Elbil fra Toyota

19. april 2021 presenterte Toyota sin første elbil. Konseptmodellen markerer starten på sin kommende serie av elbiler: Toyota bZ! Den helelektriske bilen har fått navnet bZ4X.

bZ4X - den første i en serie nye elbiler fra Toyota

bZ står for «beyond Zero». 4 betyr at bilen hører til D-segmentet og X referer til at den er en såkalt crossover med firehjulsdrift.

Elbilen hører til i et segment som er svært populært i Norge. Den kan karakteriseres som en fullverdig stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring, god plass i kupéen og høy sitteposisjon. Etter planen blir denne spennende elbilen klar for salg i Europa sommeren 2022. 25 år etter at verdens første serieproduserte hybridbil, Toyota Prius, ble lansert.

Med over 17 millioner solgte hybridbiler, har vi opparbeidet en solid kompetanse innen elektrifisering. Denne kompetansen er relevant og viktig også for batterielektriske modeller.

Elbil fra Toyota - sent men veldig godt

Er Toyota sent ute med en skikkelig elbil? I Norge vil noen påstå det. Enkelte vil hevde at det er altfor sent. Da ser man bort fra at det norske bilmarkedet er svært lite i det store bildet (0,2% av verdensmarkedet). Prisen for en elbil skiller seg vesentlig fra det som gjelder ellers i verden. I 2021 vil salget av elbiler utgjøre litt over 2% av bilene som selges i verden. Dette er langt unna andelen på 50% i Norge.

Som verdens største bilprodusent må vi tenke og handle vi ut fra vårt etablerte, globale perspektiv. Og typisk for Toyota kommer lanseringen av elbilen bZ4X «Just in Time».

/
/
Lengre erfaring, bredere perspektiv

I utviklingen av bZ4X har vi i Toyota nytte av mer enn 20 års erfaring med å elektrifisere biler. Det betyr blant annet en kompetanse på å konstruere og produsere effektive drivverk for hel- og delelektriske biler. Kontinuerlig utvikling har ført til mer kompakte batterier, noe som reduserer vekten, samtidig som kapasiteten er blitt høyere.

Batterilading via solceller i biltaket er også utviklet, testet ut og lansert. Disse utnytter gratis solenergi, bidrar til lading mens du kjører og når elbilen står parkert. Denne funksjonaliteten er også aktuell for bZ4X.

/
/
Batteriene i elbilen bZ4X

Toyota ønsket å utvikle effektive motorer, forbedre kontrollenhetene og oppgradere styringssystemene for batterier. Det handlet om å finne et optimalt forhold mellom batteriets vekt, kapasitet, motoreffekt, rekkevidde og pris. Slik ble bZ4X en bil som kan levere klasseledende effektivitet og en svært konkurransedyktig rekkevidde.

Samtidig vet vi at batteriene i en Toyota bare fortsetter å levere, selv mange år etter at garantien er utløpt. Kvalitet, slitestyrke og pålitelighet. De tre viktigste stikkordene for Toyota, og noe vi har blitt testet på, og etablert et renommé på gjennom årene. Dette gjelder også for de nyere teknologiområdene som trengs for hel- eller delelektrisk drift: Batteriene, de elektriske motorene og styringssystemene.

Rekkevidde elbil - hele året

Fra Toyota i Norge er det levert innspill til utviklingen av bZ4X, kanskje spesielt om rekkevidde vinterstid. Det var viktig at en Toyota elbil også fungerer gjennom norske vintre. Komponenter for prototypen er derfor i all hemmelighet testet ut også på våre breddegrader. Per i dag vet vi følgende om konsekvensene av disse utprøvingene: «Det større og sterkere batteriet som Toyota bZ4X trenger, er konstruert for pålitelige og langvarige ytelser, og det er også slik at bilens rekkevidde gjelder i kaldt klima.»

Styrken ved å gå på alle fire

Gjennom mer enn 50 år har Toyota bygd opp omfattende og viktig erfaring når det gjelder fremkommelighet. Dette har også betydning for utviklingen av firehjulstrekkeren bZ4X. Målet har vært at Toyota bZ4X skullel skille seg klart ut i segmentet og by på ekte off road-egenskaper.

Dette gir ekstra trygghet og bekymringsfrihet i alle slags vær-, vei- og føreforhold. På dette området kan vi trekke nyttige erfaringer fra suksessene med tidligere modeller. Både fra de legendariske 4x4-modeller som Land Cruiser og Hilux. I tillegg også fra versjoner av Celica, Corolla og Yaris, som har gjort det skarpt i rally-VM i over 30 år.

Snart får vi vite mer.

Toyota bZ4X, den første elbilen i Toyota bZ-serie, blir tilgjengelig fra midten av 2022. Frem til da vil vi med ujevne mellomrom stadig få vite litt mer. Om motorstyrke, batterieffekt, rekkevidde,  og bagasjeplass. I tillegg til sikkerhetsteknologier, standardutstyr, lengde, bredde og høyde.

Meld deg på nyhetsbrevet nå, så går du ikke glipp av oppdateringene som kommer fremover. Bli blant de første som får vite mer om nyheten Toyota bZ4X.

Registrer deg for å få muligheten til å reservere bilen først og motta invitasjoner til konkurranser og arrangementer. For en elbil som er produsert og garantert av Toyota, håper vi det er det mange som venter på.


Meld deg på nyhetsbrev Les mer om bZ4X

Les mer

Beyond Zero Beyond Zero I over 20 år har våre Hybrider ledet an i reisen mot nullutslipp. Og for mange er dette målet, men ikke for oss. Vår reise går videre og her kan du lese mer om den. Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Toyota - Norges mest kjøpte bilmerke i første kvartal Med over 6000 nyregistrerte biler så langt i år, topper Toyota listen over landets mest populære bilmerker ved å være størst både på person- og varebil. Les om hvilke modeller som topper statistikken her. Velkommen til Hybrid for Alle Velkommen til Hybrid for Alle Aldri har vi hatt et bredere utvalg av Hybrid. Enten du ser etter en selvladende eller ladbar Hybrid. En bybil, suv eller å kjøre rundt i en luksuriøs sedan har vi en Hybrid for deg. Nå også til supre kampanjepriser. Hydrogen – trenger vi det da? Hydrogen – trenger vi det da? Vi bor i et land med rikelig vannkraft og har verdensrekord i batterielektriske biler. Det kan være vanskelig umiddelbart å se behovet for å lade biler med hydrogen.