor Show: C-HR konsept Paris Motor Show: C-HR konsept Design, innovasjon og kjøreglede
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.