1. Nyheter
  2. Lanseringer
  3. Nye Proace City
Jeg ønsker å...

Smarte løsninger og høy kjørekomfort: Nye Toyota Proace City

Ved siden av å by på stor lasteplass, utmerker nye Toyota PROACE City seg med smarte løsninger og høy kjørekomfort.

Mange var glade i Yaris Verso, som Toyota gjennom flere år bygde om til varebil for det norske markedet. Når et dedikert nyttekjøretøy i den lette klassen endelig er på plass, blir det likevel noe helt annet.

PROACE City kommer i to lengder, tre utstyrsnivåer og med tre motorer.

To lengder

L1 som den korte heter, er 4,4 meter lang, mens L2 er 4,7. Lasterommene er henholdvis 1,8 og 2,2 meter lange. Den korte utgaven rommer 3,3 m3 i lasterommet, mens den lange tar 3,9 m3. For å gi deg et sammenligningsgrunnlag, tar den korteste av de tre utgavene av storebror PROACE 4,6 m3, mens den lengste 6,1 m3.

Innerskjermene, eller hjulhusene om du vil, er slanket ned slik at bredden mellom dem er 1 229 mm. Det betyr at europaller går inn på tvers, og at begge utgaver har plass til to stykker. Bilen kan selvfølgelig lastes også med bred truck, siden de todelte bakdørene åpner 180 grader.

På lengde og volum, er kort og godt PROACE City best i klassen. Vil du lese mer om lengde og volum, se her.

Tre nivåer

Behovene varierer i dette varebilsegmentet. Noen trenger kanskje en bil som er så rimelig som mulig for å løse enkle fraktoppdrag i nærområdet. Andre bruker store deler av dagen bak rattet og kjører mange kilometer. Derfor kan du velge mellom tre ulike utstyrsnivåer. Men selv rimeligste utgave Basic, har mye fint utstyr. Flest ventes imidlertid å velge utstyrsnivået som heter Comfort. Ved siden av å komme med solid beskyttelsesgulv i varerommet, skyvedører med vindu på hver side og flere lakkerte detaljer utvendig, er denne bilen langt på vei utstyrt som en moderne personbil.

Ting som treseter med Smart Cargo (les mer lenger ned), skyvedør på siden med vindu og todelte sidehengslete bakdører er standard. Sentrallås, elektriske vinduer, aircondition, DAB-radio med blåtanntilkobling, elektrisk håndbrekk, bakkestarthjelp og parkeringssensorer bak er også med. For ikke å snakke om Comfort skillevegg som både demper støyen fra varerommet og gir god plass for den som sitter bak rattet.

Automatisk klimaanlegg med to soner, regnsensor, elektrisk innfelling av sidespeilene, multifunksjonsratt, tåkelys og ikke minst infotainmentsystem med 8-tommers berøringsfølsom skjerm og Apple Carplay og Android Auto, er noe av det du får i graden Comfort. Et nyttig 220 V-uttak inne i førerkabinen, og mulighet for ekstra nyttelast på L2-utgaven er også med.

Siste nivå, for deg som vil ha alt, er Comfort Plus, som gir Webasto dieselvarmer med fjernkontroll, tette bakdører og flere aktive sikkerhetssystemer som autobrems i nødsituasjoner og skiltgjenkjenning. Også Smart Active Vision er med her.

Smart Active Vision er et kamerasystem med ekstra skjerm øverst i midten av frontruta som gir deg full kontroll rundt bilen. Et solid kamera er montert høyt på den ene bakdøren, og via et trykk på skjermen, kan du velge om du vil se rett ned i bakken bak bilen, for eksempel når du skal rygge for å sette på tilhenger, eller ha lengre perspektiv. Videre sitter det et kamera i høyre sidespeil, som gir deg full kontroll på hele den siden av bilen fra fordøren og bakover, meget nyttig når du eksempelvis har en syklist på høyresiden av bilen.


  • Kamera gir oversikt bak bilen


  • Kamera gir oversikt over siden av bilen

Tre motorer

Dieselmotoren har samme base i alle tre utgaver, den er på 1,5 liter, men kommer i ulike effektuttak og med forskjellige girkasser.

Grunnversjonen har 75 hestekrefter og femtrinns manuell girkasse, men også den har turbo og bra dreiemoment på 230 Nm. Denne leveres bare som Basic i kort utgave. Neste er en 102 hestekrefter med 250 Nm i Comfort nivå. Også her bare i kort utgave, og med den samme manuelle girkassen. Til slutt er det den kraftigste, som yter 130 hester og 300 Nm. Her kan du velge mellom sekstrinns manuell girkasse på lang bil eller en åttetrinns automat tilgjengelig på begge lengder.

At ikke nyttelast og tilhengervekt nevnes i denne omgang, er at de varierer med hvilken drivlinje og lengde du velger, så vi ramser ikke opp alle mulighetene her. Men dette er noe det kan være lurt å være oppmerksom på. Variasjonen på nyttelast strekker seg fra 605 til 925 kg, mens tilhengervekten varierer mellom 1 000 og 1 350 kg.

Smart

Med det sagt, kommer vi endelig til de smarte løsningene PROACE City byr på. Her har vi virkelig tenkt gjennom hvordan behovene og bruksmønstrene ser ut for ulike varebilkunder, og kommet opp med en rekke løsninger som kan gjøre hverdagen enklere.

  • Smart Cargo som vi nevnte lenger opp og som er tilgjengelig på alle grader, betyr at du nede til høyre i skilleveggen inn til førerkabinen har en stor luke som kan åpnes. Samtidig har passasjersetet en snedig løsning for nedfelling, hvor du med ett enkelt grep vipper seteyggen forover og ned. En mekanisme legger i samme prosess seteputen ned på gulvet, slik at hele setet i praksis forsvinner ned og blir et gulv på samme høyde som i lasterommet.

