1. Toyota Gazoo racing
  2. Toyota GR Yaris
  3. Heritage
Jeg ønsker å...

HISTORIEN OM FOUR

GT-FOUR

Et ikon innen rallysporten på 80 og 90-tallet – krever effekt, presisjon og tillit. Over 20 år etter at Celica GT-FOUR begeistret for siste gang, ruller arven videre. Nå som GR-FOUR, et toppmoderne AWD-system i GR Yaris.

Suksess på alle underlag

Den er konstruert, ikke bare for å glede entusiaster som kjører på favorittveiene sine, men også for å kunne vinne i de meste krevende disiplinene innen motorsport og den legendariske GT-FOUR var - er fremdeles - den ultimate Celica. Bli kjent med noen av høydepunktene fra den strålende karrieren.

Celica ST165 GT-FOUR gatebil

1986 – 1989

  • Motor 2,0 liter DOHC Turbo (3S-GTE)
  • Effekt 185HK
  • Dreiemoment 249Nm
  • Vekt 1.480 kg

ST165 GT-FOUR var basert på fjerde generasjon Celica. Den hadde kontinuerlig firehjulsdrift og - på den tiden - Japans sterkeste 2,0 liters motor. Den skilte seg ut med de store luftinntakene foran og tydelig dekor, og var en perfekt bil for Toyota Team Europes (TTE) forsøk på å ta WRC-tittelen.

Celica ST165 GT-FOUR rallybil

1988 – 1991

  • WRC Debut Korsika Rundt 1988
  • Første WRC-seier 1989 Rally Australia
  • WRC-seire 13
  • WRC-mesterskap WRC-førermesterskap 1990

ST165 Celica GT-FOUR var Toyotas første rallybil med firehjulstrekk som kunne konkurrere om topplasseringer i Verdensmesterskapet i rally (WRC). Etter et jevnt godt debutår i 1988 og første seier i WRC i 1989, fortsatte Carlos Sainz med å sikre WRC-førermesterskapet bak rattet i en ST165 GT-FOUR i 1990.

Celica ST185 GT-FOUR gatebil

1989 – 1993

  • Motor 2,0 liter DOHC Turbo (3S-GTE)
  • Effekt 225HK
  • Dreiemoment 304 Nm
  • Vekt 1,390 – 1,520 kg

ST185 GT-FOUR var basert på fundamentet for 5. generasjon Celica. Modellen ble kalt GT-FOUR RC i Japan og Carlos Sainz Limited Edition i Europa. Den skilte seg ut med ventilasjonsåpning i panseret, støtfangere med lav vekt og nummerskilt. For homologering ble ST185 GT-FOUR kun produsert i 5.000 nummererte og ettertraktede eksemplarer.

Celica ST185 GT-FOUR rallybil

1992 – 1994

  • WRC Debut 1992 Monte Carlo Rally
  • Første WRC-seier Safari Rally 1992
  • WRC-seire 16
  • WRC-mesterskap  Førermesterskap i ’92, ’93, ’94 og Konstruktørmesterskap i ’93, ’94

ST185 Celica GT-FOUR huskes fremdeles i dag som Toyotas mestvinnende rallybil. I løpet av de 3 årene den deltok i konkurransene, samlet den totalt 16 seire i WRC, 3 førermesterskap og 2 konstruktørmesterskap. Modellen kjennes igjen umiddelbart med sin berømte Castroldekor i hvitt, grønt og rødt. Det var i ST185 GT-FOUR samtlige i trekløveret, Carlos Sainz, Juha Kankkunen og Didier Auriol, tok WRC-titler.

Celica ST205 GT-FOUR gatebil

1994 – 1999

  • Motor 2.0-litre DOHC Turbo (3S-GTE)
  • Effekt 255 HK
  • Dreiemoment 304 Nm
  • Vekt 1,390 – 1,440 kg

Celica ST205 var basert på den karakteristiske 6. generasjon Celica med faste lykter foran. Dette var den kraftigste GT-FOUR hittil. Den ble produsert i et begrenset antall: 2.500 stykker, og homologeringsmodellen fikk panser i aluminium for å spare vekt, oppgraderte bremser med 4 stempler og takket være turbo og ladeluftkjøler, kunne effekten økes med 30 HK ekstra. Og motivasjonen? Enda et WRC-mesterskap.e.

Celica ST205 GT-FOUR rallybil

1994 – 1997

  • WRC Debut Rally Storbritannia 1994
  • Første WRC-seier Korsika Rundt 1995
  • WRC-seire 1
  • WRC-mesterskap 0

På papiret hadde ST205 GT-FOUR det som skulle til for å blir en vinner; supre aner, overlegen aerodynamikk og et unikt antilag-system. Men dessverre ble Auriols seier på Korsika og plasseringene som nr 2, 3 og 4 på New Zealand, de eneste høydepunktene og bilens potensial ble aldri hentet ut - og laget skiftet fokus etter at regelendringene gjorde Corolla til WRC-bil fra 1998.