1. firmakunder
  2. Langvas
Jeg ønsker å...

Biladministrasjon ga oss kontroll på kostnadene

Med full kontroll på kostnadene gjennom tjenesten Biladministrasjon fra Toyota Financial Services, slipper blikkenslagerbedriften Langvas AS ubehagelige overraskelser. Styreleder Bjørn Vidar Giske i Langvas forteller at samarbeidet har vært en suksess for dem.

– Vi har både offentlige og private oppdrag. Det vil si at vi jobber både med private kunder og med større entreprenører. Bilen er et verktøy som vi er avhengige av i vår daglige drift. Vi så tidlig at det var viktig å få logistikken med bilparken på plass, forteller Giske.

  • Bilen som verktøy

    Basert i Ålesund og Molde, jobber bedriften Langvas med alt innen blikk, tak og fasade. I dag er de ett av de største blikkenslager- og taktekkingsselskapene i området. Hver morgen starter ansatte i Langvas arbeidsdagen i sin Toyota varebil. Ved hjelp av et nettbrett montert i bilen, får de informasjon om jobben som skal gjøres. Så kan bilen fylles opp med verktøy og oppdaget kan starte hos kunden.

    – Vi er avhengige av at innredning og størrelsen på bilene er av en slik karakter at vi får med oss alt vi trenger ut til arbeidsplassene. I den sammenheng har vi måttet gå en runde for å finne de riktige bilene med hensiktsmessig innredning, sier Giske.

    Valget falt på varebiler fra Toyota, finansiert gjennom Toyota Financial Services.

    – Bilen er et redskap på lik linje med sag, hammer og alt annet vi har med oss ut for å gjøre en jobb. Vi er avhengige av at bilen også fungerer som et verktøy og er tilpasset vår bruk, forteller Giske.

  • Enkel oversikt med Biladministrasjon

    Men Toyota Financial Services står for mer enn finansiering av bilene. Gjennom tjenesten Biladministrasjon får bedriften fullstendig oversikt over hele bilflåten.

    – Toyota Financial Services har en løsning som ikke bare gir oss finansiering, men også en kjempegod oversikt over våre investeringer og hvordan vi ligger an med tanke på kostnader.

    Nå kan vi styre alle bilkostnadene våre. Om det er biler som kjører lenger enn andre, kan vi bytte internt. Da holder vi oss innenfor rammene som er gitt hver enkelt bil, sier Giske.

    Tjenesten Biladministrasjon lar bedriften logge inn på en egen nettside der de får full oversikt over hele bilparken, alle kostnader relatert til bruk av bil, forbruk av drivstoff og miljøregnskap.

    – For Langvas har denne avtalen vært veldig god. Vi har fått inn kostnader som drivstoff, autopass og leasing inn i avtalen, så vi kan se hva en bil koster. Det er et styringsverktøy både i budsjett- og regnskapssammenheng. Det er intuitivt og gir oss et godt bilde, sier styrelederen fra Langvas.

  • Tjenesten Biladministrasjon fra Toyota Financial Services inkluderer blant annet

    • Bedriften får sin egen side med full oversikt over samlede bilkostnader.
    • Status for rammeavtale på finansiering, betingelser og størrelsen på kredittrammen.
    • Fullstendig miljøregnskap over bedriftens bilpark.
    • Rapporter om kilometerstand og drivstofforbruk.
    • Mulighet for å dele de bilrelaterte kostnadene inn i avdelinger, geografiske områder eller ansatte.
    • Mulighet for avviksrapport tilknyttet bruk og kostnader.
    • Mulighet for å få alle tilleggstjenestene i Leasing Plus lagt inn i oversikten.
  • Genial fakturaløsning

    Med Toyota Biladministrasjon får Langvas én samlefaktura hver måned. Fakturaen omfatter basistjenestene, samt tilleggstjenester firmaet velger selv. Det kan være drivstoff, forsikring, service, vedlikehold, reparasjon, vask, rekvisita, bompasseringer, parkering, årsavgift og lignende.

    – Fakturaløsningen er helt genial for sånne som oss. Vi får en faktura en gang i måneden. Den inkluderer alt av kostnader som leasing, drivstoff og autopass. Det er kun én faktura å forholde seg til, og det kommer ingen overraskelser. For oss er det en kjempefin løsning, sier Giske.

    Avtalen mellom Langvas og Toyota Financial Services innebærer også en drivstoffavtale, der da ansatte betaler for drivstoff med et drivstoffkort som ligger i bilen.

    – Vi kan handle drivstoff uten å tenke på om kortet er stengt eller ikke. Det går via avtalen og kommer på samlefakturaen. Det gjør det mye enklere og mer oversiktlig. Samtidig får vi kontroll på hva slags type drivstoff som blir brukt på bilene, slik at drivstoffkortet ikke kan misbrukes. I tillegg får vi et bilde av forbruket hver enkelt bil har, sier styreformannen i Langvas.

  • Større forutsigbarhet og kontroll

    Giske forteller videre at de er veldig fornøyde med partnerskapet de har fått med Toyota Financial Services.

    – I perioden vi har jobbet sammen har jeg kjent på at de er villige til å stå ved siden av oss. Blant annet var vi for sene med en betaling, men ble møtt med forståelse og og fikk en utsettelse. Det gjorde at vi kunne betale og komme ajour. I dag har vi og Toyota Financial Services et kjempegodt forhold.

    Giske mener også at oppfølgingen har vært spesielt god.

    – Toyota Financial Services har vært veldig proaktive. De er på ballen. Er det noe, kan du ringe dem og snakke med dem. Det gjør det mye lettere for oss som kunde, sier han fornøyd.

    Samarbeidet har vært godt, men også lønnsomt for Langvas.

    – Denne avtalen har vært veldig viktig, fordi den har gitt oss kontroll på kostnader. Det er en kontroll vi ikke hadde tidligere. I dag kan vi forutse kostnadene på bilene. Det er kjempeviktig for oss, sier Giske.

    – Det er ingen hemmelighet at vi synes samarbeidet med Toyota Financial Services har vært en suksess, legger han til.