Historien om
Supra

Et latinsk ord som betyr 'over' eller 'overskridende'
Og dessuten navnet på Toyotas mest berømte sportsbil, et passende navn for en bil som så mange elsker.

/
Supra har befestet sin plass i populærkulturen

Supra modellene har aner som kan føres helt tilbake til den ikoniske og vakre Toyota 2000GT fra 1960-tallet.

Utviklingen av A-modellene
Gjennom 24 år i produksjon utviklet Supra seg fra en sportslig og luksuriøs GT-modell til en ren, kompromissløs sportsbil som vi kjenner fra 90-årene. I likhet med fans av mange av verdens mest innflytelsesrike biler, refererer entusiaster ofte til de fire Supra-generasjonene med den interne chassiskoden: A40, A60, A70 og A80.

Supras sjel

Det går en klar linje gjennom alle Supra-generasjonene: To fundamentale ingredienser som definerer vår ikoniske sportsbil og som kan spores så langt tilbake som til 200GT. En smidig, responsiv frontmontert rekkesekser i kombinasjon med bakhjulsdrift for å få en best mulig kjøreopplevelse.

/
“På samme måte som idrettsutøvere tester ut sine evner og styrker i olympiske leker, bruker bilprodusenter racing som en mulighet til å prøve ut grensene for ytelsene i en modell og konkurrere om å være den overlegne, noe som setter dem i stand til å finne nye løsninger som innebærer fremskritt for bilteknologien,”

Kiichiro Toyoda (Toyotas grunnlegger) 1952
Røtter i racing

Takket være lanseringen av TOYOTA GAZOO Racings konseptmodell GR Supra , er forbindelsen mellom racing og Toyota GR Supra A90 klar og tydelig. Men for Toyota har motorsport vært viktig for utviklingen av "vanlige" biler i mange tiår.

En mann med et oppdrag

Bak enhver stor bil, finnes en stor hjerne. For den nye Toyota Supra er det en Toyotaveteran, Tetsuya Tada, som står bak visjonen og realiseringen som sjefsingeniør for A90-prosjektet.

Som sønn av en rallyfører, var han mer interessert i bilmagasiner enn i tegnesierier, og ingen er overrasket over at herr Tada endte som spesialist på racingbiler. Etter en periode som kartleser for faren, gikk han videre og begynte selv som rallyfører, og tenker med glede tilbake på tiden da han jobbet med å trimme og finjustere innstillingene i sin første bil, en Corolla AE86, slik at den fikk de egenskapene han ønsket.

Da han begynte å jobbe for Toyota i 1987, arbeidet herr Tada med å utvikle avansert ABS-teknologi for Toyotas rallylag. Sent på 90-tallet, samarbeidet han med sin daværende sjef, Isao Txuzuki, som var sjefsingeniør for mange av Toyotas kjente sportsbiler, inkludert Celica, MR2 og A80Supra. Han fikk også erfaring med å utvikle "vanlige" bilmodeller, som familiebilen Toyota Raum.

/
/
Supra kommer tilbake

Noen år senere fikk han endelig en sjanse han hadde drømt om i mange år: Å lage en bil som byr på ren kjøreglede og bringer sportsbilinteresserte tilbake til Toyota. Toyotas nye sportsbil utmerket seg med å gi alle slags førere trygghet til å ha det morsomt bak rattet igjen, og den høstet lovord fra motorjournalister verden over for kjøreegenskapene.

Samtidig som GT86 kom i salg i 2012, fikk herr Tada en enda større utfordring. Den ville kreve all hans erfaring, besluttsomhet og utholdenhet. Dette var hans sjanse til å lage en sportsbil uten kompromisser, en som leverer det ypperste av kjøreglede og med den, et navn som hadde være borte alt for lenge.

Mer om TOYOTA GAZOO Racing

GR Yaris på glatta GR Yaris på glatta Vi ble med da proff-drifter Ole Morten Davanger slo seg løs på is og snø med nye GR Yaris. Hvordan det gikk, kan du se her. Nye GR Yaris! Nye GR Yaris! Den nye GR Yaris er utviklet med ekspertene i TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, og er ingen normal "hot hatch". Vi lot pressen kjøre den og de storkoste seg! Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Driftekongen Fredric Aasbø: 5 grunner til gode kjøreegenskaper Fredric Aasbø kjører til vanlig fullblods driftingbiler. I dag snakker han med oss om hvorfor Toyotas biler har så gode kjøreegenskaper. Toyota 2000GT: Japans første superbil Toyota 2000GT: Japans første superbil Oppdag Toyota 2000GT, Japans første superbil.