Hans Vidar Levinsen
NYBILTESTER – 24.11.2025
«Toyota bZ4X er en velbygget bil»
De mest sentrale endringene er de man ikke kan se, som et større batteri. Toyota har også økt bilens effektivitet, og da i all hovedsak med mer effektive motorer som også leverer mer krefter, men også på grunn av forbedret aerodynamikk og forbedret klimaanlegg. Toyota hevder at rekkevidden har økt med 14% i forhold til forrige bZ4X. Med AWD får du nå 343hk i bZ4X, og turen fra 0-100 km/t tar nå 5,1 sekunder.
En av de mer sentrale endringene i den nye bZ4X for oss som bor i Norge er forvarming før hurtiglading, for det gjør at man kan lade fra 10% til 80% på 28 minutter også når det er kaldt ute. Forbedret støydemping, og forbedrede kjøreegenskaper er ikke så lett å se utenpå den nye Toyota bZ4X.
Toyota bZ4X med AWD er kjent for usedvanlig gode vinteregenskaper, og selv de er forbedret, og da spesielt kjøring i svinger på glatte veier. Her har stabiliteten og tryggheten for sjåføren blitt enda bedre enn i forrige bZ4X.
Toyota bZ4X er en velbygget bil, som også er en elbil, og den er en SUV, en ekte SUV, med enkelte teknologielementer fra Land Cruiseren. Med AWD-utgaven kan du nå trekke med deg 1 500kg hengervekt, der kunne den forrige bZ4X trekke med seg 750kg uansett om du hadde framhjulsdrift eller firehjulsdrift.
I den forrige bZ4X måtte man slå av både informasjon om fartsgrenser og pling-plong varslet om man kom 1 km/t over fartsgrensen, på den nye er det mulig å slå av lyden i navigasjonsskjermen, og likevel få informasjonen om fartsgrensene, en kjekk forbedring.