Hva er hydrogen

En introduksjon til hydrogen

Hydrogen er rent, sikkert og omgir oss fullstendig - det utgjør hele 70% av universets masse. Dette betyr at det kan separeres lokalt siden det finnes i rikt monn overalt.

Hvordan får vi tak i det?

Som drivstoff kan hydrogen oppnå en virkningsgrad to til tre ganger høyere enn i konvensjonelle forbrenningsmotorer, noe som, enkelt sagt, betyr at du kan kjøre lengre med mindre drivstoff. Og med rent vann som eneste biprodukt, elimineres utslipp av CO2 og andre skadelige gasser sin hydrokarboner, kulloksid og nitrogenoksider fullstendig ved bruk av hydrogendrevne kjøretøy.

Rent hydrogen er en usynlig, luktfri, ikke-giftig gass som er lettere enn luft. Men først må hydrogen trekkes ut, ettersom gassen ikke finnes naturlig i ren form. Før vi kan bruke den, må vi separere den.

Dette kan gjøres på flere måter inkludert dampreforming og gassifisering, men den prosessen som er mest utbredt i Europa, er elektrolyse. Med denne metoden sendes en elektrisk strøm gjennom vann slik at hydrogen utløses i gassform.

Og når vi bruker elektrisk energi fra fornybare kilder, blir et rent drivstoff enda "grønnere".

/

Hydrogen og brenselceller

For å hente energi fra hydrogen, trengs en brenselcelle. Toyotas nyutviklede system med brenselceller, produserer energi ved at hydrogen reagerer kjemisk med oksygen, en prosess med rent vann som eneste biprodukt. Prosessen skjer lynraskt og leverer elektrisk energi som sjåfør bilmotoren.

/

Les mer

Storfornøyde Toyota-kunder Storfornøyde Toyota-kunder Ferske tall fra Norsk Kundebarometer viser at kundene fremdeles er storfornøyde med Toyota. Lavest CO2-utslipp i Europa Lavest CO2-utslipp i Europa Utslippsøkningen fra 2016 var på 0,3 g/km, til et snitt på 118,1 g/km. Blant de mest solgte bilmerkene i Europa var det kun to som hadde en utslippsnedgang, mens resten økte sine utslipp. Toyota Proace 4x4 Toyota Proace 4x4 Nå kommer Proace også utstyrt med firehjulstrekk. Du kan være trygg på at du kommer deg frem uansett kjøreforhold. Den er i tillegg også klassens beste på nyttelast. Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Da bilforbundet ADAC, det tyske motstykket til vårt eget NAF, for en tid tilbake spilte de mest populære plug-inn hybridene opp mot hverandre, var det en modell som gjorde rent bord: Prius Plug-in hybrid.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler