Historien om Prius

Ga liv til gode kjøreopplevelser i et nytt århundre

I løpet av det siste århundret har den vanlige forbrenningsmotoren revolusjonert vår verden. Fra aristokratiets første famlende mil, til dagens rimelige og pålitelige arbeidshester. Bruken av biler og fossilt brennstoff har økt, og det har sin innvirkning på miljøet, dessverre. Men i 1993 skisserte Toyota et nytt mål om å bygge en lavutslippsbil, for en renere fremtid.

Fire, korte år senere, ble en pioner født: Prius Hybrid.

/


Forståelig nok, i en verden der folk er vant til å kjøre bensin- og dieselbiler, skapte Prius, med sin revolusjonære drivlinje drevet av bensin og elektrisitet, stor oppsikt. I flere tiår forsøkte bilprodusentene å utnytte de to energikildene i bilene, uten å lykkes. Frem til 1997, da Toyota var den første bilprodusenten som overvant de mange tekniske utfordringene, og senere lanserte verdens første masseproduserte hybrid: Prius.

Klar for det 21. århundre


Førstegenerasjonsmodellen var designet for å skille seg ut - en ny formel, som ville bli gjentatt i løpet av de kommende årene. Toyotas designstudio i California var ansvarlig for det karakteristiske utseendet bilen fortjente, med buet taklinje og skarpe sider.

Under bilen lå et spesialdesignet hybridsystem, bestående av en drivstoffgjerrig VVT-i 1.5-liters bensinmotor assistert av en elmotor. Denne integrerte pakken var forbundet med en generator og et kraftig nikkel-metall hybridbatteri, pent gjemt bak setene.

/

Prius sitt hybridsystem hadde en rekke smarte drivstoffbesparende løsninger. Gjennom intelligent motorstyring tilpasset den seg kjøreforholdene, og slo av motoren istedenfor å gå på tomgang. Men dens beste egenskap var det regenerative bremsesystemet, der kinetisk energi, som tidligere ville blitt bortkastet varme, ble fanget opp og omgjort til strøm som lader batteriet.

En elektrisk følelse


For sjåfører var dette en unik og morsom kjøreopplevelse. Ved lave hastigheter kunne de navigere seg gjennom byer i en behagelig, elektrisk ro. Når hastigheten økte, slo bensinmotoren inn av seg selv.

Ytelsene var på linje med andre bensindrevne biler på den tiden, og i mange tilfeller ble drivstoffeffektiviteten doblet og CO2-utslippene halvert - noe som var mer enn forventet da ingeniørene først fikk oppgaven med å bygge bilen.

/

Det føltes futuristisk å sitte i førersetet. Panelet som huset viktig informasjon, som fart og varselindikator, ble nå montert sentralt på dashbordet. Under ble det plassert en stor LED-skjerm som målte effekt, for å gi passasjerene en enkel oversikt over hvordan kraftkildene (bensinmotor og elektrisitet) ble brukt og ladet rundt hybridsystemet.

Reklameslagordene på den tiden, erklærte Prius som «forløperen til biler av det 21. århundre», og det skulle vise seg å stemme: I år 2000 startet eksporten fra Japan, og de miljøbevisste, særlig amerikanere, tok den banebrytende Prius til hjertet. Det var også mange kjente fjes som førte bilen inn i rampelyset.

/
Innledet en ny æra


I 2003 var tiden kommet for å avsløre den nye modellen. Verden ventet spent for å se hvordan Toyota skulle klare å forbedre et såpass radikalt konsept. For ingeniørene, var det en skremmende utfordring, men en utrolig mulighet. Toyota var allerede etablert som en økobevisst produsent, så oppgaven var nå å utvide Prius sin appell gjennom forbedring av miljøvennlighet, bedre ytelse og lavere drivstofforbruk.

Den eneste måten å gjennomføre dette på, var å starte med blanke ark, og tegne ut et enda mer avansert andregenerasjons hybridsystem, med hele 530 nye patenter.

/
Som forventet hadde det nye systemet - nå kjent som Hybrid Synergy Drive (HSD) - en mengde endringer. Forbedret motor, batteripakke, samt en 50 prosent kraftigere elektrisk motor. Prius var ikke bare raskere og mer responsiv, men også mer sparsommelig, med verdensledende drivstoffeffektivitet, økt elektrisk rekkevidde (2km) og en reduksjon i CO2-utslipp (104 g/km).
/
Krosseriet fikk et lengre, bredere og mer aerodynamisk tak. Bilen var supersterk, og med 5 stjerner i Euro NCAP-testen, tangerte den klassens beste resultat noensinne.
En teknisk triumf


Den nye Prius stilte Toyotas verdensledende miljøkunnskap i utstillingsvinduet. Der ble den plassert på en pidestall for teknisk innovasjon, og der står den fortsatt i dag.

