Nye Toyota Supra

/

Legenden
er tilbake

Toyota Supra er tilbake. Den ble avslørt på Goodwood Festival of Speed, og den nye sportsbilen tar navnetradisjonen fra de tidligere generasjonene videre – A40, A60, A70 og A80 – med sitt ikoniske kallenavn, ‘A90’.

Hold deg orientert

 
Meld deg på nyhetsbrev og få de siste nyhetene, anmeldelser og tilbud.
Registrer deg

/
Supra 900-klubben

De 900 heldige som sikrer seg en av de nye Toyota Supra som kommer til Europa i lanseringsåret, vil ikke bare legge hendene på rattet i en ektefødt sportsbil, de blir også med i en eksklusiv eiergruppe: Supra 900 Club.

Fokus på følelser

Den nye Toyota Supra er ikke utviklet alene med fokus på effekt, kraft eller rundetider som skaper overskrifter. Det primære er følelsene du opplever bak rattet.

Ved å benytte oss av ingeniører og formgivere med erfaring fra verdens mest krevende konkurranser i motorsport, er den nye Toyota Supra konstruert med "det gylne snitt" i forholdet mellom akselavstand, hjulavstand og tyngdepunkt. Det kjennes f. eks. på rattresponsen og svingegenskapene.

Se mer

Føl kraften

Den nye Toyota Supra skal videreføre legenden fra de foregående generasjonene. Med en 6-sylindret rekkemotor under panseret, har den det som skal til for å stimulere sansene. Ytelsene er spennende og lydbildet matcher. Først og fremst skal motoren gi en kjøreopplevelse av ypperste slag.

Supra vil føle seg hjemme både på vei og på bane. Motoren har et sylindervolum på 3 liter og yter mer enn 300 HK. Den har "twin-scroll" turbo, direkte innsprøyting og variable ventiltider for å levere kontinuerlig effekt og øyeblikkelig respons. Resultatet er at Toyota Supra akselererer fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder og takket være motorens smidighet, gir den føreren full kontroll gjennom svingene.

/
Føl balansen

Tre forhold definerer en ekte sportsbil: Optimal vektfordeling, lav vekt og lavt tyngdepunkt. Ingeniørene våre er besatt av disse faktorene for å kunne gjøre den nye ToyotaSupra til en opplevelse å kjøre.

Den kompromissløse tilnærmingen har resultert i at vår nye to-seters coupé har den perfekte 50:50 vektfordelingen mellom for- og bakaksel. Rammen av komposittmaterialer, aluminium og stål er utrolig stiv og lett, samtidig som tyngdepunket er lavt og akselavstanden liten. Dette gir føreren en tillitvekkende stabilitet, tilsynelatende grenseløst veigrep og balanserte kjøreegenskaper.

/
Føl kontrollen

Spennende, engasjerende og morsom, Toyota Supra er utviklet for å belønne førere på alle nivåer. En elektronisk kontrollert aktiv differensial og adaptiv variabel fjæring (AVS) sørger for utmerket kontroll, presisjon og smidighet - hver eneste gang du få lyst til å teste ut bilen.

Den elektronisk kontrollerte aktive differensialen styrer kraften som sendes til hvert av bakhjulene. Den fordeles fleksibelt slik at bilen føles nøytral gjennom hver eneste sving, mens hard bremsing eller akselerasjon går smidig og presist for seg. Med det avanserte AVS-systemet får bilen imponerende komfort og kontroll. Den nye Toyota Supra kaller frem smilet hos føreren, enten bilen kjøres på en utfordrende bane eller på den åpne landeveien.

/

Hva sier førerne?

Fra stjernene i rally-VM og sportsvogn-racing til driftingmestre og TV-personligheter; vi samlet noen av verdens mest innflytelsesrike førere på banen for å gi dem en liten forsmak på den nye Toyota Supra. Her forteller noen av de kjente, profesjonelle førerne om hva de først og fremst forbinder med Supra-navnet.

/
/
/
/
/
/
/
/
Utviklingen av A-chassiset

Fra 1970-årenes luksuriøse GT-modell, via den kompromissløse sportsbilen på 90-tallet, er det legendariske Supra-chassiet med kodenavnet "A" nå utviklet videre for den nye Toyota Supra A90. Den er vår hittil mest rendyrkede modell skapt for bilførere.

Supras sjel

Det går en klar linje gjennom hver eneste Supra-generasjon; to fundamentale ingredienser som definerer den ikoniske sportsbilen vår og som kan føres helt tilbake til Supra 2000GT som ble vist første gang i 1965. En smidig og kvikk motor med 6 sylindre i rekke montert foran i kombinasjon med bakhjulsdrift for en best mulig kjøreopplevelse.

/
Racing-DNA

Siden den er utviklet av TOYOTA GAZOO Racing, har den nye Toyota Supra trukket på alle den erfaringen og kompetansen som er bygd opp gjennom konkurranser på høyeste nivå slik at den har blitt en rendyrket sportsbil som føler seg hjemme på bane – eller også på din favorittveistrekning.

Den nye modellen ble avduket som GR Supra Racing Concept på bilutstillingen i Genève i 2018 og er en rendyrket sportsbil med motoren foran, bakhjulsdrift, lav vekt og konkurransefokusert interiør for at den skal være et perfekt uttrykk for vår “morsomt å kjøre”-filosofi.

Bak maskeringen

Å skjule en prototype fra nysgjerrige øyne mens den fortsatt er i utvikling betyr vanligvis å bruke en rekke monokrome sikksakker eller komplekse spiralmønstre over hele bilen.


Men for vår Toyota Supra A90 prototype ønsket vi å gjøre maskeringen enda mer minneverdig. Tross alt fortjener en legende en maske som stikker seg ut fra mengden.

Se mer

/
/
/
/
Toyota Supra A90 begeistrer på Goodwood Hill

Dekorert med en spesiell kamuflasje inspirert av røttene i TOYOTA GAZOO Racing og mønsteret i målflagget, er vår fremtidige sportsbil kjørt til Goodwoods berømte bakker for sin første offentlige test før den går inn i sin avsluttende utviklingsfase i Europa og Amerika.
Se mer

Festivalens høydepunkt

Publikums nysgjerrige blikk på startstreken gikk raskt over i imponerte utrop da Toyota Supra A90 akselererte opp bakken som en av hovedattraksjonene på årets Goodwood Festival of Speed.

/
/
/
/
/
/
/
/
/

Følg med for flere nyheter om Toyota Supra

Bli bedre kjent med TOYOTA GAZOO Racing

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler