Finn din forhandler
Trenger du brosjyre?
Prøv en Toyota
Bygg din Toyota
Min Toyota

Toyotas brenselcellekonsepter

Konseptmodellene som åpnet veien for Toyotas brenselcelle-bil

Toyota skal lansere en bil som er helt uten utslipp – bortsett fra litt rent vann: Toyota introduserer brenselcelle-bilen. Den er et resultat av banebrytende forskning og utvikling av ny teknologi gjennom to tiår. Derfor er også tiden inne til å se tilbake på de 11 brenselcelle-konseptene som er bygd underveis i prosessen. Den kompetansen og de erfaringene som Toyota har bygd opp underveis har gjort det mulig å sette brenselcelle-bilen i serieproduksjon og lansere den på massemarkedet.

Brenselcelle-bilen, som er vist på bildet over, kommer snart i salg i Europa og vil gå inn i historien som den første serieproduserte brenselcelle-modellen fra Toyota. I forkant av den etterlengtede introduksjonen tar vi, i kronologisk rekkefølge, et tilbakeblikk på de konseptene som har bidratt til utviklingen av bilen med denne banebrytende teknologien.

1 & 2. FCEV-1 (1996) & FCEV-2 (1997)

I 1996 ble FCEV-1 avduket som den første i en serie av brenselcelle-biler fra Toyota basert på RAV4. Bilen var i utgangspunktet utstyr med en lagringsenhet med en hydrogenabsorberende legering. Konseptet var utviklet videre i 1997 da FCEV-2 kom. Den modellen var utstyrt med en reformer som vant ut hydrogen fra metanol.

/
3. 4. & 5. FCHV-3, FCHV-4 & FCHV-5 (2001)

FCHV-3 og FCHV-4 var basert på Toyota Highlander for det amerikanske markedet og kom med stakker av brenselceller med effekt på 90 kW, mer enn fire ganger effekten i FCEV-1. Toppfarten var 150 km/t og rekkevidden 250 km.

FCHV-4 som var mekanisk svært lik FCHV-3, ble som den første brenselcelle-hybriden fra Toyota godkjent for testkjøring på det offentlige veinettet i Japan. Prøveprogrammet ble påbegynt i juni 2001 og fortsatte gjennom tre år. Bilens ytelser på landeveien, i bratte bakker og under en rekke forskjellige krevende forhold ble prøvd ut i disse testene.

Senere i 2001 ble FCHV-5 avduket. Også denne modellen var basert på Highlander, men den hadde en reformer for hydrokarbon (CHF-reformer=Clean Hydrokarbon Fuel-reformer) som genererte elektrisitet fra hydrogen produsert i reformeren og hadde også en nyutviklet varmeveksler for katalysatoren og andre komponenter som forbedret akselerasjonen og økonomien.

/
6. Fine-S (2003)

Konseptmodellen FINE-S hadde sin verdenspremiere i 2003 på North American International Auto Show. Bilen var utstyrt med et hybridsystem som kombinerte hydrogen- og elektrisk drift basert på brenselceller som var plassert under gulvet. Dermed fikk den et lavt tyngdepunkt. Bilen hadde firehjulsdrift med uavhengig kraftoverføring til hvert hjul.

/
7. Fine-N (2003)

Fine-N ble avduket på Tokyo Motor Show i 2003. Hydrogenstakken var bare 15 cm høy og plassert under gulvet sammen med et litiumion-batteri med høy tetthet. Brenselcellene i Fine-N var mindre enn i forgjengeren Fine-S. Dette ble mulig ved å lagre komprimert hydrogen under høyere trykk – 70 megapascal (MPa) eller 10.150 psi, tilsvarende 700 bar. Bilen hadde en rekkevidde på 500 km. Fine-N hadde elektrisk kontroll (by-wire) av styring, bremser og gass. Ratt og pedaler kunne derfor tilpasses den enkelte førerens preferanser, uten alle de konvensjonelle, mekaniske begrensningene.

/
8. Fine-T (2005)

Fine-T var en konseptmodell som ble avduket på Tokyo Motor Show i 2005. Denne modellen hadde like stort kupévolum som Toyota Avensis, mens de ytre målene var omtrent som for Toyota Yaris.

/

Et styringssystem for alle fire hjulene med ekstreme utslagsvinkler, ga bilen en utrolig svingradius, helt umulig å få til med konvensjonelle biler. Bildet under viser mulighetene med systemet.

/
9. FCHV-adv (2010)

Med den oppdaterte versjonen av FHCV-5, kalt FCHV-adv, ble den effektive rekkevidden økt til nær 830 km. Dette ble mulig fordi bilen var utstyrt med høytrykkstanker for hydrogen.

/
10. FCV-R (2011)

FCV-R ble vist første gang på det 42. Tokyo Motor Show i 2011. Bilen er 4,74 m lang, omtrent som dagens Toyota Avensis. Stakken av brenselceller er nok en gang mindre enn i forløperne. Den er plassert under gulvet sammen med doble hydrogentanker, noe som gir et lavt tyngdepunkt.

Med disse drivstofftankene får FCV-R en rekkevidde på rundt 700 km. Den smarte plasseringen av tankene og stakken betyr at plassforholdene i kupéen og bagasjeplassen blir maksimal.

/
11. FCV konsept (2013)

Utseendemessig er denne konseptmodellen i nær slekt med FCV-R. Den ble avduket på det 43. Tokyo Motor Show i 2013. Under ”huden” er den også lik, utstyrt med Toyotas egenutviklede og kompakte stakk med brenselceller som har lav vekt. Stakken har en effekttetthet på 3kW/l, mer enn det dobbelte av det som tidligere ble brukt i FCHV-adv konseptet. Maksimal effekt er høyere enn 100 kW. Bilen er også utstyrt med en høyeffektiv kraftomformer.

(Kilde: TGB blog post > http://bit.ly/1xo5yHs)

/

Mer om konseptbiler

Mirai kan kjøres på kumøkk Mirai kan kjøres på kumøkk Hydrogen kan fremstilles på mange måter... Toyotas designprosess Toyotas designprosess Seks steg fra drøm til virkelighet
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler