1. Nybil
  2. Batteri – størrelse, vekt og valg
Jeg ønsker å...

Batteri – størrelse, vekt og valg

For de fleste av oss er batteri synonymt med rekkevidde, men rekkevidden er kun ett av flere hensyn ved produksjonen og valget av batteri. Under kan du se hva vi må tenke på når vi skal finne en balanse som ivaretar alle hensyn.

Rekkevidde og behov

La oss begynne med rekkevidden: Jo større batteriet er, jo lengre kommer du med bilen, ikke sant?

Dette er riktig. Men bare delvis. Et stort batteri har mer kraft enn et mindre batteri, men det veier også mer. Og desto tyngre batteriet er, desto tyngre blir bilen, og desto mer energi kreves det for å drive den fremover. Med andre ord brukes det mer strøm på å flytte en tung bil enn en lett bil.

Utgangspunktet og utfordringen for ingeniørene bak bZ4X har vært nettopp dette: Å finne den optimale balansen mellom rekkevidde, bærekraft, effektivitet, sikkerhet og pris. Sagt på en annen måte: et batteri som best mulig kunne tilfredsstille de største behovene.

Ingeniørene bak bZ4X har beregnet at et batteri med bruttokapasitet på 71,4 kWh ga mest mulig elbil for pengeneOpens in new window. Batteriet til bZ4X er optimalisert til hverdagsbruk – du slipper å kjøre rundt med den ekstra vekten til et større batteri, og får utnyttet hele kapasiteten best mulig. Men det ligger mer bak dette regnestykket.

Nysgjerrig på bZ4X? Utforsk elbilen herOpens in new window.

Pris og økonomi

Batteriet er  den dyreste komponenten i en elbil. Mindre batterier trenger mindre råmateriale, som nikkel, kobolt, lithium og mangan – dyrebare metaller som påvirker produksjonskostnadene betraktelig, og dermed også totalprisen på bilen.

Men batteristørrelsen påvirker ikke bare nybilprisen. Det påvirker også hva du må ut med så lenge du eier bilen. En tyngre bil trenger større slitedeler som bremser og dekk – i tillegg vil disse slites fortere. Kanskje ser du mønsteret allerede: jo større delene er, desto mer råmateriale trengs, desto høyere blir produksjonskostnadene.

bZ4X-spesifikasjoner

  • Elektrisk motor: 2WD: 150kW/204 HK aut. AWD: 160 kW/218 HK aut
  • Batterikapasitet: 71,4 kWt (brutto) 64 kWt (netto)
  • Elektrisk rekkevidde WLTP: 2WD: 503-512 km AWD: 415-46 km
  • Elektrisk Forbruk: 2WD: 14,4-14,7 kWt/100 km AWD: 15,9 - 17,9 kWt/100 km
  • Maksimal ladeeffekt AC (Hjemmelader): 11 kW
  • Maksimal ladeeffekt DC (Hurtiglader): 150 kW
  • Tilhengervekt: 750kg

Vekt og sikkerhet

Vekten på batteriet kan også påvirke sikkerheten. Tyngre kjøretøy har generelt dårligere kjøreegenskaper på grunn av høyere masse og tyngdepunkt. Tyngre biler vil ha lengre bremselengde dersom de er utstyrt med samme bremsekraft som lettere biler.

I en vintertest gjennomført av Elbil24 i 80 km/t stoppet bZ4X hele to billengder før bilen på andreplass. Dels takket være de godt optimaliserte systemene i bilen, men også den relativt lave vekten og vektfordelingen.

Høyere vekt påvirker ikke bare kjøreegenskapene, det går også utover lastekapasiteten (også kjent som nyttelast). bZ4X er laget for å være en bruksbil, og da skal du kunne a) trekke en henger og b) laste den med alt du trenger til hyttetur og bilferie.

Toyota-ingeniørenes valg har plassert bZ4X på topp tre da NAF i sommer (2023) testet elbilers lastekapasitet.

Faksmilie TV2-artikkel test

Miljø og bærekraft

Mesteparten av CO2-utslippene fra en elbil kan knyttes til batteriproduksjonen. Reduseres størrelsen på batteriet, reduseres også utslippene. En lavere vekt vil også bidra til mindre forbruk og eventuelt lavere utslipp fra strømproduksjonen.

Tunge kjøretøy har også høyere belastning på veier og broer, og vil kunne påvirke forringelsen av infrastruktur og veiforhold. bZ4X sitt optimalt tilpassede batteri, reduserer bilens vekt og påfører infrastrukturen mindre slitasje.

toyota bz4x
toyota bz4x

Nye, bedre og lettere batterier kommer

Helt siden 1997 har Toyota utviklet hybrider som har resultert i et kvantesprang innen batteriteknologi, og fremtiden ser lys ut. I nær fremtid – faktisk allerede fra 2026 – vil du kunne få elbilbatterier med over 1000 km rekkevidde og ladetid på 10 minutter! Og det beste av alt – de blir både rimeligere, og lettere enn de batteriene tilgjengelig i dag.

Les mer om hva fremtiden bringer her.

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde