Nå kommer den nye Toyota Mirai

Fra lanseringen i 2014 har Toyota solgt i overkant av 10.000 av hydrogenbilen Mirai, de fleste i USA. Nå i 2021 er produksjonsmålet for den nye generasjonen Mirai, økt til hele 30.000 biler årlig. Dette som et resultat av flere års utviklingsarbeid og stadig raskere utbygging av infrastrukturen for hydrogenfylling.

Produksjonen av Nye Mirai, som er designet på Toyotas TNGA-L plattform, startet i november 2020. Bilen lanseres på viktige europeiske markeder i mars 2021. Siden Mirai er en nullutslippsbil, kan kjøpere i en rekke land nyte godt av mange fordeler. Fordeler som for eksempel miljøbonuser, avgiftsfritak, subsidier og andre lokale og nasjonale støtte- og preferanseordninger.

Et enda bedre bilkjøp

Nye Mirai er ny i hver minste detalj, selv logoen er oppgradert. Toyotas forskning og utvikling gjennom 6 år har resultert i omfattende endringer og forbedringer. Nye Mirai står frem som en fullverdig 5-seter, mens forrige generasjon var registrert for 4.

toyota mirai
Fullverdig 5-seter
toyota mirai
Selv logoen er ny

Brenselcellesystemet er fullstendig omarbeidet og flertallet av hovedkomponentene er redusert både i størrelse og vekt mens ytelsene er høyere.

Bilen har fått økt rekkevidden til ca 650 km, 30% lengre enn utgående modell. Til tross for at den nye modellen er større og leveres med langt høyere utstyrsnivå, har det vært mulig å redusere prisen med 20%.

En virkelig stor familiebil

Nye Mirai er 4,97 meter lang og 1,88 meter bred. Karosseriet har vokst utvendig med henholdsvis 8,5 og 7 cm fra første generasjon. Samtidig er akselavstanden økt med 14 cm og sporvidden med 7,5 cm foran og 6 cm bak. Tilsammen gir de økte dimensjonene en bil med bedre plassforhold i kupéen. Mirai er blitt en av de virkelig store familiebilene fra Toyota. Ved siden av Mirai er også Lexus LS og LC bygd på den samme TNGA-L-plattform.

TNGA-L står for Toyota New Global Architecture – Luxury, og er en plattform utviklet for bilmodeller med drift på bakhjulene.

Skapt på nytt helt fra grunnen

TNGA-L-plattformen for Mirai er forsterket med elementer av høyfast stål og aluminium som holder vekten nede, stiver av og bidrar til de gode kjøreegenskapene. Blant nøkkelforbedringene er også nye profiler og bruk av støpt aluminium i fjæringstårnene foran og bak. Kryssbjelker i gulvet høyner vridningsstabiliteten. I plattformen er det også utstrakt bruk av metallim og skruesveising for å øke styrken, stabiliteten og stivheten.

toyota mirai
Nye Toyota Mirai – forbedret på alle punkter

Første generasjon av Mirai var designet utfra en tanke om å vise tydelig at dette var en annerledes bil; en miljøvennlig bil med nullutslipp. For den nye generasjonen har målet vært å forme en attraktiv, moderne og konkurransedyktig sedan. En sedan med førsteklasses kjøreegenskaper, høy kvalitet, avansert teknologi og ekstraordinært sikkerhetsnivå.

En bedre kjøreopplevelse

Lik en sportscoupé har nye Mirai aerodynamiske linjer. De strekker seg mykt fra det lange panseret foran via den elegante takbuen til spoileren bak som er integrert i bagasjeromslokket. Den store akselavstanden gir bilen stabilitet og balanse. Høyeste utstyrsgrad kommer med 20” aluminiumfelger som standardutstyr. Sett forfra skaper den brede sporvidden kombinert med den trapesformede nedre grillen inntrykk av en bil med god veikontakt.

toyota mirai
Nye Toyota Mirai – Gode kjøreopplevelser

Den elektriske motoren har en effekt på 182 HK. Energien fra brenselcellen og batteriet gir en myk og lineær akselerasjon tilpasset trykket på gasspedalen. Elmotoren leverer maksimalt dreiemoment allerede fra start og akselerasjonen i midlere hastigheter er betydelig bedre. Ved kjøring på motorvei gir den umiddelbare responsen flyt i kjøringen, raske forbikjøringer og bidrar til den gode kjøreopplevelsen. Den smidige akselerasjonen er også et stort pluss ved frisk kjøring på svingete veier. Nye Mirai akselererer fra 0 til 100 km/t på 9 sekunder og topphastigheten er 175 km/t.

