Forvarming – elbilbatteriets beste venn i kulda
Forvarming forklart
Forvarming betyr rett og slett at bilen bruker litt av sin egen energi – eller strøm – til å varme opp batteriet. Men i bytte mot litt energi/strøm får du stor gevinst i ladetid ved hurtiglading. Ved -10°C kan man oppnå halvert ladetid om man forvarmer batteriet i 40 minutter.
På de kaldeste dagene, kan prosessen med forvarming ta litt tid før batteripakken får optimal temperatur. Men også kortere oppvarming kan bety mye for ladefarten.
Slik gjør du det
Forvarming kan startes manuelt med knapp på multimediaskjermen. Man kan også forhåndsinnstille oppstart forvarming slik at man starter turen med varmt batteri.
Forvarming kan også startes automatisk før ankomst på hurtiglader dersom du har lagt inn dette i navigasjonssystemet. Da må du velge hvor du vil lade før turen starter.
Slik påvirker kulde batteriets ytelse
Forvarmer man batteriet, kan man nærme seg samme ladefart som på sommertid – selv når gradestokken kryper under minus 20. I beste fall kan ladetiden med et varmt batteri halveres sammenlignet med et iskaldt batteri.
Batteriet trives best i +25°C
Med lange, kalde vintre er batteritemperaturen ekstra viktig. Optimalt bør batteriet holde 25 grader ved ladestart. Det oppnås sjelden uten forvarming – selv etter mange mil på veien. Selv en mild vinterdag på Vestlandet er som regel for kald til at batteriet blir varmt nok bare av vanlig kjøring.