Pro-drifter Ole Morten Davanger har testet


GR YARIS på glatta

Da nye GR Yaris endelig var på plass hos Toyota-forhandler Jæger Automobil Bergen, fantes det ikke en bedre person til å få testet bilen litt ordentlig enn Ole Morten Davanger. På Eikås Motorsenter var banen dekket med snø og is. Det skulle vise seg å være perfekt føre for den tidligere norgesmesteren til å leke seg med en tresylindret, turboladet 1,6 liter med 261 hk og firehjulstrekk.

«Det er en bil som vekker følelser i deg. Den sparker hardt fra og sitter klistret både fremover og sideveis»
- Ole Morten Davanger

Se Ole Morten teste GR Yaris i videoen øverst i saken.

Selv om han er vant til å sitte bak rattet i spesialbygde driftingbiler, lar Ole Morten seg både glede og imponere av GR Yaris. Dommen fra Davanger er at GR Yaris er velbalansert og stabil, lett og ikke minst morsom å kjøre.

«Jeg vil si det er en 100 % komplett bil med tanke på utseende, respons og kjøreegenskaper. Man merker at de har brukt god tid på å utvikle denne, og man får bare lyst til å leke seg». Davanger trekker også frem muligheten til å endre på utvekslingsforholdet, samt de ulike kjøremodusene Track og Sport, som morsomme egenskaper i GR Yaris.

/

Se hva norsk bilpresse skriver om GR Yaris, eller les mer om bilen her:

Norsk presse om GR Yaris Les mer om GR Yaris

Født med bil på hjernen

Noen sies å være født med ski på beina, Ole Morten Davanger ble født med bil på hjernen. Etter å ha brukt barndomsårene på lekebiler og bilspill, og ungdomsårene på å mekke og bygge biler, var det nesten uunngåelig at Ole Morten ble bilmekaniker, drifting-sjåfør. Og Toyota-ambassadør. I dag er han ansatt ved Jæger Automobil i Bergen, der han jobber som Produktspesialist for næringssalg. I tillegg konkurrerer han i drifting med en ombygd GT86.

Det var i 2015 Ole Morten bestemte seg for at han skulle begynne å konkurrere i drifting. Han bygde seg en driftebil og vant alt han deltok på det året, inkludert Norgescupen. I 2016 tok han steget opp i Pro-klassen og sikret seg 3. plass sammenlagt i NM. I 2018 ble Davanger norgesmester, og kom i dialog med Håkon Eriksen i Toyota Norge om et samarbeid.

/
Svidd gummi og suksess

Våren 2019 begynte Ole Morten og teamet jobben med å bygge om en GT86 etter alle kunstens regler. Samtidig kjørte Ole Morten Gatebil Drift Serie med sin egen Skyline, og lå godt an helt til sistnevnte havarerte i det nest siste løpet.

Men det var ikke bare svidd gummi og brent motor det luktet av ¬da – Ole Morten og Toyota hadde også fått ferten av suksess, og bestemte seg for å satse fullt sammen fremover. Påsken 2020 var GT86-en klar til å avdukes i en vanvittig rå versjon, men det var det ett visst virus som satte en stopper for.

I 2021 er det foreløpig lite som har skjedd på drifting-fronten, men Davanger og teamet håper på å få vise hva som bor i dem, og i bilen, så fort som mulig. Første mulighet kan bli i Gatebil Drift Serie i slutten av mai i år, tett fulgt av sesongens høydepunkt og førsteprioritet med den norske runden i den europeiske serien, Driftmasters, i juni. På litt lengre sikt er målet å satse fullt på Driftmasters-serien fra 2022.

Vi ønsker Ole Morten og teamet hans masse lykke til!

/

Les mer

Toyota GR SPORT-modellene Toyota GR SPORT-modellene Opplev kjøregleden med GR SPORT. Leveres i signaturfargene til Gazoo Racing og er inspirert av Toyotas høyytelsesmodeller, GR-serien. Se Toyota GR SPORT-modellene Nye GR Yaris! Nye GR Yaris! Den nye GR Yaris er utviklet med ekspertene i TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, og er ingen normal "hot hatch". Vi lot pressen kjøre den og de storkoste seg! Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Fredric Aasbø kjører til vanlig fullblods driftingbiler. I dag snakker han med oss om hvorfor Toyotas biler har så gode kjøreegenskaper. Vant 71 grader nord 2020 Vant 71 grader nord 2020 Etter å ha fulgt ivrig med på den populære realityserien fra sofaen i mange år, bestemte Steffen seg for at det var hans tur til å oppleve den norske naturen på første rad. Og det ble han belønnet for.