Pro-drifter Ole Morten Davanger har testet


GR YARIS på glatta

Da nye GR Yaris endelig var på plass hos Toyota-forhandler Jæger Automobil Bergen, fantes det ikke en bedre person til å få testet bilen litt ordentlig enn Ole Morten Davanger. På Eikås Motorsenter var banen dekket med snø og is. Det skulle vise seg å være perfekt føre for den tidligere norgesmesteren til å leke seg med en tresylindret, turboladet 1,6 liter med 261 hk og firehjulstrekk.

«Det er en bil som vekker følelser i deg. Den sparker hardt fra og sitter klistret både fremover og sideveis»
- Ole Morten Davanger

Se Ole Morten teste GR Yaris i videoen øverst i saken.

Selv om han er vant til å sitte bak rattet i spesialbygde driftingbiler, lar Ole Morten seg både glede og imponere av GR Yaris. Dommen fra Davanger er at GR Yaris er velbalansert og stabil, lett og ikke minst morsom å kjøre.

«Jeg vil si det er en 100 % komplett bil med tanke på utseende, respons og kjøreegenskaper. Man merker at de har brukt god tid på å utvikle denne, og man får bare lyst til å leke seg». Davanger trekker også frem muligheten til å endre på utvekslingsforholdet, samt de ulike kjøremodusene Track og Sport, som morsomme egenskaper i GR Yaris.

/

Se hva norsk bilpresse skriver om GR Yaris, eller les mer om bilen her:

Norsk presse om GR Yaris Les mer om GR Yaris

Født med bil på hjernen

Noen sies å være født med ski på beina, Ole Morten Davanger ble født med bil på hjernen. Etter å ha brukt barndomsårene på lekebiler og bilspill, og ungdomsårene på å mekke og bygge biler, var det nesten uunngåelig at Ole Morten ble bilmekaniker, drifting-sjåfør. Og Toyota-ambassadør. I dag er han ansatt ved Jæger Automobil i Bergen, der han jobber som Produktspesialist for næringssalg. I tillegg konkurrerer han i drifting med en ombygd GT86.

Det var i 2015 Ole Morten bestemte seg for at han skulle begynne å konkurrere i drifting. Han bygde seg en driftebil og vant alt han deltok på det året, inkludert Norgescupen. I 2016 tok han steget opp i Pro-klassen og sikret seg 3. plass sammenlagt i NM. I 2018 ble Davanger norgesmester, og kom i dialog med Håkon Eriksen i Toyota Norge om et samarbeid.

/
Svidd gummi og suksess

Våren 2019 begynte Ole Morten og teamet jobben med å bygge om en GT86 etter alle kunstens regler. Samtidig kjørte Ole Morten Gatebil Drift Serie med sin egen Skyline, og lå godt an helt til sistnevnte havarerte i det nest siste løpet.

Men det var ikke bare svidd gummi og brent motor det luktet av ¬da – Ole Morten og Toyota hadde også fått ferten av suksess, og bestemte seg for å satse fullt sammen fremover. Påsken 2020 var GT86-en klar til å avdukes i en vanvittig rå versjon, men det var det ett visst virus som satte en stopper for.

I 2021 er det foreløpig lite som har skjedd på drifting-fronten, men Davanger og teamet håper på å få vise hva som bor i dem, og i bilen, så fort som mulig. Første mulighet kan bli i Gatebil Drift Serie i slutten av mai i år, tett fulgt av sesongens høydepunkt og førsteprioritet med den norske runden i den europeiske serien, Driftmasters, i juni. På litt lengre sikt er målet å satse fullt på Driftmasters-serien fra 2022.

Vi ønsker Ole Morten og teamet hans masse lykke til!

/

Les mer

Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Fredric Aasbø kjører til vanlig fullblods driftingbiler. I dag snakker han med oss om hvorfor Toyotas biler har så gode kjøreegenskaper. Vant 71 grader nord 2020 Vant 71 grader nord 2020 Etter å ha fulgt ivrig med på den populære realityserien fra sofaen i mange år, bestemte Steffen seg for at det var hans tur til å oppleve den norske naturen på første rad. Og det ble han belønnet for. Aasbø og Toyota med ny GR Supra Aasbø og Toyota med ny GR Supra Det er ti år siden Toyota Norge og Fredric Aasbø innledet et samarbeid på racerbanen, og nå er de første bildene av den tidligere verdensmesterens nye driftingbil publisert. Legenden Land Cruiser er oppgradert Legenden Land Cruiser er oppgradert Kombinasjonen av utmerket kvalitet, driftssikkerhet og pålitelighet, makeløse offroad-egenskaper og et stadig høyere nivå for luksus, komfort og prestisje har gjort den ikoniske offroaderen Land Cruiser unik i sitt segment. Nå løftes nivået nok et hakk.