Vipps, så har lastelengden økt med 1,3 meter (til 3,44 i lang utgave). Enten du skal frakte materialer eller ha med en stige som ellers ikke ville gått inn, er nå mulighetene store for å slippe å bruke takstativ eller tilhenger. En solid pose følger med, ala skipose for bruk i vanlige personbiler, slik at du om ønskelig kan beholde førerkabinen som ren sone.

Og så kan selvfølgelig det nedfellbare passasjersetet også benyttes til utvidet varerom for vanlige esker eller andre gjenstander. 0,4 m3 er tilgjengelig når det legges ned. Mange steder å legge fra seg ulike ting på, er en selvfølge. Du har doble hanskerom og et eget rom med lokk, plassert over instrumentene. Videre er det tre koppholdere på dashbordet og flere hyller som passer til småting og mobiltelefon. Også over solskjermene i taket, er det godt med plass for ting som papirer, permer og mapper.

  • En annen del av Smart Cargo, er midtsetet (3-seter er standard på alle versjoner). Også det kan legges ned, men ikke med samme formål. Her blir i stedet seteryggen omgjort til svingbart PC-bord, for deg som trenger å jobbe på den måten i bilen.

Lasterommet

Lasterommet kan selvfølgelig utrustet og innredes på alle tenkelige måter gjennom Toyotaforhandleren. Partnere av Toyota leverer mye utstyr til PROACE City. Norske Loyds leverer smart floor uttrekkbare skuffer og Würth leverer innredninger, alt fra enkle og rimelige seksjoner til avanserte bygg. Også ekstrautstyr som LED-bar i fronten, gule varsellys og en rekke annet, er tilgjengelig. Bilen er meget sideinnredningsvennlig ved at du får plassert sideinnredning helt ut til siden bak, samt at de brede sidedørene vil gi deg fin tilgang til skuffer og annet du trenger fra innredningen.

Poenget er å få levert bilen helt ferdig utstyrt fra forhandler, både så den kan tas i bruk med en gang, men også slik at alt kommer med i finansieringsløsningen man velger. Det gjør det unødvendig å måtte punge ut for diverse utstyr og tilpasninger i etterkant.

PROACE City kommer for øvrig med tre ulike takstativ også, som kan laste mellom 100 og 120 kg.

Den lange utgaven du ser på bildene her, er en fullutstyrt Comfort Plus med 130-hesters motor og automatgir.


Å kjøre

All ære til gode varebil-egenskaper, masse utstyr og smarte løsninger, men etter en prøvetur på et par timer, er det å kjøre PROACE City definitivt høydepunktet med bilen.

Kombinasjonen imponerer stort på lettkjørthet og komfort. Selv om bilen tilhører den lette varebilklassen, har denne utgaven så mye å by på at den også passer de som kjører veldig mye og langt, svært godt. Styringen er lett og presis, så sammen med det avanserte kamerasystemet, er det enkelt å manøvrere kjapt og sikkert på trange plasser.

Svingradiusen er dessuten overraskende liten – PROACE City klarer skarpe svinger du først tror du må rygge for å takle. Selv i lang utgave som her, som byr på svingradius på 11,9 meter. Du har videre god plass, og en mengde justeringsmuligheter for sete og ratt, så både korte og lange sitter fint.

Høydepunktet er imidlertid motoren og transmisjonen, og måten de jobber sammen på. Automatkassen er av konvensjonell type med converter, og kombinasjonen av den kraftfulle og raffinerte dieselmotoren, og 8-trinnsautomaten som superrask men også nesten umerkelig legger inn gir etter gir, er svært tilfredsstillende. Motoren har mer enn nok krefter til kjapp akselerasjon når det er nødvendig. 0-100 km/t avklares på 10,6 sekunder. Støynivået er dessuten behagelig lavt, og fjæringen tar opp ujevnheter effektivt uten å sende dem videre inn til fører og passasjer. Høyt tempo på svingete veier, er også en gren som håndteres imponerende trygt, og med stor villighet.

Infotainmentsystemet gjør at du har alle de samme mulighetene som i en moderne personbil. Her kan du ikke bare snakke i telefonen, kontrollere radiokanalene eller streame Spotify eller podkast, men også utnytte Apple Carplay eller Android Auto. Når telefonen kobles til, popper kjente ikoner opp på skjermen, men nå i versjoner som er spesielt tilpasset bilkjøring. For eksempel funksjonen hvor Siri leser opp SMSene du mottar, tar opp ditt svar, leser det opp for deg for å sjekke at det blir riktig og så sender, er svært velfungerende og enkel å bruke.

Toyota Express Service

Relevant for både PROACE, HiLux og PROACE City, men ikke mindre smart, er også Toyota Express Service. For deg som bruker bilen på jobb hver dag, er det ikke ønskelig å levere den inn for service for så å hente den flere timer, eller kanskje dagen etter. Med denne spesielle tjenesten utføres servicen av to teknikere og i løpet av en time – mens du venter, så kan du fremdeles få noe ut av dagen bilen er på service.

Konklusjon

Denne bilen har vi ventet lenge på og blir et skikkelig alternativ i klassen for lette varebiler, og enda bedre at den er blant de beste på lasteplass og de tradisjonelle faktorene som må være på plass for å gjøre nytte i jobbsituasjonen. Utstyret, de smarte løsningene og kanskje aller mest kjørekomforten, er imidlertid det mest imponerende med nye PROACE City. Det er egenskaper som teller tungt gjennom arbeidsdag etter arbeidsdag.