Hybrid + tilhenger = sant

Når du kjøper en hybridbil fra Toyota, slipper du å la tilhengeren stå. Nordmenn er verdensmestere i å kjøre med tilhenger etter bilen, og tidligere har hybrid vært kjent for å by på problemer i den sammenhengen. Det gjelder ikke lenger. Her får du en oversikt over tillatt hengervekt for våre hybridbiler.



Visste du at nordmenn ligger på Europa-toppen når det gjelder å trekke noe etter bilen? Vurderer du å kjøpe en hybridbil fra Toyota, er det nyttig å vite at de aller fleste av våre hybrid-modeller kan leveres med tilhengerfeste og trekke tilhenger.
Tidligere har hybrid vært forbundet med å måtte la hengeren stå, fordi bilene er konstruert for å spare mest mulig energi. Heldigvis har Toyota-teknologien kommet såpass langt at det ikke lenger er et problem å få en hybridbil levert med tilhengerfeste.

Disse hybridbilene kan trekke henger


Kjøper du en hybridbil fra Toyota, føyer du deg inn i rekken av 11 millioner tilfredse bileiere på verdensbasis. For de fleste av dem dukker det stadig opp nye prosjekter i hverdagen, som oppussing, rydding eller flytting. Andre har yrker som krever daglig transport av utstyr og materialer. Da er det selvsagt fordelaktig med en bil som kan trekke tilhenger.
Under ser du en oversikt over tillatt tilhengervekt for våre hybrid-modeller:

Hybrid-modell Tilhengervekt med bremser Tilhengervekt uten bremser
Corolla 750 450
Corolla TS 750 450
Prius 2WD 725
C-HR 725 725
RAV4 2WD 800 750
RAV4 AWD 1650 750

Hva er tillatt tilhengervekt?


Har du førerkort klasse B, kan du som hovedregel trekke tilhenger med tillatt totalvekt på maksimalt 750 kilo. Er bilens totalvekt 3.500 kilo, kan totalvekt av bil og tilhenger være maks 4.250 kilo. Husk at du finner «Tillatt totalvekt» i vognkortene til bilen og tilhengeren. Under finner du en mer utfyllende oversikt basert på førerkortklasse:

Førerkort klasse B: Vogntog-vekt på opptil 3500 kg. Maks totalvekt på tilhenger er 750 kg.
Førerkort klasse B96: Vogntog-vekt på opptil 4.250 kg.
Førerkort klasse BE: Tillatt total hengervekt på opptil 3.500 kg. Husk begrensninger for antallet kilo bilen har lov til å trekke!


/
/

Slik bør du laste tilhengeren


Det er viktig å tenke sikkerhet når du skal kjøre med henger. Visste du for eksempel at det skjer et stort antall ulykker på norske veier om våren, fordi folk ikke har sikret hengeren sin riktig når de kjører vekk hageavfall?

Først og fremst må du sørge for at du ikke kjører med for tung last. Store mengder avfall, materialer eller møbler blir fort tyngre enn du tror. Her kan du sjekke Vegvesenets tilhengerkalkulator over hvor tung henger du kan ha.

Dernest er det viktig at tilhengeren din er lastet på riktig måte. Sørg for at du fordeler vekten over akslingene. Hvis du laster vekten for langt bak, vil det føre til at hengerfestet blir dratt oppover. Gjør du det motsatte og laster for langt foran, vil festet bli presset ned og by på problemer med styringen. Vi anbefaler at du prøver å bremse og svinge litt før du legger ut på en trafikkert vei. Pass også på at lasten er forsvarlig sikret, så det ikke faller noe av under kjøring.

Og sist, men ikke minst: husk for all del på at tilhengeren har en sikkerhetswire, som skal brukes for å unngå at hengeren ruller videre hvis den av en eller annen grunn skulle koble seg fra bilen. Denne skal kobles til et spesiallaget feste, plassert like ved hengerfestet. Da unngår du at wiren hopper av og ikke utløser bremsene.

Nyttig å vite om tilhenger


Det er viktig å ha respekt for at bilens kjøreegenskaper endres når du kjører med tilhenger. Akselerasjonen går tregere og bremsingen fungerer annerledes. Spesielt gjelder dette hvis hengerens tillatte totalvekt blir benyttet.

Her er noen nyttige tips du kan ta med deg på veien:
• Du finner nyttige opplysninger om tillatt vekt i vognkortet.
• Planlegg kjøringen godt i forkant. - Pass på å ha riktig lufttrykk i dekkene.
• For biler som trekker tilhenger, er det kun tillatt å kjøre i maks 80 km/t, selv om fartsgrensen er skiltet høyere.
• Kjører du med tilhenger uten brems, gjelder i tillegg en fartsbegrensning på 60 km/t, når den totale vekten er tyngre enn 300 kilo.

/


Les mer

Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Da bilforbundet ADAC, det tyske motstykket til vårt eget NAF, for en tid tilbake spilte de mest populære plug-inn hybridene opp mot hverandre, var det en modell som gjorde rent bord: Prius Plug-in hybrid. Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Det dukker ofte opp mange kreative og nyskapende forslag når bransjen skal se for seg fremtidens biler. En sånn idé er allerede virkelighet. Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Toyota Norge melder om 30 prosent økning i signerte kjøpskontrakter i første kvartal i 2019. ’’En helt fantastisk start på året”, sier Espen Olsen i Toyota Norge. Uno-X åpner ny hydrogenstasjon Uno-X åpner ny hydrogenstasjon Torsdag 22. november 2018 åpnet Uno-X ny hydrogenstasjon på Hvam i Akershus, og la med dette til rette for vekst for hydrogen-elektriske kjøretøy i Stor-Oslo.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler