Historien om

FOUR

GT-FOUR

Et ikon innen rallysporten på 80 og 90-tallet – krever effekt, presisjon og tillit. Over 20 år etter at Celica GT-FOUR begeistret for siste gang, ruller arven videre. Nå som GR-FOUR, et toppmoderne AWD-system i GR Yaris.

video thumbnail

Suksess på alle underlag


Den er konstruert, ikke bare for å glede entusiaster som kjører på favorittveiene sine, men også for å kunne vinne i de meste krevende disiplinene innen motorsport og den legendariske GT-FOUR var - er fremdeles - den ultimate Celica. Bli kjent med noen av høydepunktene fra den strålende karrieren.

Celica ST165 GT-FOUR gatebil


1986 – 1989

Motor
2,0 liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Effekt
185 HK
Dreiemoment
249Nm
Vekt
1.480 kg

ST165 GT-FOUR var basert på fjerde generasjon Celica. Den hadde kontinuerlig firehjulsdrift og - på den tiden - Japans sterkeste 2,0 liters motor. Den skilte seg ut med de store luftinntakene foran og tydelig dekor, og var en perfekt bil for Toyota Team Europes (TTE) forsøk på å ta WRC-tittelen.

Celica ST165 GT-FOUR rallybil


1988 – 1991

WRC-debut
Korsika Rundt 1988
Første WRC-seier
Rally Australia 1989
WRC-seire
13
WRC-mesterskap
WRC-førermesterskap 1990

ST165 Celica GT-FOUR var Toyotas første rallybil med firehjulstrekk som kunne konkurrere om topplasseringer i Verdensmesterskapet i rally (WRC). Etter et jevnt godt debutår i 1988 og første seier i WRC i 1989, fortsatte Carlos Sainz med å sikre WRC-førermesterskapet bak rattet i en ST165 GT-FOUR i 1990.

Celica ST185 GT-FOUR gatebil


1989 – 1993

Motor
2,0 liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Effekt
225 HK
Dreiemoment
304 Nm
Vekt
1.390 – 1.520 kg

ST185 GT-FOUR var basert på fundamentet for 5. generasjon Celica. Modellen ble kalt GT-FOUR RC i Japan og Carlos Sainz Limited Edition i Europa. Den skilte seg ut med ventilasjonsåpning i panseret, støtfangere med lav vekt og nummerskilt. For homologering ble ST185 GT-FOUR kun produsert i 5.000 nummererte og ettertraktede eksemplarer.

Celica ST185 GT-FOUR rallybil


1992 – 1994

WRC-debut
Rally Monte Carlo 1992
Første WRC-seier
Safari Rally 1992
WRC-seire
16
WRC-mesterskap
Førermesterskap i ’92, ’93, ’94 og Konstruktørmesterskap i ’93, ’94

ST185 Celica GT-FOUR huskes fremdeles i dag som Toyotas mestvinnende rallybil. I løpet av de 3 årene den deltok i konkurransene, samlet den totalt 16 seire i WRC, 3 førermesterskap og 2 konstruktørmesterskap. Modellen kjennes igjen umiddelbart med sin berømte Castroldekor i hvitt, grønt og rødt. Det var i ST185 GT-FOUR samtlige i trekløveret, Carlos Sainz, Juha Kankkunen og Didier Auriol, tok WRC-titler.

Celica ST205 GT-FOUR gatebil


1994 – 1999

Motor
2,0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Effekt
255 HK
Dreiemoment
304 Nm
Vekt
1.390 – 1.440 kg

Celica ST205 var basert på den karakteristiske 6. generasjon Celica med faste lykter foran. Dette var den kraftigste GT-FOUR hittil. Den ble produsert i et begrenset antall: 2.500 stykker, og homologeringsmodellen fikk panser i aluminium for å spare vekt, oppgraderte bremser med 4 stempler og takket være turbo og ladeluftkjøler, kunne effekten økes med 30 HK ekstra. Og motivasjonen? Enda et WRC-mesterskap.

Celica ST205 GT-FOUR rallybil


1994 – 1997

WRC-debut
Rally Storbritannia 1994
Første WRC-seier
Korsika Rundt 1995
WRC-seire
1
WRC-mesterskap
0

På papiret hadde ST205 GT-FOUR det som skulle til for å blir en vinner; supre aner, overlegen aerodynamikk og et unikt antilag-system. Men dessverre ble Auriols seier på Korsika og plasseringene som nr 2, 3 og 4 på New Zealand, de eneste høydepunktene og bilens potensial ble aldri hentet ut - og laget skiftet fokus etter at regelendringene gjorde Corolla til WRC-bil fra 1998.

Finn ut mer om TOYOTA GAZOO Racing

Aasbø og Toyota med ny GR Supra Aasbø og Toyota med ny GR Supra Det er ti år siden Toyota Norge og Fredric Aasbø innledet et samarbeid på racerbanen, og nå er de første bildene av den tidligere verdensmesterens nye driftingbil publisert. Legenden Land Cruiser er oppgradert Legenden Land Cruiser er oppgradert Kombinasjonen av utmerket kvalitet, driftssikkerhet og pålitelighet, makeløse offroad-egenskaper og et stadig høyere nivå for luksus, komfort og prestisje har gjort den ikoniske offroaderen Land Cruiser unik i sitt segment. Nå løftes nivået nok et hakk. Verdens mest verdifulle bilmerke - 2020 — Toyota Norge Verdens mest verdifulle bilmerke - 2020 — Toyota Norge Kjøper du en Toyota, vet du at dette er en av verdens største merkevarer. Forbes liste bekrefter igjen den sterke posisjonen vi har hatt i mange år. Hybrid vs Plug-in Hybrid Hybrid vs Plug-in Hybrid I høst er endelig Toyota RAV4 Plug-in Hybrid her. Samtidig fortsetter selvfølgelig fullhybriden vi kjenner fra før. Hva er egentlig forskjellen på de to, og hvilken skal du velge?
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, for å levere tjenester fra tredjeparter, for å hjelpe oss med å forstå og forbedre hvordan nettstedet fungerer, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler