Siden det er relativt nytt at biler bruker hydrogen som «energibærer» eller «drivstoff», er det nok noen som er skeptiske. Det er forståelig, og helt normalt, når vi møter noe som virker nytt og ukjent.
Gammelt nytt
Hydrogen er imidlertid ikke noe nytt eller fremmed. Forskere antar at hydrogen er det første grunnstoffet som oppstod etter at universet ble til – muligens samtidig med helium. Hydrogen den substansen som det finnes mest av omkring oss. Og, ikke minst, norsk industri har produsert og håndtert hydrogen i over 80 år.
Gass under trykk
Hydrogen er en gass som allerede brukes i stor skala i mange sammenhenger over hele verden. Hydrogengass er fargeløs og luktfri, og er i seg selv ikke farlig. Men, når energirik gass settes under trykk oppstår det risiko man må ta hensyn til. Risiko forbundet med hydrogen er ikke høyere enn for andre drivstoff. Alle gasser og væsker må håndteres ut fra sine spesielle egenskaper. I Norge er hydrogen en standard industrigass. Denne leveres med 200 bars trykk på flasker som rommer 5, 10, 20 og 50 liter, og i pakker med 12 x 50 liter.
“…one small step for man, but one giant leap for mankind.”
Hydrogengass som energibærer er interessant fordi den har høy energitetthet. Når den reagerer med oksygen i en brenselcelle produseres elektrisk energi (og vann). Konseptet ble demonstrert allerede i 1839. Den første brenselcellen som fungerte i praksis ble utviklet av ingeniøren Tom Bacon i Cambridge og presentert i 1959. Oppfinnelsen viste seg bl.a. perfekt for å forsyne romkapslene i NASAs romprogram med energi og vann. «Uten deg hadde vi ikke kommet til månen,» sa president Nixon da han takket Bacon. Hans unnværlige bidrag førte til den vellykkede Apollo 11-ferden frem og tilbake til månen 10 år senere.
Hvor finnes veien til null?
Nå er utviklingen kommet så langt at effektive brenselceller kan masseproduseres og bygges sammen i stakker. Prisene er blitt stadig lavere og brenselcellene er tatt i bruk i stadig større utstrekning. Dagens viktigste energikilde, petroleum, er en begrenset ressurs, og den vil etter hvert bli en mangelvare.
Med stadig sterkere krav til nullutslipp søker man etter gode alternativer, og ett av dem er hydrogen.