Hybrid eller plug-in

Toyota Hybrid

.

Hva passer for deg?

Toyota har hatt fullhybrider på markedet siden Prius kom i 1997. I dag fører vi åtte hybridmodeller og to Plug-in Hybrider. Vi har dermed erfaring med begge teknologiene, og et godt sammenligningsgrunnlag. Under går vi gjennom tre punkter du bør tenke over dersom lurer på om det er en fullhybrid eller en Plug-in Hybrid som passer best for deg.

/
Lading

Den viktigste tekniske forskjellen mellom Plug-in Hybrid og Hybrid er størrelsen på batteriet. Plug-in Hybrider har større batterier for å kunne kjøre lengre strekninger på eksternt tilført strøm. Plug-in hybrider er et bra alternativ om du har gode lademuligheter og hvis mange av dine kjøreturer ligger på under 60 km. Dette er biler som kjører helt elektrisk over korte turer (50km-65km). Avhengig av hvor hyppig du lader kan du ha en drivstoffbesparelse på så mye som opptil 90%.

Vurdering:
Man kan spare inn Plug-in-kostnaden ved å lade hyppig. Du kan regne med 10 til 30 kroner per lading avhengig av strømpris og batteristørrelse. Tenk hvor mange ganger du vil lade bilen i løpet av et år, og dermed hvor lang tid det tar før du sparer inn ekstrakostnaden. For eksempel kan du spare ca. 6.000 kroner per år (300 dager á 20 kroner), forutsatt at du lader en gang per dag.

Kjøremønster

Etter Prius Plug-in Hybrid ble produsert for første gang i 2012, og Prius Hybrid som kom allerede i 1997, har vi gjort oss noen erfaringer med drivstofforbruket. Prius Plug-in er typegodkjent med et forbruk på 0,21 liter per mil, mens Prius Hybrid ligger på 0,39 liter per mil. Det oppsiktsvekkende lave utslippet til Prius Plug-in Hybrid, og andre plug-in modeller, er basert på at 60-80* prosent av kjøringen er elektrisk i den offisielle kjøresyklusen. For å komme i opp til oppgitte forbruket er det forutsatt at bilen lades en eller flere ganger daglig og sjelden kjøre lange turer.

/

Vurdering:
Hvor lange er kjøreturene dine? Har du lademuligheter der du bor og der du jobber, og kommer du til å lade hver dag? Dersom du kjører en del lange turer og ikke får ladet daglig, vil forbruket være relativt likt som på en Prius Hybrid.Så i det tilfellet er kanskje ikke behovet for en Plug-in tilstede.

/
Plass og vekt

Et batteri i en Plug-in Hybrid er ofte større og tyngre enn batteriet i en hybrid. Dette gir lengre elektrisk rekkevidde. På den annen side kan et stort batteri resultere i noe mindre bagasjeplass. Dette gjelder spesielt på eldre plug-in modeller.

Vurdering:
Hvor mye plass har du behov for? Trenger du ofte å ha med deg mye bagasje vil en hybrid være et bedre valg enn en plug-in.

Forskjellige styrker og svakheter

Flere bilprodusenter satser kun på plug-in teknologi. Toyota satser på både plug-in-teknologi og hybridteknologi. Bruk og kjøremønster avgjør hva du burde velge. Her er de ulike styrkene og svakhetene til de to forskjellige teknologiene:

Hybrid

Styrker:
God pris
God plass
Lav vekt
Lavt forbruk uten behov for lading
Lavere utslipp enn på konvensjonelle motorer
En bil som har et generelt lavt forbruk uansett om du kjører korte eller lengre turer.

Svakheter:
Kortere elektrisk rekkevidde

Plug-in hybrid

Styrker:
Høyere ytelse (for noen modeller)
Lengre elektrisk rekkevidde
Mulighet for å kjøre elektrisk på korte hverdagsturer
Lavere forbruk iht. offisiell typegodkjenning
Kjøre helelektrisk i motorveishastighet
Kvikk og stillegående når den kjøres på ren elektrisitet

Svakheter:
Kan ha mindre bagasjeplass
Høyere vekt
Betinger hyppig lading for å komme opp i offisielle forbrukstall

Tenker du gjennom punktene vi har gått gjennom her, har du et godt grunnlag for å finne ut hva som passer for deg.
Lykke til med valget!

* utslipp ift. andel elektrisk kjøring er modellavhengig.

Har du flere spørsmål knyttet til valg av bil?

Mer om hybrid

GR Yaris på glatta GR Yaris på glatta Vi ble med da proff-drifter Ole Morten Davanger slo seg løs på is og snø med nye GR Yaris. Hvordan det gikk, kan du se her. Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Med over 6000 nyregistrerte biler så langt i år, topper Toyota listen over landets mest populære bilmerker ved å være størst både på person- og varebil. Les om hvilke modeller som topper statistikken her. Toyota med nye elektriske varebiler Toyota med nye elektriske varebiler Toyotas tilbud til proffmarkedet blir stadig større og bedre, og i høst suppleres utvalget med tre nye elektriske varebilmodeller/nyttekjøretøy. GR 86, historien fortsetter GR 86, historien fortsetter Velkommen til den tredje GR-modellen. Basert på den legendariske tankegangen til forgjeren GT86 "Fun to drive". Nye og kraftigere GR 86 kombinerer elegant og sofistikert styling med presist utviklede kjøreegenskaper, for en mer givende og ren kjøreopplevelse.