Jeg ønsker å...

Toyotas varebiler for tunge tak

Det går mange varebiler fra Toyota til og fra anleggs- og byggeplasser rundt om i landet. Ofte ser du at våre modeller har godt med last på henger. I Toyotas brede tilbud av varebiler for yrkesbruk, er det flere som stiller med svært høy lastekapasitet.

Fordeler med å velge varebiler fra Toyota


• Toyota Express service – full service på 60 minutter (hovedettersyn i tråd med servicehefte)
• Legendarisk driftssikkerhet
• 12 måneders veihjelp fra et komplett Toyota assistanse-team – døgnet rundt
• Rask levering av originaldeler fra vårt omfattende sentrallager i Drammen
• Full range – bredt utvalg gir mange valgmuligheter

Hilux er toppen

  • Hilux brukes av mange virksomheter som trenger høy kapasitet på tilhengervekter. Ofte også av de som stort sett har jobber som gjør at de må kjøre med tilhenger hele tiden.

    Et eksempel er firmaer som driver med salg, service, reparasjon og vinterlagring av båter.

    De trenger varebiler som transporterer med varierende tilhengervekter fra null til de maksimale. I tillegg er utsetting og opptak av båter en viktig del av arbeidsdagen.

  • Både ved utsetting og opptak må de gjøre jobben på bratte og glatte ramper. Noen ganger med tang og tare, andre med vann og sand mellom dekk og underlag.

    Grep på betongen eller asfalten til bremsing, stopp og start er helt nødvendig.

    Da setter man ikke pris på uønskede hendelser på skråplanet ut mot havet. Hilux med trekk på alle fire og en sterk motor med dreiemoment på 400 Nm (2.4l) eller 500 Nm (2.8 l) gjør jobben.

Tilsvarende bilbehov for fremkommelighet og tung last kan du se hos andre virksomheter også. For eksempel som leverer stillas, materialer og utstyr til anleggsområder og byggeplasser, anleggsgartnere og tekniske etater samt andre offentlige instanser.

Hilux kombinerer nyttelast på 1 tonn, tillatt hengervekt på 3,5 tonn og maksimal vogntogvekt på 6,2/6,3 tonn (X-Cab/D-Cab). Det betyr at begge disse Hilux-modellene som har en egenvekt med fører på opptil 2.205 kg, kan trekke den maksimale tilhengervekten på 3.500 kg, og fremdeles laste mer enn et halvt tonn på planet.

For å kjøre en slik ekvipasje må føreren har utvidet førerkort, i dette tilfelle førerkort i klasse BE* som gjelder kjøring med vogntog mellom 4.250 kg og 7.000 kg – Les mer om dette nederst i artikkelen.

Land Cruiser er ingen spesielt beskjeden personlighet

Land Cruiser er i likhet med Hilux en Toyotamodell som tilsynelatende aldri blir uaktuell. Ikke bare i Norge, men over hele verden har denne modellen mange kjøpere. Hittil har Toyota bygd 10 millioner av denne bilen for å dekke etterspørselen!

Ingen av våre modeller har så mye avansert teknologi som Land Cruiser. Nå er den da også utviklet videre og til det stadig bedre gjennom 70 år!

  • Land Cruiser er konstruert og bygget for å ta seg frem under ekstreme forhold til steder der få andre klarer å ta seg frem.

    Den usedvanlige evnen til å komme seg videre har også kunder i Norge fordel av og Land Cruiser er fortsatt en populær modell i det norske varebilmarkedet.

    Siden den er bygd for å være er 1. klasses off-roader, er det få eller ingen som kan ta seg frem i norske brattbakker med snø- og isdekke som Land Cruiser.

Den nye 2,8 liters dieselmotoren er spesifisert med et forbruk på 0,75 l/mil ved blandet kjøring. Rekkevidden på full tank blir da mer enn 110 mil.

Motoren har en maksimaleffekt på 204 HK (DIN) og det maksimale dreiemomentet er 500 Nm i kombinasjon med automatgir. I tillegg til Land Cruiser varebil, leveres den også som en komfortabel personbil og kan registreres som 5- eller 7-seter.

Land Cruiser kan trekke tilhengervekter opp til 3 tonn. Som varebil rommer rommet bak skilleveggen nesten 2m3 – 1.934 liter. Vekten av nyttelasten er 855 kg.

En annen fordel med Land Cruiser er at baksetene følger med når du velger varebil. Dette åpner for mulighet til å avgiftsklassifisere fra 2 til 5 seter ved en senere anledning, hvis ønskelig.

Proace er ingen pusling

Proace-modellene med stor motor og langt karosseri kan faktisk matche Land Cruiser på tilhengervekt. Dessuten stiller disse modellene med langt større lasteromsvolum og høyere nyttelast enn Land Cruiser. Maksimale hengervekter varierer mellom 1.800 og 2.500 kg og nyttelasten er fra 1000 kg og opp til 1.400 kg. Ett ekstra poeng er at Proace gir plass til 3 personer i kupéen.

  • Mange skryter av fremkommeligheten i Proace med forhjulstrekk og klarer seg med 2x4 året rundt. Men det er også stort behov for 4x4 i et land som vårt. 4x4-systemet vårt er effektivt, og sørger for fremkommelighet enten veiene er stupbratte, grusdekte, nybrøytet eller har andre utfordringer.

  • Det smarte 4x4-systemet for Toyota Proace har så lav vekt at bilen ikke mister vesentlig nyttelast som firehjulstekker.

    4x4-modellen kan fortsatt laste opptil 1.400 kg som er denne klasses beste på nyttelast. Som nevnt er tilhengervekten maksimalt 2.500 kg.

4x4 systemet er laget slik at føreren kan veksle mellom 4WD og 2WD, noe som reduserer forbruk og utslipp. Systemet bygges med fordelingsgirkassen plassert i front. I tillegg har den en viskosekobling som fordeler momentet forover og bakover raskt og mykt alt etter forholdene.

  • Andre fordeler som er eksklusive for Proace 4x4 er økt bakkeklaring, ekstra beskyttelsesplater under bilen foran og samme girutveksling som på 2WD.

    Alt dette får du samtidig som du beholder samme komfort som du finner på Proace 2WD.

Kravene til førerkort

KLASSE B

Har du «vanlig førerkort» for personbil klasse B? Da kan du også kjøre varebil + tilhenger når den samlede totalvekten ikke overstiger 3.500 kg.
KLASSE B KODE 96

Klasse B kode 96 er et førerkort som tas teoretisk, dvs. med opplæring på kurs og eksamensprøve, men uten oppkjøring. Den obligatoriske opplæringen går over 7 timer.

Denne førerkortklassen gir rett til å føre bil + tilhenger som veier over 3.500 kg og opp til 4.250 kg.

Klasse B kode 96 er et første trinn for den som vil ikke vil være begrenset til totalvekter på maks 3.500 kg.
KLASSE BE

Denne klassen gir rett til å føre bil + tilhenger over 4.250 kg og inntil 7.000 kg.

For å få godkjent førerkort i denne klassen kreves opplæring på kurs med etterfølgende oppkjøring med praktisk prøve.

Etter bestått oppkjøring og prøve kan disse førerne kjøre bil + henger der totalvekten er det dobbelt av det som gjelder for personer med det «normale» førerkortet.
Les mer om de forskjellige førerkort-typene på nettsidene til Statens Vegvesen.


Artikkel sist oppdatert oktober 2021 og informasjon korrekt ved tidspunkt for publisering.