En rekke nye innovasjoner var på plass: Intelligent Park Assist (IPA) - et system utviklet for å hjelpe sjåførene trygt inn i parkeringsplasser, Steering Assisted Vehicle Stability Control (S-VSC) - et avansert sikkerhetssystem som sammenkoblet styring av servostyring og anti-skrens-systemer og et elektrisk aircondition-system, som fortsatt kunne brukes når bilen sto stille.

/

På innsiden var det enda mer plass for familien å utfolde seg på. Informasjonspanelet hadde blitt bredere og en multimedia-fargeskjerm var iøynefallende plassert på det futuristiske dashbordet. Den var hadde utstyr som du ikke engang fant på mange av de aller dyreste bilene på markedet, som cruise control, høykvalitets lydsystem, satelittnavigasjon, hands-free betjening av telefon og ryggekamera. Sammen ga dette en kjøreopplevelse utenom det vanlige.

Det var i løpet av de fem årene andregenerasjons Prius var i salg, blitt klart at hybridteknologien var kommet for å bli. Positive kundeundersøkelser verden over - sammen med økende salgstall - viste at verden virkelig nøt livet med hybrid.

/
En verdensleder blir bedre


I 2009 tok den tredje generasjonen av Prius til veiene. Utrolig nok trosset den alle anslag om de første månedenes bestillinger, og nådde 180,000 (mot et mål om 10,000) mens ventelistene strakk seg til syv måneder. Den nye bilen hadde fanget folks oppmerksomhet, og et miljø-bil-insentiv lansert av regjeringene det samme året, hadde også en positiv innvirkning på salget.

Bilens silhuett hadde stort sett vært lik, men kurvene fra andregenerasjonen hadde blitt byttet med et selvsikkert, nytt design fullt av skarpe linjer og overflater - en oppgradering for å drive verdens mest solgte hybrid inn i et nytt tiår.

Under huden, var det åpenbart at Prius-ingeniørene ikke hvilte på laurbærene; alle aspekter av bilen hadde blitt slipt, raffinert og forbedret. For å gi bedre drivstoffeffektivitet i høye hastigheter og økt dreiemoment i lave hastigheter, hadde motorstørrelsen blitt økt til 1,8-liter. Samtidig var 90% av komponentene i hybridsystemet nye, og sparte vekt og plass.

/
Det var ikke første gang Prius demonstrerte nyskapende elementer. Under panseret, var Toyotas første elektriske vannpumpe og eksosresirkulasjon (EGR) som førte til reduksjon i drivstofforbruket, mens teknologi-elskerne falt for solcellepanelet på taket som skrudde på air condition-systemet når bilen var parkert - veldig kult!
/
Strømforbruket falt med 30 prosent takket være gjennomgående bruk av LED-belysning, og Prius var den første bilen som ble konstruert ved hjelp av sprøytestøpt økoplast avledet fra plantemateriale (i stedet for petroleum). Dette var med på å bidra til vårt arbeid med å redusere utslippene og fremme bærekraft.
/
/
En Prius-familie i vekst En Prius-familie i vekst
I 2012 ble Prius en familie på tre, med sine to nye medlemmer: Prius+ Seven og Prius Plug-in hybrid. Modellene dro fordeler fra flere kraftige litium-ion-batterier, og gjorde bilen aktuell for et bredere publikum, slik at flere kunne oppleve de unike kvalitetene til Toyota Hybrid.
/
Prius Plug-In Hybrid Prius Plug-In Hybrid
Designet til Prius Plug-In Hybrid lå tett opptil sitt eldre søsken, men den store nyheten var at batteriene kunne lades fra en ekstern kilde, i tillegg til hybridsystemet. For de som ønsket å nyte lengre distanser på ren elektrisk kraft - uten å bekymre deg for å gå tom for strøm - var Plug-in løsningen. De større batteriene ga opp til 22 kilometer med utslippsfri kjøring, opp til hastigheter på 80km/t - uten rekkeviddeangst eller endring i kjørestil.
/
Prius+ Seven Prius+ Seven
Selv om Prius+ Seven hadde mer bagasjeplass og rom nok til syv personer, hadde den også et kjent utseende, men med et mer langstrakt og kvadratisk design og andre subtile forskjeller i stylingen. Prius+ Seven appellerte til større familier som trengte mer plass, uten å ofre noe på miljøvennligheten. Modellen var et kjærkomment tilskudd, spesielt fordi ytelsen ikke ble påvirket av den ekstra vekten.
Ser fremover


Det er rettferdig å si at i sine relativt korte 18 år i salg, har Prius gjort nok for å skrive navnet sitt i historiebøkene som en av de definerende bilene fra de siste 100 årene. Det var ikke alle som delte vår tro på at hybrider kan gjøre en forskjell for fremtidens mobilitet og planetenes velvære, men nå erkjenner de fleste at Prius og hybridteknologien har spilt en viktig rolle på veien mot en fremtid med nullutslipp.

Med hver nye generasjon, har Prius bidratt med å redusere utslippene, øke drivstoffeffektiviteten og, viktigst av alt, gitt gode kjøreopplevelser.

/
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.