Jo tøffere, jo bedre

40 år med Toyota i Rally Dakar

Flytter grensene mot noe enda bedre

TOYOTA GAZOO Racing uttrykker Toyotas forpliktelse for å overvinne alle grenser for å kunne lage enda bedre biler. De ekstreme forholdene i motorsport gir oss mulighet til å utvikle nye teknologier, finne nye løsninger og nye forbedringsområder. En konkurranse gir plass for mer av dette enn noen andre: Rally Dakar, et tradisjonsrikt løp hvor Toyota har en unik historikk. For å vinne her, kreves det mer enn bare stor fart. Kvalitet, slitestyrke og pålitelighet er minst like viktig.

/

Tillit til det ekstreme

Med en løype som strekker seg over mer enn 9.000 km på 2 uker, er Rally Dakar den mest ekstreme testarenaen for biler man kan tenke seg. Kombinasjonen av bunnløse sanddyner, foræderiske elveleier og utrolige hastigheter presser hver eneste del i bilen mot tålegrensen. Under slike ekstreme forhold, er tillit et nøkkelord. Og det er robustheten sammen med tøffheten i våre biler som har gjort dem til førstevalg blant de som kjører konkurranse-rally.
 


I 2016 var 42,4% av bilene som gjennomførte hele løpet laget av Toyota

 

Nyeste mediaoppslag

Få vite mer om hvordan Rally Dakar utvikler seg for Toyota med våre daglige oppdateringer.

Se mer

Hilux: Uovervinnelig i 50 år

Mange produsenter har laget stuntvideoer med ekstreme tester for å bevise bilenes egenskaper på YouTube. Hilux trenger ikke bevise noe som helst. Denne bilen har fullført ekstreme tester gjennom 50 år, kjørt av sine eiere som bruker bilen daglig i ekstreme omgivelser i alle deler av verden - på veien mot De uovervinnelige 50.

Bli kjent med Hilux

Toyota Hilux Dakar

/
Revidert, uavhengig hjuloppheng bak gir 12% økt hjulvandring
/
Midtmontert V8-motor
/
Trekker på alle hjul
/
Redusert vekt
/

Laget vårt

Etter å ha deltatt for første gang med en Toyota Hilux i 2012, stiller TOYOTA GAZOO Racing i Rally Dakar 2018 med 3 biler på laget. Den helt nye Toyota Hilux kommer med en rekke mekaniske forbedringer som gir løfter om betydelig bedre ytelser. Den nye modellen er testet over mer enn 3.000 km og tar forgjengerens pålitelighet og slitestyrke videre, samtidig som bilen har bedre balanse og kjøreegenskaper, noe som vi i sum tror at kan være en vinneroppskrift.

/
#304

Fører: Giniel De Villiers

Land: Sør-Afrika

Høydepunkter i Rally Dakar: 7 pallplasseringer 1 seier (2009)

Interessant faktum: Bare én gang (2007) har Giniel ikke tatt en av de 10 øverste plassene i Rally Dakar

/
#304

Fører: Dirk Von Zitzewitz

Land: Tyskland

Høydepunkter i Rally Dakar: Deltok første gang i 1997, 1 seier (2009)

Interessant faktum: Første gang Dirk var med, kjørte han motorsykkel (1997)

/
#301

Fører: Nasser Al Attiyah

Land: Qatar

Høydepunkter i Rally Dakar: 2 seire (2011 & 2015)

Interessant faktum: Nasser har vunnet en olympisk bronsemedalje i leirdueskyting

/
#301

Fører: Mathieu Baumel

Land: Frankrike

Høydepunkter i Rally Dakar: 1 seier (2015)

Interessant faktum: Mathieu har 6 mesterskapstitler i forskjellige motorsportskategorier

/
#309

Fører: Bernard Ten Brinke

Land: Nederland

Høydepunkter i Rally Dakar: Beste plassering: 7.-plass

Interessant faktum: Bernard eier et selskap i hjemlandet som arbeider med kjøkken

/
#309

Fører: Michel Périn

Land: Frankrike

Høydepunkter i Rally Dakar: 3 seire (1994, 1995, 1996)

Interessant faktum: Michel har vært profesjonell kartleser siden 1984

Guide til Rally Dakar 2018

/
Over 500 konkurrenter, 60 nasjonaliteter
/
10 000 km skal tilbakelegges hver gang
/
10. gang i Sør-Amerika
/
Full fart i 15 dager

Rallyhistorien

Thierry Sabine arrangerte det første Rally Dakar i 1978. De første årene gikk løpet gjennom Saharaørkenen og deltagerne kunne bruke alle slags kjøretøy, så fremt de hadde motor og hjul. Rallyet fortsatte i Nord-Afrika frem til 2008 da det ble avlyst på grunn av sikkerhetsproblemer. Påfølgende år ble rallyet flyttet til Sør-Amerika. Selv om løpet de siste årene er kjørt i andre omgivelser, er navnet og spiriten den samme som alltid før.
 

Her kjøres rallyet

Rallyet byr på over 5.000 km med fartsetapper og 4.000 km transportetapper. I 2018-utgaven av Rally Dakar, er det 14 etapper som går enten off-road eller i sanddyner, noe som gjør årets løp til et av de tøffeste i nyere tid.
 

Rallyet går for 40. gang og for 10. gang i Sør-Amerika. Starten er lagt til Lima, hovedstaden i Peru, der deltagerne legger avsted den 6. januar. Etter en rekke etapper som går i sløyfer gjennom sanddyner, skal deltagerne krysse grensen til Bolivia den 12. januar. Derfra kjøres to strekk som tar mannskapene sørover i de høyestliggende områdene i Bolivia, før de tar seg ned gjennom det nordlige Argentina for så å kunne krysse mållinjen i Córdoba den 20. januar.
 

/

Finn ut mer om TOYOTA GAZOO Racing

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler

OK