Hybrid eller plug-in

Toyota Hybrid

.

Hybrid eller plug-in

Hva passer for deg?
Toyota har hatt hybridbiler på markedet siden Prius kom i 1997. I dag fører vi syv hybridmodeller, i tillegg til vår plug-in-hybrid, Prius Plug-in, som kom i 2012. Vi har dermed erfaring med begge teknologiene, og et godt sammenligningsgrunnlag. Under går vi gjennom tre punkter du bør tenke over dersom du vurderer en hybrid eller plug-in hybrid.

Lading

Den viktigste tekniske forskjellen mellom plug-in og hybrid er størrelsen på batteriet. Plug-in-hybrider har større batterier for å kunne kjøre lengre strekninger på eksternt tilført strøm. Batterier er kostbare å produsere. Dette gjør plug-in-hybrider dyrere enn hybrider. Avgiftsreduksjoner fra staten minsker noe av differansen, men eksempelvis er Toyota Prius Plug-in rundt 30.000 kr dyrere enn Toyota Prius.

/

Vurdering:
Man kan spare inn plug-in-kostnaden ved å lade hyppig. Du kan regne med 10 til 30 kroner per lading, avhengig av strømpris og batteristørrelse. Tenk hvor mange ganger du vil lade bilen i løpet av et år, og dermed hvor lang tid det tar før du sparer inn ekstrakostnaden. For eksempel kan du spare ca. 6.000 kroner per år (300 dager á 20 kroner), forutsatt at du lader en gang per dag.

Kjøremønster

Etter Prius Plug-in ble produsert for første gang i 2012, og Prius Hybrid som kom allerede i 1997, har vi gjort oss noen erfaringer med drivstofforbruket. Prius Plug-in er typegodkjent med et forbruk på 0,21 l per mil, mens Prius ligger på 0,39 l per mil. Det oppsiktsvekkende lave utslippet til Prius Plug-in, og andre plug-in-modeller, er basert på at 60-80* prosent av kjøringen er elektrisk i den offisielle kjøresyklusen. For å komme i nærheten av det oppgitte forbruket må man lade bilen en eller flere ganger daglig og sjelden kjøre lange turer.

/

Vurdering:
Hvor lange er kjøreturene dine? Har du lademuligheter der du bor og der du jobber, og kommer du til å lade hver dag? Dersom du kjører en del lange turer og ikke får ladet daglig, vil forbruket være relativt likt for en Prius Hybrid og en Prius Plug-in hybrid. Vi erfarer at det er flere kunder som ikke klarer å oppnå et virkelig forbruk i nærheten av det oppgitte forbruket på plug-in hybrider.

Plass og vekt

Et batteri i en plug-in hybrid vil være større og tyngre enn batteriet i en hybrid. Dette gir lengre elektrisk rekkevidde. På den annen side medfører et stort batteri mindre bagasjeplass. Dessuten kan den økte batterivekten påvirke kjøreegenskapene i en negativ retning.

Vurdering: Hvor mye plass har du behov for? Trenger du ofte å ha med deg mye bagasje vil en hybrid være et bedre valg enn en plug-in hybrid.

/
Forskjellige styrker og svakheter

Flere andre bilprodusenter satser kun på plug-in-teknologi. Toyota satser på både plug-in-teknologi og hybridteknologi. Bruk og kjøremønster avgjør hva du burde velge. Her er de ulike styrkene og svakhetene til teknologiene:

Hybrid

Styrker:
Lav pris
God plass
Lav vekt
Lavt forbruk uten behov for lading

Svakheter:
Kortere elektrisk rekkevidde

Plug-in hybrid

Styrker:
Høyere ytelse (for noen modeller)
Lengre elektrisk rekkevidde
Mulighet for å kjøre elektrisk på korte hverdagsturer
Lavere forbruk iht. offisiell typegodkjenning

Svakheter:
Mindre bagasjeplass
Høyere vekt
Ingen forbruksfordel når elektrisk rekkevidde er oppbrukt
Betinger hyppig lading for å komme i nærheten av offisielle forbrukstall
Høyere pris

Tenker du gjennom punktene vi har gått gjennom her, har du et godt grunnlag for å finne ut hva som passer for deg.
Lykke til med valget!

* utslipp ift. andel elektrisk kjøring er modellavhengig.

Har du flere spørsmål knyttet til valg av bil?

Mer om hybrid

2. generasjon Toyota Mirai. Fremdeles null utslipp. 2. generasjon Toyota Mirai. Fremdeles null utslipp. Etter å ha lansert vår første hydrogendrevne sedan i 2014, er Toyota nå klar for å ta brenselcelleteknologien med nullutslipp til nye høyder med andre generasjon Mirai. Nå kommer PROACE CITY Nå kommer PROACE CITY Bli kjent med Nye PROACE CITY. Alt du forventer i én varebil. Den Nye Toyota C-HR Hybrid Den Nye Toyota C-HR Hybrid Det ordinære har hatt sin tid Toyota støtter verdens første hydrogenskip Toyota støtter verdens første hydrogenskip Hydrogenskipet Energy Observer kan meget godt være første steg på veien mot skipsfart uten utslipp. Nå har det besøkt Norge.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler