Japans første superbil

Toyota 2000GT

.

1960-årene vil for alltid bli husket som et tiår med åpne sinn; sjelene var frie, musikken tidløs, moten var hemningsløs og noen av de mest misunnelsesverdige bilene som noe gang er konstruert, kom til verden på denne tiden.

Mens de fleste av disse oppmerksomhetsvekkerne ble utviklet og bygget i Europas fineste fabrikker, ble Japans egen pin-up avduket i stillhet – en bil for er like uimotståelig i dag som i det øyeblikk den ble lansert: Toyota 2000GT.

Den ble berømt for sin hovedrolle ved siden av Sean Connery i James Bond-filmen fra 1968, ” You Only Live Twice”. Toyota 2000GT entret verdensscenen samme år og fortalte umiddelbart at Toyota ønsket å være en seriøs utfordrer til det beste fra Europa.

/
/

"Gjør alt det som er nødvendig, ikke bare for å lage 2000GT, men gjør den til en av, eller kanskje til og med, den beste bilen i verden."

Shoichi Saito

Utviklingen av konseptet for en ny Toyota Gran Turismo-modell startet like etter Japans Grand Prix i 1964 i samarbeid Yamaha Motor Co. og med Shoichi Saito som prosjektleder. Briefingen hans var kort og godt å ”gjøre alt det som er nødvendig, ikke bare for å lage 2000GT, men å gjøre den til en av, eller kanskje til og med, den beste bilen i verden."

Et år senere var Saitos visjon realisert i form av en prototype kalt ”280 A1” som ble avduket på Tokyo Motor Show i 1965. Det ville ta ytterligere to år før det ultralave karosseriet kunne pryde kundenes oppkjørsler. For disse heldige få, ville det absolutt være verd å vente.

/
/
/
Et kunstverk

Når man ser på 2000GT nå, føles den like frisk som den dagen den dukket opp. Du ser på den på samme beundrende måte som et vakkert kunstverk og følger de myke linjene og buene som flyter langs sidene som på en colaflaske. Foran er det store, plexiglass-dekkede kjørelys og små, forkrommede støtfangere beskytter hjørnene. Det lange, avrundede panseret huset ikke bare motoren, men her er også hovedlykter som felles opp og sørger for mer lys. De felles ned og flyter i ett med karosserilinjene når de ikke er i bruk for å gi enda bedre aerodynamikk.

Det er klart at 2000GT er designet med fokus på føreren. Den lille, men perfekt formede kupeen som på sitt høyeste måler 116 cm over bakken, er plassert langt bakover. Det gir ikke bare riktige proporsjoner, bilen fremstår samtidig slank og rask. Den brede, buede frontruten har et unikt design. Den møter A-pillaren som er vinklet bakover slik at den peker mot bilens høyest punkt, mens den nedre vinduslinjen er ført i bue oppover bakover og møter bakvinduets overkant, som følger takhellingen, i en spiss.

/
/

Når du ser disse ikoniske vinklene og overdådige detaljene, begynner du å forstå hvor stor innflytelse 2000 GT fikk på gruppen som designet dagen GT86 – det nyeste medlemmet i Toyotas lange serie av sportslige bilmodeller.

/
/

Bak er bilen bredskuldret og de myke linjene møtes i en lav, smal og harmonisk bakpart med fire sirkelrunde lykter. Som på fronten beskytter to diskrete kromstøtfangere bakparten, mens det to eksosrørene er midtstilte.

Fra innsiden ser man over det lave, lange panseret til veien foran bilen. De ribbestoppede, skinntrukne sportssetene komplementeres elegant av et luksuriøst ratt med tre eiker, girkule og dashbord - alt i polert palisander.

På panelet foran føreren er det to store, sirkelrunde instrumenter med kromrammer som viser hastighet og turtall. Fem mindre målere er plassert horisontalt på midtkonsollen. Under disse, finnes radioen som har automatisk søkefunksjon samt diverse andre mindre brytere og knapper lett tilgjengelig.

Men 2000GT hadde mer å by på enn bare et vakkert utseende og luksuriøst interiør. Under panseret hadde den en utrolig avansert motor som sørget for at den kunne kjøre like godt som den så ut.

/
/
/
Ytelsene satte rekorder

Ytelsene var i verdensklasse. En 6-sylindret rekkemotor med 2 liters volum og effekt på 150 HK ga bilen et toppfart på 220 km/t. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t gikk unna på 8,6 sekunder, bedre enn svært mange av dagens biler. Resten av pakken stod i stil. 2000GT hadde skivebremser med servo på alle hjul, uavhengig fjæring, differensialsperre og magnesiumfelger. Det var første gang alle disse komponentene ble tatt i bruk i en japansk produksjonsmodell, og dermed hadde føreren alt h*n trengte for å kjøre aktivt, sikkert og komfortabelt til sin disposisjon.

Allerede før den kom i vanlig salg i 1967, hadde 2000GT gjort dypt inntrykk på bilpressen og i racingmiljøet. Den satte en rekke fartsrekorder, blant annet tre verdensrekorder og 13 andre internasjonale rekorder og oppnådde betydelig suksess i racing i USA og Japan. Den største presentasjonen var sannsynligvis seieren i Fuji 24-timers løpet i 1967.

Etter tre år og en samlet produksjon på 337 enheter, rullet den siste 2000GT ut fra monteringshallen i 1970. 2000GT er derfor et sjelden syn og det er få eksemplarer igjen – og ute i trafikken sees den nesten aldri. Det perfekte eksemplaret som er vist her, finnes i Louwman-museet i Nederland.

Det er ingen tvil om at dette er en av de mest attraktive og sjeldne japanske bilene. Og den har levd opp til den visjonen Shoichi Saito hadde for prosjektet da de hele startet. Toyota 2000GT er i dag anerkjent som en av de virkelig store bilene i historien.

Mange takk til Ronald og hans medarbeidere på Louwman-museet i Den Haag for hjelp til å lage denne artikkelen.

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.