Vårt første møte med den oppgraderte Toyota bZ4X
-
Fotograf Daniel Blom i action
-
Første glimt i norske omgivelser
Før bilen er ute på markedet, fikk vi låne en tidlig testmodell av bZ4X for å fotografere den i norske omgivelser. Det ble en effektiv dag med fotografering i både by og natur. Flere forbipasserende stanset opp underveis. En bil på fotoshoot tiltrekker seg naturligvis litt oppmerksomhet.
Bildene skal brukes i markedsføring og på digitale flater i Norge. Derfor ønsket vi å vise hvordan bZ4X tar seg ut i omgivelser som føles ekte og relevante. Vi fotograferte bilen i og rundt Drammen, Fornebu og Oslo, både i urbane strøk og ute i skogen, for å vise hvordan den passer inn i ulike norske miljøer.
Her er noen av lokasjonene vi brukte for å utnytte dagen med nye bZ4X på best mulig måte. Alle lokasjonene er nøye planlagt for å få fram mest mulig hverdagssituasjoner.
Det er ikke hver dag man får kjøre en testmodell på vei, så vi utnyttet tiden godt. Med stram tidsplan og flere lokasjoner på lista måtte alt klaffe. Heldigvis spilte både vær og logistikk på lag.
Samtidig måtte vi følge Toyotas retningslinjer for bilfotografering, som blant annet stiller krav til fargegjengivelse og visuell stil. Bildene skal kunne brukes i flere markeder og henge sammen visuelt, enten de vises i Norge eller Finland. Kvaliteten må være den samme, både på bilen og i bildene.
Hvorfor alt dette arbeidet? Fordi bilvalg ikke bare handler om tekniske spesifikasjoner. Det handler også om å kunne se for seg bilen i egen hverdag. Når bilen vises i omgivelser du kjenner igjen, på norske veier og i kjent natur, blir det enklere å vurdere om den passer for deg. Bildene må speile virkeligheten slik den faktisk ser ut for norske bilførere.
-
Behind the scenes på fotoshoot med Daniel Blom og Toyota.
-
Mesteren bak linsen: Møt Daniel Blom
Til denne typen fotooppdrag er det viktig med en fotograf som har erfaring med bil, bevegelse og stemning, og det har Blom. Han har tidligere tatt bilder for både Toyota og Lexus, og er kjent for sin evne til å formidle både energi og ro i samme bilde.
Daniel Blom har over 20 års erfaring med reklamekampanjer innen bil, friluft og livsstil.
Bloms personlige favorittbilde
Han trekker også frem bilens rene design og tydelige silhuett, som gjør den spesielt fotogen, særlig i nordiske omgivelser. Når det gjelder favorittbildet fra dagen, fremhever han et motiv av bilen i solnedgang på en landevei. Et øyeblikk som, ifølge ham, fanget både stemningen og bilens karakter.
Resultatet
Etter en dag med effektiv fotografering og tett samarbeid sitter vi igjen med bilder som speiler både bilen og hverdagen den skal inn i. Natur, by, lys og stemning er med. Nå gjenstår det bare å dele dem med resten av Norge.