1. Toyota Gazoo racing
  2. Toyota GR Supra
  3. Specifications
Jeg ønsker å...

Toyota GR Supra spesifikasjoner

Fokus på følelsen

Utviklingen av den nye Toyota GR Supra ble ikke alene drevet av enkle ytelsesdata eller rundetider, men vel så mye av å skape den spesielle kjøreopplevelsen du får bak rattet. Med en spennende kombinasjon av effekt, balanse og smidighet gir den entusiaster et enestående uttrykk for kjøreglede.

Kjøreegenskaper

Den nye Toyota GR Supra er utviklet som en rendyrket sportsbil. Takket være kombinasjonen av kort akselavstand og bred sporvidde, lav vekt og lavt tyngdepunkt og stor karosseristivhet, kan entusiaster se frem til en spennende opplevelse av effekt, smidighet og presise kjøreegenskaper.
  • Klar til lek

    Adaptiv variabel fjæring spiller med når du kjører den nye Toyota GR Supra. Den har doble MacPherson fjærben foran og fem-lenket aksel bak som gir høy komfort under cruising og utmerket kontroll når du ønsker å leke litt.

     

    Høyere stivhet, høyere presisjon

    Det spesielt stive karosseriet i den nye Toyota GR Supra gjorde det mulig å optimalisere fjæringsgeometrien og å finjustere støtdemperne. Hjulopphenget foran er laget ekstremt stivt for å sikre presis svingkjøring. Ved å bruke aluminium i bære- og svingarmene får bilen lavere uavfjæret vekt som bidrar til de unike kjøreegenskapene.

  • 50:50. Uten kompromiss

    Den nye Toyota GR Supra med motoren foran og bakhjulsdrift, sikrer den perfekte 50:50-vekfordeling mellom for- og bakhjul. Takket være den lette, men stive rammen av stål og aluminium, kan førerne fryde seg over en tillitvekkende stabilitet, tilsynelatende grenesløst veigrep og nøytral balanse.

    Det gylne forholdet

    Den beste balansen mellom stor smidighet og overlegen stabilitet oppnås om forholdet mellom akselavstand og sporvidde er mellom 1,5 og 1,6. Ved å bruke konstruksjons- og designkunnskap fra det ypperste innen motorsport, har den nye Toyota GR Supra fått det ideelle 1,55-forholdet som gir eksepsjonell smidighet og stabilitet under kjøring på grensen.

Ytelser

Den nye Toyota GR Supra trives både på vei og bane, og med en rekkesekser på 3,0 liter, har den alle ingrediensene som skal til for å stimulere sansene. Motoren har twin-scroll turbolader, direkte bensininnsprøyting og varabel ventilkontroll. Den utvikler 340 HK (DIN) og 500 Nm slik at bilen gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder og får en topphastighet på 250 km/t.
  • Kjøremoduser

    Med to kjøremoduser kan du velge det som passer humøret ditt best i den nye Toyota GR Supra. Du kan veksle fra Normal til Sport, og øyeblikkelig er motorlyden og responsen, girskiftene, dempingen, styringen og ytelsene fra den aktive differensialen innstilt på å yte. For enda større kontroll på bilens respons, kan en spesiell innstilling for bane velges for å redusere "innblanding" fra stabilitetskontrollen.

  • Aktiv differensial

    Den nye Toyota GR Supra har aktiv differensial som standardutstyr. Den sørger for større stabilitet og effektivitet når veigrepet er på grensen. Virkningen føles i alle faser under kurvekjøring med økt stabilitet ved innbremsing og i svingen og maksimalt grep når du akselererer ut.

  • 8-trinns automatgir

    Den smidige motoren i den nye Toyota GR Supra er matchet med en avansert automatgirkasse med åtte trinn - med girhendler på rattet - som gir lynraske skift og presis kontroll gjennom svinger.

  • Ekstrem bremsekraft

    For at føreren skal kunne utnytte den nye Toyota GR Supras potensiale fullt ut, er bilen utstyrt med kraftige bremser fra Brembo, 19» smidde aluminiumsfelger og Michelin Pilot Super Sport dekk.

  • Umiddelbar akselerasjon

    En "Launch Control"-funksjon gir kraftfull akselerasjon fra stillestående med maksimalt veigrep, og sørger for at 0-100 km/t går unna på 4,3 sekunder, og topphastigheten er 250 km/t.

DESIGN

Med sitt lange panser, kompakte karosseri og tak med dobbelboble, skiller den nye Toyota GR Supra seg ut og gleder sportbilentusiaster. Den ble første gang presentert som konseptmodellen FT-1 som var formgitt av Toyotas CALTY-studio i California. Dagens "Condensed Estreme"-design kombinerer racingaerodynamikk med et moderne, kraftfullt utseende som forteller om høye ytelser.
  • "Condensed Extreme"-konseptet

    Designkonseptet kalt ‘Condensed Extreme’ refererer direkte til utformingen av den nye Toyota GR Supra. "Condensed"-temaet er tydelig i forholdet mellom den store hjuldiameteren, korte akselavstanden og totale lengden, mens "Extreme" er tolket i bilens sporvidde, med kompakte kupédimensjoner og brede dekk som bidrar til smidighet og stabilitet.

