Gå til hovedinnhold (Press Enter)
Jeg ønsker å...

Forvarming – elbilbatteriets beste venn i kulda

Når nettene blir lange … er forvarming godt å ha. Med kulda bruker elbilen lengre tid på å lade. Og jo kaldere det er, jo mer tid bruker den. Det har du kanskje allerede erfart. Heldigvis finnes det en enkel løsning – og den ligger allerede i bilen din: Forvarming.

Forvarming forklart

Forvarming betyr rett og slett at bilen bruker litt av sin egen energi – eller strøm – til å varme opp batteriet. Men i bytte mot litt energi/strøm får du stor gevinst i ladetid ved hurtiglading. Ved -10°C kan man oppnå halvert ladetid om man forvarmer batteriet i 40 minutter.

På de kaldeste dagene, kan prosessen med forvarming ta litt tid før batteripakken får optimal temperatur. Men også kortere oppvarming kan bety mye for ladefarten.

Slik gjør du det

Forvarming kan startes manuelt med knapp på multimediaskjermen. Man kan også forhåndsinnstille oppstart forvarming slik at man starter turen med varmt batteri.

Forvarming kan også startes automatisk før ankomst på hurtiglader dersom du har lagt inn dette i navigasjonssystemet. Da må du velge hvor du vil lade før turen starter.

Nysgjerrig på hva motorpressen mener? De har allerede testet nye Toyota bZ4X! Les deres førsteinntrykk og erfaringer fra prøvekjøringen her (Opens in new window).

Slik påvirker kulde batteriets ytelse

Bilbatteriet er fullt av litium-ioner som må bevege seg for å gi strøm. Det gjør de best når de er varme. Når det er kaldt, beveger de seg tregt, og det blir vanskeligere for batteriet å levere strøm til motoren. Resultatet er – som de fleste norske elbilister har erfart – kortere rekkevidde, tregere lading og lavere ytelse.
Forvarmer man batteriet, kan man nærme seg samme ladefart som på sommertid – selv når gradestokken kryper under minus 20. I beste fall kan ladetiden med et varmt batteri halveres sammenlignet med et iskaldt batteri.

Batteriet trives best i +25°C

Med lange, kalde vintre er batteritemperaturen ekstra viktig. Optimalt bør batteriet holde 25 grader ved ladestart. Det oppnås sjelden uten forvarming – selv etter mange mil på veien. Selv en mild vinterdag på Vestlandet er som regel for kald til at batteriet blir varmt nok bare av vanlig kjøring.

Når batteriet er for kaldt

Kjører du for å hurtiglade med iskaldt batteri, vil bilen automatisk begrense ladeeffekten for å beskytte battericellene. Da kan effekten falle fra 150 kW til under 20 kW, og det som normalt tar en halvtime, kan plutselig ta flere timer.

Jevn batteritemperatur = mindre batterislitasje

I tillegg til raskere lading og mer rekkevidde, tyder mye på at jevn temperatur er et stort pluss for batterihelsen. Å unngå de altfor store temperatursvingninger, «stresser» batteriet mindre, og gir økt levetid. Forvarming kan derfor være en investering i både tid og batterihelse.

Hvis restbatteriet er for lavt

Hvis bilen ikke har nok batteri til å forvarme batteriet vil forvarmingen bli redusert eller slått av, ladeeffekten blir lav og ladingen tar mye lengre tid. Kupévarmen kan også begrenses for å prioritere kjøring fremfor komfort

TOYOTA ELVOLUSJONEN

Med lanseringen av tre helt nye elektriske modeller – og en kraftig oppgradering av folkefavoritten Toyota bZ4X – gjør Toyota et elektrisk skifte. Med våre fire nye modeller tilbyr vi nå et fullverdig elektrisk utvalg som tilfredsstiller ulike ønsker og behov. Vi kaller det Toyota ELvolusjonen.
Les mer (Opens in new window)

KAMPANJETILBUD PÅ NYE TOYOTA bZ4X

Det har skjedd spennende ting med Toyota bZ4X. Norgesfavoritten har blitt ny både utenpå og inni, i tillegg til en rekke viktige oppgraderinger og forbedret aerodynamikk. Den overlegne fremkommeligheten som har gjort den til en av Norges mest populære personbiler er fortsatt den samme.
Se kampanjetilbud (Opens in new window)
Publisert: 03.12.2025

Les mer om kjøreegenskaper