toyota mirai
Nye Toyota Mirai – God kjørekomfort - bedre ytelser

Forandret og forbedret

Nye Mirai har fått økt tankkapasiteten for hydrogen med 20%. Hovedkomponentene er arrangert på en ny måte. Siden TNGA-L-plattformen er konstruert for biler med bakhjulsdrift, er den kompakte elmotoren flyttet ut av “motorrommet” foran og plassert over bakakselen. Høyspentbatteriet har høyere energitetthet, høyere effekt, det er mindre og et par kilo lettere. Takket være de kompakte dimensjonene har det fått plass bak baksetene.

toyota mirai
Forbedret høyspentbatteri
toyota mirai
Oppgraderte brenselceller plassert foran

Dermed har det vært mulig å flytte brenselcellene som veier 52 kilo til “motorrommet” foran. Der er også likestrømsomformeren plassert sammen med flere andre høyspentkomponenter. For å spare plass og vekt har designerne konstruert vannpumper, ladeluftkjøler, klimaanlegg, kompressorer og sirkulasjonspumpe for hydrogen på nytt. Alt dette er bygd sammen med brenselcellen i en felles ramme. Sammen med andre endringer i konstruksjon og design, har nye Mirai fått et lavere tyngdepunkt. Vektfordelingen mellom for- og bakaksel er det bilkonstruktører flest har som det ideelle mål: 50:50.

Ikke for alle - ennå

Den nye Toyota Mirai er en attraktiv bil. For å få fullt utbytte av sin Mirai er eieren avhengig av tilstrekkelig utbygd og tilgjengelig infrastruktur for hydrogenfylling. Derfor blir de første bilene distribuert til forhandlerne etter en strategi som er tilpasset tilgangen på hydrogen i nærområdet.

Billigere enn bensin, diesel og batterielektrisitet i Norge?

Flere norske selskaper arbeider for videre utbygging av infrastruktur for hydrogen i Norge og andre land. Per i dag i Norge er det tilgang på hydrogen til Mirai og andre hydrogenbiler i Bærum og Trondheim. Med industrielt volum i storskala regner de norske selskapene med en kilopris på produksjon av hydrogen fra 10 til 13 kroner. Nye Mirai bruker 0,89 kilo hydrogen (WLTP) for å kjøre 100 kilometer – 10 mil.

I Europa er kostnaden for å produsere grønt hydrogen i dag 10-15 Euro per kilo, men produsentene arbeider mot et kostnadsmål frem mot 2030 på under 3 Euro. Det betyr at hydrogendrift blir et stadig sterkere og konkurransedyktig alternativ. I dag tilsvarer 3 Euro en drivstoffpris på under 3 norske kroner per mil med den nye Mirai. Det er rimelig!

Toyota Mirai - hvordan den virker

toyota mirai

Les mer

Sikkerheten rundt hydrogengassen i Mirai Sikkerheten rundt hydrogengassen i Mirai Siden 2015 er flere tusen Toyota Mirai hverdagstestet. Vanlige bileiere har kjørt millioner av kilometer i USA, Storbritannia, Danmark, Tyskland og Japan. Smart Bodø Smart Bodø «Nye smarte Bodø» er sannsynligvis det mest ambisiøse smartby-prosjektet i Norge. Målet er å skape en grønn fremtidsby i verdensklasse. Hydrogen – trenger vi det da? Hydrogen – trenger vi det da? Vi bor i et land med rikelig vannkraft og har verdensrekord i batterielektriske biler. Det kan være vanskelig umiddelbart å se behovet for å lade biler med hydrogen. Nullutslippsbilen som fungerer som luftrenser Nullutslippsbilen som fungerer som luftrenser Det er mye som blir annerledes når en bil bygges for å gå på luft og hydrogen. På Toyota Mirai fylles tanken på 5 minutter og da har den drivstoff nok til å kjøre 650 kilometer.