Toyotas hybrider er som skapt for norsk vinter. Møt noen hybrideiere i filmene her og hør deres erfaringer.

Starter lett i kulda

“Å få start på en Toyota i kulda har jeg aldri hatt noen problemer med – de starter alltid. Hybriden er ikke noe unntak, starter alltid på første forsøk, samme om det er 30 blå.”
Tom Arne, Kløfta, Toyota C-HR
Toyotas Hybrider bruker el-motoren som startmotor, og denne har mellom 20 og 50 HK. Til sammenligning har startmotoren i en vanlig personbil gjerne 1 hk og en stor lastebil har typisk 5 hk. Som startbatteri brukes hybridbatteriet som har opptil 244V spenning, og dermed er mange ganger så sterkt som et vanlig bilbatteri.

Myk start og bedre veigrep

“Jeg har aldri hatt problemer med å komme meg opp og fram. Rett og slett en skikkelig god bil på vinteren.”
Catharina, Drammen, Yaris
Hybridenes største fortrinn hva gjelder fremkommelighet ligger i girkassa. Den har 100% trinnløs overføring og kan også ha en lavere utveksling enn andre terrengbiler sine lavgir-serier. Det gir en mykere igangsettelse, mindre sjanse for hjulspinn og dermed mindre sjanse for å sette seg fast.

Innebygget varmegjenvinning

“Varmeapparatet er utrolig bra. Det handler om smart teknologi. De sender kjølevæska til eksosanlegget og drar nytte av varmen derfra.”
Tom Arne, Kløfta, Toyota C-HR
De fleste Hybridene er utstyrt med eksosvarmegjenvinner (EHR). Når bilen er kald, sendes kjølevæsken fra motoren til eksosen for å hente varme. Dette bidrar til at både motor og kupe blir raskt varme etter start, og til lavere forbruk.

Kampanjer

Relatert innhold

Fordeler ved å kjøre hydrogenbil Fordeler ved å kjøre hydrogenbil På toppen av flere økonomiske fordeler får du en bil med svært god kjøreopplevelse, lekker design og avanserte sikkerhetssystemer. Bli med på Toyotas reise mot en verden der vi ikke etterlater oss noe – og nyter fordelene mens vi gjør det. Hydrogen for alle Hydrogen for alle Nå kommer storsatsningen på hydrogen som drivstoff. Først ut er det danske selskapet Everfuel, som har planer om å bygge et bredt nettverk av hydrogenstasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Vinneren på Nordkapp Vinneren på Nordkapp Vinneren av 71° nord er kåret, og øverst på pallen står Henrik Elvestad. Les hva han har å si om den fantastiske turen han har vært med på, og hva han syns om sin helt nye RAV4 Plug-in Hybrid. Hydrogen som drivstoff Hydrogen som drivstoff Siden det er relativt nytt at biler bruker hydrogen som «energibærer» eller «drivstoff», er det nok noen som er skeptiske. Det er forståelig og helt normalt når vi møter noe som virker nytt og ukjent.