1. Familiebil
  2. Hvor ofte bør jeg bytte dekk?
Jeg ønsker å...

Hvor ofte bør jeg bytte dekk?

Vi har samlet sammen litt informasjon om bl.a dekkmaterialer, mønsterdybder, lagring og vedlikehold av dekk - for å hjelpe deg å forstå dekkene dine, og vite når de bør byttes ut.

Norge er et land med krevende vær- og føreforhold, og det stilles store sikkerhetskrav til både bil og fører. Dekk er et av de viktigste sikkerhetstiltakene vi har, og å kjøre rundt på dårlige dekk kan være noe av det farligste du gjør. Det er viktig med kunnskap om dekk for å minimere risikoen for ulykker.

Samtidig er det ofte mye vi ikke vet om dekk. Hvor ofte de bør byttes, og hvordan de bør oppbevares, er noen av de tingene man kan være litt usikker på. I denne artikkelen har vi samlet noen av svarene på spørsmål man ofte har. Vi håper dette gjør det litt enklere for deg å ta vare på dekkene til bilen din.

Dersom du etter å ha lest denne artikkelen fortsatt har ubesvarte spørsmål anbefaler vi at du tar kontakt med din nærmeste Toyota-forhandler - de hjelper deg gjerne.

Når bør du få en spesialist til å se på dekket og eventuelt vurdere bytte av dekk?

  • Hvis du har hatt en ulykke med dekkene, for eksempel punktering
  • Hvis du har kommet borti en kant
  • Hvis du har fått støt på dekket
  • Hvis gummien buler
  • Hvis det har kommet kutt eller rift.
  • Ta kontakt med din lokale Toyota forhandler så hjelper de deg

Hva er dekk laget av?

Det er mange komponenter i et bildekk, men det består i hovedsak av gummi, stål og kunststoff-tekstiler. Gummien kan være syntetisk eller natur, men inneholder også masse andre stoffer, som for eksempel carbon black (sot), olje og lysbeskyttende voks. Alt dette er tilsatt for å bevare gummien og gjøre kjøreopplevelsen bedre og sikkerheten høyere.

Hva er forskjellen på vinterdekk og sommerdekk?

Vinterdekk har en annen gummiblanding enn sommerdekk. Gummien er mykere slik at den ivaretar gripeevnen når det er kaldt om vinteren, mens gummien i sommerdekkene er hardere og har bedre stabilitet og vanndrenering.

  • Vinderdekk
    Foto: Continental

  • Sommerdekk
    Foto: Continental

Dekkene har også forskjellige mønstre avhengig av sesong. Sommerdekket har mønster som skal lede bort vann slik at gummien får bedre veigrep på vått underlag. Vinterdekk har mønster som skal kunne gripe tak i snø eller is og få bedre veigrep på vinterveier. 

Dekkene er produsert for de spesifikke sesongene, og det er farlig, og kan ha store konsekvenser, hvis man bytter om på dette. Helårsdekk er en kombinasjon av disse. Denne mellomløsningen er en dårlig løsning på de norske veiene. De gir ikke optimalt grep og sikkerhet, og er ikke anbefalt i Norge.

 

Hva er mønsterdybde?

Foto: Nokian

Alle dekk har et mønster i gummien. Når dekket slites ned blir mønsteret også og veigrepet dårligere. Det er viktig å måle mønsterdybden, da dette avgjør mange av dekkenes egenskaper. Det er spesielt viktig i forhold til hvordan dekket oppfører seg i de forskjellige forhold og for best veigrep. Man merker det for eksempel i forhold til bremselengde. Jo mindre mønsterdybde, jo lengre tar det før bilen stanser ved bremsing.

Minste tillatte mønsterdybde på kjøretøy under 3500kg i Norge er 1,6mm på sommerdekk og 3 mm på vinterdekk. Det er allikevel ofte anbefalt at man bytter dekk når mønsterdybden er på 3 mm på sommerdekk og 4 mm på vinterdekk. På kjøretøy over 3500 kg gjelder egne regler. Du finner disse inne på vegvesenet sine sider.

Hvor ofte bør du sjekke dekkene dine?

Du bør jevnlig inspisere dekkene dine. Man anbefaler at du sjekker minst en gang i måneden. Spesielt viktig er dette når dekkene blir eldre.

Du bør foreta en visuell sjekk av dekkene dine. I tillegg bør du lytte og kjenne etter fysiske endringer når du kjører bilen. Støy, vibrasjoner eller lufttap kan være et tegn på at du bør få en spesialist til å gå over dekket for å se om det fortsatt er egnet for bruk eller bør skiftes. Samtidig bør du også gå over reservedekket for å være sikker på at det også er i korrekt og sikker stand.