  • GAZOO Racing-inspirert aerodynamikk

    Ved å bruke konstruksjonskunnskap fra det ypperste innen motorsport, har den nye Toyota GR Supra både optimalt marktrykk og løft sammen med ideell vektfordeling. Det spesielle taket med dobbelboble reduserer luftmotstand uten at det går på bekostning av sittehøyde med den buede integrerte spoileren motvirker løft.

  • Særpregede detaljer

    I tillegg til den nye Toyota GR Supras brede sporvidde og korte akselavstand har den imponerende 19" smidde aluminiumfelger og 6 spesielle LED frontlyker. Som er tributt til sine røtter innen racing, er tåke- og ryggelyktene bak med LED gruppert i midten av støtfangeren.

Komfort

Med sitt fokus på føreren og cockpiten, racinginspirerte seter og avanserte teknologier, er den nye Toyota GR Supra den ideelle kombinasjonen, som gi GT-komfort når du ønsker det og sportsbilkontroll når du trenger det. Med mulitmediasystemets 8,8" monitor på dashbordet, får du tilgang til satelittnavigasjon, Supra Connect (i enkelte områder), musikk og hands free betjening av mobiltelefon. Nøkkelfri sentrallås og startsystem og et stort, utvidbart bagasjerom gjør hverdagen enklere.
  • Racinginspirerte seter

    De racingsinspirerte setene i den nye Toyota GR Supra er elektrisk justerbare (inkludert korsryggstøtte) og har også hukommelse og setevarme. De er trukket med Alcantara i Active utstyrsgrad, mens Premium og A90 Edition utstyrsgrader har skinntrekk. Setene sikrer komfort og støtte under alle forhold, og spesielt på bane.

    Høykvalitets infotainment

    Når du bare vil nyte kjøreturen, lene deg bakover og slappe av, har den nye Toyota GR Supra i Active utstyrsgrad et lydanlegg med 10 høyttalere og kontakter for Bluetooth® og USB-kontakter. På dashbordet har den en monitor på 8,8" hvor du får tilgang til navigasjonsanlegget og Supra Connect (i noen markeder). Premium utstyrsgrad tar dette videre opp med et førsteklasses lydanlegg fra JBL med 12 høyttalere pluss trådløs lading for mobiltelefon.

  • Adaptive lykter

    Du vil alltid har god oversikt over veien i den nye Toyota GR Supra. LED-teknologi brukes i det adaptive lyktene foran, baklyktene og kjørelyktene. Alle speilene har automatisk avblending mens vindusviskerne styres av en regnsensor. Ryggekamera med monitor i dashbordet sørger for at du også får full oversikt bak bilen når du trenger det.

    Sikkerhet først

    Som en sportsbil med svært høye ytelse, er sikkerhet av stor betydning i den nye Toyota GR Supra. Supra Safety + pakken har blindsonemonitor, filskiftvarsling, varsling av kryssende trafikk bak bilen, varsling av risiko for kollisjon bakfra, intelligente parkeringssensorer med automatisk bremsing og en E-Call-funksjon som sender en stedsangivelse automatisk til nødetatene i tilfelle et alvorlig trafikkuhell. Alle Toyota GR Supra har også adaptiv fartsholder med stopp og startfunksjon som standardutstyr.

COCKPIT

Løsningen i kupeen er påvirket av det som finnes i racingbiler, slik at føreren skal være i sentrum for alt som skjer. Stoler med justerbar hardhet og knestøtte støtter under hard kurvekjøring mens et digitalt kombinasjonsinstrument og HUD (Premium utstyrsgrad) viser hastighet, infotainment og navigasjonsinfo i førerens siktlinje.
  • Asymetrisk midtkonsoll

    Den asymetriske midtkonsollen i den nye Toyota GR Supra gir føreren en omsluttende cockpit-følelse, og en mer åpen passasjerside. Det automatiske klimaanlegget betjenes fra konsollen og har berøringsknapper med hukommelse for alle innstillinger.  Multimediamonitoren på 8,8" kan betjenes både via berøringsskjermen og et kontrollratt.

  • Aktivt lyddesign

    Den nye Toyota GR Supra er utstyrt med Active Sound Design. Det innebærer at føreren kan velge mellom to forskjellige kjørelyder, alt ettersom hva slags kjøremodus man prefererer i øyeblikket. I hverdagen gir "Normalmodus" stille og raffinert kjøring, noe som er perfekt etter en lang dag, mens "Sportmodus" har et røffere og høyere lydbilde med racinginspirerte smell ved nedgiring.

Spesifikasjon av ytelser

Motoreffekt            340 HK (DIN) v/5.000 - 6.500 o/min

Dreiemoment         500 Nm v/1.600 – 4.500 o/min

Akselerasjon
(0-100km/t)                4,3 sekunder

Maksimal hastighet
(elektronisk begrenset)   250 km/t

CO2-utslipp
(Blandet kjøring NEDC-korrelert)         170 g/km