Historien om

FOUR

GT-FOUR

Et navn som betyr ytelser i verdensklasse og et ikon innen rallysporten på 1980- og 1990-tallet - en sport som krever effekt, presisjon og tillit. Nå, over 20 år etter at Celica GT-FOUR begeistret på en etappe for siste gang, ruller arven videre. Denne gangen som GR-FOUR, et toppmoderne AWD-system i den nye GR Yaris.

Suksess på alle underlag


Den er konstruert, ikke bare for å glede entusiaster som kjører på favorittveiene sine, men også for å kunne vinne i de meste krevende disiplinene innen motorsport og den legendariske GT-FOUR var - er fremdeles - den ultimate Celica. Bli kjent med noen av høydepunktene fra den strålende karrieren.

Celica ST165 GT-FOUR gatebil


1986 – 1989

Motor
2,0 liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Effekt
185 HK
Dreiemoment
249Nm
Vekt
1.480 kg

ST165 GT-FOUR var basert på fjerde generasjon Celica. Den hadde kontinuerlig firehjulsdrift og - på den tiden - Japans sterkeste 2,0 liters motor. Den skilte seg ut med de store luftinntakene foran og tydelig dekor, og var en perfekt bil for Toyota Team Europes (TTE) forsøk på å ta WRC-tittelen.

Celica ST165 GT-FOUR rallybil


1988 – 1991

WRC-debut
Korsika Rundt 1988
Første WRC-seier
Rally Australia 1989
WRC-seire
13
WRC-mesterskap
WRC-førermesterskap 1990

ST165 Celica GT-FOUR var Toyotas første rallybil med firehjulstrekk som kunne konkurrere om topplasseringer i Verdensmesterskapet i rally (WRC). Etter et jevnt godt debutår i 1988 og første seier i WRC i 1989, fortsatte Carlos Sainz med å sikre WRC-førermesterskapet bak rattet i en ST165 GT-FOUR i 1990.

Celica ST185 GT-FOUR gatebil


1989 – 1993

Motor
2,0 liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Effekt
225 HK
Dreiemoment
304 Nm
Vekt
1.390 – 1.520 kg

ST185 GT-FOUR var basert på fundamentet for 5. generasjon Celica. Modellen ble kalt GT-FOUR RC i Japan og Carlos Sainz Limited Edition i Europa. Den skilte seg ut med ventilasjonsåpning i panseret, støtfangere med lav vekt og nummerskilt. For homologering ble ST185 GT-FOUR kun produsert i 5.000 nummererte og ettertraktede eksemplarer.

Celica ST185 GT-FOUR rallybil


1992 – 1994

WRC-debut
Rally Monte Carlo 1992
Første WRC-seier
Safari Rally 1992
WRC-seire
16
WRC-mesterskap
Førermesterskap i ’92, ’93, ’94 og Konstruktørmesterskap i ’93, ’94

ST185 Celica GT-FOUR huskes fremdeles i dag som Toyotas mestvinnende rallybil. I løpet av de 3 årene den deltok i konkurransene, samlet den totalt 16 seire i WRC, 3 førermesterskap og 2 konstruktørmesterskap. Modellen kjennes igjen umiddelbart med sin berømte Castroldekor i hvitt, grønt og rødt. Det var i ST185 GT-FOUR samtlige i trekløveret, Carlos Sainz, Juha Kankkunen og Didier Auriol, tok WRC-titler.

Celica ST205 GT-FOUR gatebil


1994 – 1999

Motor
2,0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Effekt
255 HK
Dreiemoment
304 Nm
Vekt
1.390 – 1.440 kg

Celica ST205 var basert på den karakteristiske 6. generasjon Celica med faste lykter foran. Dette var den kraftigste GT-FOUR hittil. Den ble produsert i et begrenset antall: 2.500 stykker, og homologeringsmodellen fikk panser i aluminium for å spare vekt, oppgraderte bremser med 4 stempler og takket være turbo og ladeluftkjøler, kunne effekten økes med 30 HK ekstra. Og motivasjonen? Enda et WRC-mesterskap.

Celica ST205 GT-FOUR rallybil


1994 – 1997

WRC-debut
Rally Storbritannia 1994
Første WRC-seier
Korsika Rundt 1995
WRC-seire
1
WRC-mesterskap
0

På papiret hadde ST205 GT-FOUR det som skulle til for å blir en vinner; supre aner, overlegen aerodynamikk og et unikt antilag-system. Men dessverre ble Auriols seier på Korsika og plasseringene som nr 2, 3 og 4 på New Zealand, de eneste høydepunktene og bilens potensial ble aldri hentet ut - og laget skiftet fokus etter at regelendringene gjorde Corolla til WRC-bil fra 1998.

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler