Selvladende Hybrid vs. Plug-In

Hva velger du?

Da bilforbundet ADAC, det tyske motstykket til vårt eget NAF, for en tid tilbake spilte de mest populære plug-inn hybridene opp mot hverandre, var det en modell som gjorde rent bord: Prius Plug-in hybrid.

Testen viste at Prius var best på forbruk, utslipp og har den mest effektive teknologien i noen ladbar hybrid. Prius er imidlertid den eneste hybriden fra Toyota som er ladbar, resten er ladefrie, eller selvladende om du vil.

Men hvis Toyota har den beste teknologien, hvorfor satser de da ikke mer på plug-in, og hva er egentlig forskjellen på ladbar og en selvladende hybrid?

Prius er imidlertid den eneste hybriden fra Toyota som er ladbar, resten er ladefrie, eller selvladende om du vil. Men hvis Toyota har den beste teknologien, hvorfor satser de da ikke mer på plug-in, og hva er egentlig forskjellen på ladbar og en selvladende hybrid?

/
/
Selvladende vs. ladbar

Kort fortalt har en selvladende hybrid alle fordelene til en bensinbil, og faktisk noen av fordelene til en elbil: du slipper å lade, men går aldri tom for strøm og den kjører elektrisk rundt regnet halvparten av tiden. Selvladende hybrider har dessuten få feil og trenger færre av de sårbare, dyre delene som kan resultere i noen ganske leie verkstedregninger: turbo, partikkelfilter, startmotor, og kløtsj er eksempler på deler du ikke finner i en hybrid fra Toyota. Har du eid en bil der en av disse ryker, hevet du kanskje nettopp øyenbrynene – det er en dyr «fornøyelse».

Hva så med ladbare hybrider?

Det ligger i navnet, men de må altså lades for å fungere som de skal. Er du slapp med ladingen kommer du sannsynligvis til å bruke mer drivstoff enn om du hadde kjøpt en sammenlignbar bensinbil(!). Grunnen er at du kjører rundt med mange ekstra kilo i batterier. Eksempelvis er vektforskjellen mellom en ladbar og en selvladende Prius på 155 kilo. Til gjengjeld kan du kjøre lengre distanser på strøm enn med en hybrid dersom man lader den.

Opplev fordelene med hybridteknologi

/
/
Hva skal du velge?

For å finne ut om det er en ladbar eller selvladende hybrid du skal velge, bør du helt enkelt tenke over hvordan kjøremønsteret ditt er. Svipper du for det meste rundt på småturer frem og tilbake til jobb, for å handle, levere på trening og hente på spilling - så vil plug-in hybriden være økonomisk sparsom ved å gjøre unna disse ærendene på elektrisk kraft, så lenge du husker å lade, og har muligheten til dette.



Bruker du også bilen for å dekke lengre distanser, for eksempel som helgeklar hytteeier, vil en vanlig hybrid være det mest lønnsomme alternativet. Dette gjelder også om du kjører både lange og korte turer om hverandre, da hybridene selv velger om de skal bruke el-kraft eller bensinmotor basert på hastigheten du holder og geografien der du kjører.


Til butikken, på dagsutflukt eller til hytta?
Vi har testet hvor elektrisk hybridene kjører

Relatert innhold

Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Fjelleventyret er over for denne gang, men vinneren av årets 71 grader nord – Norge tøffeste Kjendis hviler ikke på laurbærene av den grunn. Likevel innrømmer Jon Almaas at overgangen til hverdagen var tøffere enn han hadde forestilt seg. Hybridbiler med hengerfeste – Toyota Norge Hybridbiler med hengerfeste – Toyota Norge Hengerfeste til hybridbiler, sjekk hvilken Toyota hybrid leveres med tilhengerfeste. Lavest CO2-utslipp i Europa Lavest CO2-utslipp i Europa Utslippsnedgangen fra 2018 var på 2,3 g/km, til et snitt på 97,5 g/km. Blant de mest solgte bilmerkene i Europa var det kun to som hadde en utslippsnedgang, mens resten økte sine utslipp. Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Det dukker ofte opp mange kreative og nyskapende forslag når bransjen skal se for seg fremtidens biler. En sånn idé er allerede virkelighet.

Mer om Toyota

Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Jon Almaas: «Jeg jobba knallhardt for den bilen!» Fjelleventyret er over for denne gang, men vinneren av årets 71 grader nord – Norge tøffeste Kjendis hviler ikke på laurbærene av den grunn. Likevel innrømmer Jon Almaas at overgangen til hverdagen var tøffere enn han hadde forestilt seg. Hybridbiler med hengerfeste – Toyota Norge Hybridbiler med hengerfeste – Toyota Norge Hengerfeste til hybridbiler, sjekk hvilken Toyota hybrid leveres med tilhengerfeste. Lavest CO2-utslipp i Europa Lavest CO2-utslipp i Europa Utslippsnedgangen fra 2018 var på 2,3 g/km, til et snitt på 97,5 g/km. Blant de mest solgte bilmerkene i Europa var det kun to som hadde en utslippsnedgang, mens resten økte sine utslipp. Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Det dukker ofte opp mange kreative og nyskapende forslag når bransjen skal se for seg fremtidens biler. En sånn idé er allerede virkelighet.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler