1. Nybil
  2. Viking + Toyota = Veihjelp 24/7
Jeg ønsker å...

Viking + Toyota = Veihjelp 24/7

Viking Redningstjeneste og Toyota har hatt et årelangt samarbeid med avtalen Toyota Eurocare. Skulle du som Toyota-kunde trenge veihjelp, kommer Viking til unnsetning! Uansett hva du måtte trenge, uansett hvor. Nå har Viking gått til innkjøp av ti bZ4X-servicebiler, som er såpass stas at vi måtte slå av en prat med dem!

Først og fremst, hva gjør en Viking-servicebil?

Det korte svaret er “så mangt” forteller Fredrik Jørgensen, daglig leder i Viking Oslo.
– Servicebilene er det viktigste verktøyet vårt i storbyene. De er enklere å manøvrere gjennom rushtrafikk og trange gater enn de store bilbergerne (lastebilene med plan), som gjør at de kommer raskere frem, med plenty av verktøy.

En servicebil er som en bilbergers Swiss Army-kniv – lastet med alt mulig fra skiftenøkler og dekkpluggesett, til større og tyngre utstyr som kompressor og 12-volts batterier. Alt en trenger for å kunne bistå på alle slags oppdrag: punktering, motorstopp, starthjelp, utelåsinger, fastkjøringer, feilfylling, teknisk hjelp… alt mulig.

– Når du først stopper opp faller tanken fort på at redningen kommer i form av en stor lastebil som tauer deg til nærmeste verksted. Men faktisk er det slik at servicebilene, fire av fem ganger, klarer å løse problemet på stedet slik at du kan fortsette turen – derfor er de essensielle for arbeidet vi gjør.

  • Starthjelp
  • Punktering
  • Låste dører

Hvorfor akkurat bZ4X?

I dag har Viking en stor flåte med servicebiler som er godt på vei i overgangen fra en fossil bilpark til ren elbilpark. Men det betyr også at det er mange og høye krav de nye elbilene skal dekke.

– Det viktigste er nok nyttelasten. Det er ganske mye (og tungt) utstyr som skal med, og da må bilen rett og slett ha lastekapasiteten til det. Batteriene alene veier i snitt 20 kg, og vi kjører gjerne rundt med 10-12 stykker. Forteller servicebilansvarlig i Viking Oslo, Kenneth Johnsen.

Her glimrer bZ4X med sine 465 kg lastekapasitet. Firehjulstrekk, god bakkeklaring og hengerfeste er også viktige krav. Både for fremkommelighetens skyld, men også når du skal slepe en bil ut av snøfonna eller opp fra grøftekanten.

Jørgensen følger opp:

– Og ikke minst, får sjåførene våre et godt arbeidsmiljø. Dette er en elbil som er behagelig, stille og god å kjøre.

Nå er det kun én ting som gjenstår før du ser de ti nye bilene ute på oppdrag i landets største byer:

– Vi skal bare ha på plass lysbjelken på taket, skillevegg og verktøyhyllene, så er den klar!

Fra venstre: Kenneth Johnsen, servicebilansvarlig i Viking Oslo. Fredrik Jørgensen, daglig leder i Viking Oslo. Kåre A. Marthinsen, regionsansvarlig for næring Toyota Oslo,

Hvordan er hverdagen som bilberger?

Til tross for travle hverdager året rundt, er det nå som snøen har begynt å falle, at høysesongen er offisielt i gang.

I hovedstaden alene rykker Viking ut på 50-60 000 oppdrag i året (som tilsvarer 164 hver dag), en hel tiendedel av oppdragene på landsbasis.

Når du ringer til Viking tar de derfor en nøye vurdering på hvordan de kan løse problemet ditt. Må du taues til verksted eller kan en servicebil løse det? Og sistnevnte, er oftest fasit.

– Bilberging er en veldig givende jobb, og at kundene plutselig rekker frem dit de skal er sjeldent en negativ overraskelse. Enten en skal hente ungene i barnehagen, rekke et fly, eller kjøre til butikken. Forteller Johnsen.

Gjennomsnittlig ventetid fra du ringer etter veihjelp til Viking er på plass, er kun én time. Men i storbyene, takket være servicebilene som alltid er ute på veiene, kan ventetiden være såpass kort som 10 minutter.
«Folk blir veldig glad for å se oss, og når vi er på plass, går det ikke mange minuttene før kundene er tilbake på veien igjen.» - Kenneth Johnsen, servicebilansvarlig Viking Oslo
Bilberger fra Viking smiler mot kamera.

Kåre A. Marthinsen, regionsansvarlig for næring i Toyota Oslo, avslutter:
– Vi er svært stolte av å ha Viking Redningstjeneste som vår partner, og vi kjenner oss veldig trygge på hjelpen de gir våre kunder som trenger det.

Uhell og behov for hjelp kan skje når som helst, og gjelde hvem som helst. Og ofte skjer det ting når man minst venter det. Da er det godt å vite at du som Toyota-kunde har tilgang på Toyota Eurocare.

Litt om Eurocare

Skulle du noensinne stå fast, enten hjemme i Norge eller utenlands, har du tilgang på veihjelpsprogrammet Toyota Eurocare helt frem til bilen din er 15 år. Hver dag, 24/7, 365 dager i året får du hjelp ved driftsstans, uheldigheter, tom drivstofftank, flatt batteri, punkteringer… til og med om du har mistet nøklene eller låst dem inne.

Hvis reparasjonen ikke kan utføres på stedet eller samme dag, får både du og medpassasjerene dine flere alternativer. Inkludert hotell, tog/flyreise videre til destinasjon, henting av bilen, tauing og leiebil. Du kan også få informasjon og rådgivning skulle bilen bli stjålet, kredittkortet mistet, sykdom inntreffe, eller ved behov for juridisk hjelp og generelle råd. 

Toyota Eurocare er inkludert for alle nye norskregistrerte biler kjøpt hos autorisert Toyota-forhandler i Norge, med noen unntak. Les mer om hva som er inkludert i Toyota Eurocare samt vilkår og betingelser herOpens in new window.

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde