Pressen prøvekjører nye Toyota bZ4X for første gang
ELBIL24
Fred Magne Skillebæk
Kraftig oppgradert
Med så mange endringer bZ4X nå har fått, er det fristende å kalle det en ny bil. Her er nemlig batteriet nytt, motorer nye, programvare er ny, inverter er ny og bilen har fått kraftigere varmepumpe og varmeelement. Den får også nye systemer for å forvarme både kupé og batterier på, spesielt i forkant av hurtiglading. Når vi i tillegg vet at det er gjort mange andre endringer på den eksisterende bilen fra da den kom, og legger disse til på listen, så må vi si oss imponert over hvor alvorlig Toyota har tatt kritikken fra bilens fødsel.

Elbil.no
Jamieson Pothecary
Men i Norge er det firehjulstrekk som gjelder. Da får du den raskeste elbilen Toyota har laget så langt: 343 hestekrefter og 0–100 på bare 5,1 sekunder. Det er for tiden raskere enn Toyotas bensindrevne sportsbil Supra. Men det er ikke bare ekstra krefter som imponerer. Det gjør også det oppgraderte firehjulstrekksystemet og det justerte understellet.

Nybiltester
Hans Vidar Levinsen
Når et bilmerke kommer med en facelift, er det ikke så vanlig at mye er forbedret, men bZ4X er på kanten til en ny utgave av seg selv, for her er det som nevnt nye motorer, ny batteripakke, nytt fjes og nytt innvendig design, forvarming før lading, forbedrede kjøreegenskaper og forbedret AWD-system. Det er så mange forbedringer at jeg garantert har glemt å ta med en god del av dem.