Selv om du kjører lite, bør du allikevel bytte dekk når de er fra 6 år gamle, selv om slitasjegrensen på 3 mm kanskje ikke er nådd. En tommelfinger-regel, er at hvis du kjører ca 15.000 km i året, så er dekket klart for utskifting etter ca 3 år.

Vedlikehold av dekk

Før man setter bort dekkene for sesongen er det viktig å utføre enkle vedlikeholdsgrep. Først og fremst bør dekkene, og felgene, rengjøres. Det er også viktig å gå over dekkene og fjerne stein og elementer som kan ha festet seg i gummien. Vær nøye også med rengjøring av felgene. Dette kan redusere risikoen for eksempelvis rust eller skader. Samtidig sjekker du dekkenes mønsterdybde og generelle tilstand, for eksempel skader eller rifter.

  • Lagring av dekk

    Plasser ikke dekkene stående – de bør oppbevares liggende eller hengende. Hvis de blir stående en hel sesong kan de bli kantete og dermed ubehagelige å kjøre på. Oppbevar de på et mørkt, tørt sted. Solen kan gjøre gummien hard og tørr, dekkene svakere og mer mottakelige for skader og rifter. Dekk bør aldri lagres i friluft – selv ikke om de er tildekket.

    Ozon er veldig skadelig for dekk, så hold dekkene langt unna noe som genererer dette, som for eksempel elektriske generatorer eller kompressorer). I tillegg må ikke løsemidler og andre kjemikalier komme i kontakt med dekkene. Hold de også skjermet fra evt varmekilde.

  • Foto: Continental

  • Lufttrykk

    Det er bil- og dekkprodusenten som har samarbeidet om å finne det riktige dekktrykket for din bil. Det anbefalte lufttrykket finner du i bilens håndbok. Lufttrykket er referert til kalde dekk, og må ikke underskrides. Må må heller aldri redusere trykket i varme dekk, da det blir feil i forhold til anbefalt lufttrykk.

    Det er viktig at lufttrykket er riktig. Det påvirker generell kjørekomfort, stabilitet, bremselengde og svingkjøring. Dersom du kjører med feil trykk vil du påvirke disse negativt. Det er anbefalt at du sjekker hver 14. dag, og hvis du skal på langtur, for eksempel ferie eller har mye bagasje. Mål alltid kalde dekk.

  • Dekkrotasjon

    Dekkrotasjon vil si å rotere dekkenes plassering på bilen. Man gjør dette blant annet for å unngå ujevn slitasje, for å bevare dekkene, få bedre kjørekomfort og kortere bremselengde. Ved ujevn slitasje kan det også være lurt å få en spesialist til å gå over bilene, og eventuelt korrigere hjulstilling eller annet som kan forårsake dette.

    Når du roterer dekkene er det viktig å også gå over og justere lufttrykket. Noen dekk har en pil som viser hvilken retningen på dekket. Dette er viktig når du setter på dekket. Hvis denne pilen ikke er på dekket, kan det være merket med ordene «inside» og «outside».

  • Samarbeidspartnere

    Bytter du dekk hos din Toyota-forhandler får du kvalitetsdekk på Toyota aluminiumsfelger. Toyota samarbeider kun med de beste leverandørene, slik at du som kunde alltid skal være trygg på at din Toyota er skodd for ethvert kjøreforhold. 

    Med Continental eller Nokian kan du stole på at sikkerheten ivaretas.

Ta kontakt med din forhandler for å høre om dekkhotell, så blir all jobben med lagring og stell av dekk tatt vare på for deg av fagpersoner. Da trenger du bare å møte opp to ganger i året for en hyggelig dekkskift-opplevelse.

  • Hva betyr tallene og bokstavkodene som?

    Det står flere tall- og bokstavkoder på dekket, og alle disse er viktige tall og noe man som fører eller bileier bør sette seg godt inn i.

  • Dekk og Aluminiumsfelger

    Ditt valg av Toyota aluminiumsfelger gir deg din personlige signatur på bilen din. Vi fører bildekk fra kvalitetsleverandørene Nokian og Continental.

7 grunner til å velge en familiebil fra Toyota

  • En rekke forskjellige hybridmodeller som gir ekstra effektivitet og besparelser
  • Innovative seteløsninger gir fleksibilitet og ekstra bagasjeplass
  • Flatt gulv i kupeen gir ekstra komfort for baksetepassasjerene
  • 5 år/200.000 km garanti
  • Toyota-pålitelighet i verdensklasse
  • Nyttelast
  • Elbilen Toyota bZ4X