1. Nybil
  2. AWD-XMODE-bZ4X
Jeg ønsker å...

Fremkommelighet i særklasse

bZ4X AWD X-MODE - Trygt frem uansett kjørefold
I vår bZ4X finner du et firehjulssytem i toppklasse. Det hjelper deg å komme trygt frem uansett kjøreforhold. I tillegg til en perfekt 50/50 kraftfoldeling, har du systemet X-MODE som hjelper det der det er vanskeligst å komme frem. Om det er isete, dyp snø eller gjørmete, systemet hjelper deg med å komme helt frem til døra. 
  • 50/50 kraftfordeling skaper trygghet og god fremkommelighet

    Selv om det selvfølgelig ved spesielle anledninger kan være gøy å presse spenningen opp, er det sjelden det vi er ute etter når vi skal komme oss fra a til b. Å runde en krapp sving på glatt underlag, og kanskje også har familien med  i bilen, så er det trygg og stabil fremkommelighet vi er ute etter. 

    Vår AWD versjon har lik kraftfordeling foran og bak. Det gjør at bilen ungår understyring og overstyring. Fordelingen skaper en nøytral håndtering, siden det ikke er noe tap av grep i den retningen bilen svinger. Om et hjul begynner å miste veigrepet på glatt vei, kan de tre andre drivhjulene gi nødvendig drivkraft for å kompensere. AWD-versjonen har en motor på 80hk på foraksel og 80hk på bakaksel.

    Disse AWD-egenskapene sikrer mer stabil kjøring under en rekke forskjellige kjøreforhold. Batteriene som er plassert flatt mellom for- og bakaksel skaper en veldig god vektbalanse kombinert med veldig bra trekkraft i firehjulstrekksystemet, gjør at bilen får god gripeevne og holder seg godt nede på bakken i svinger, ved akselerering og bremsing. Resultat gir mindre gynging, mindre skrens, bedre fremkommelighet og dermed tryggere bedre kjørekomfort. 

 
  • Test av bZ4X opp slalåmbakken

    Vi tok med oss bZ4X på årets Vikingtreff. Vi var veldig spent på å se hvor lang opp bakken vi kom, eller om vi i det hele tatt kom noe vei. Spenningen og overraskelsen var stor når bilen vår ikke viste noen tegn til å ha problemer med å komme helt opp til toppen. Stuntsjåfør Fredrik Sørlie fikk oppgaven å kjøre bilen denne dagen og vår egen Toyota Norge markedssjef, Per Christian, fikk den store gleden av å få være passasjer. 

    Strategien besto av å slå av alt av "hjelp" og kun bruke den grunnleggende firehjulsdriften med 50/50 kraftfordelingen, for å få maks utbytte av moment opp bakken. Det gikk så det suste i 70 km/t, bilen nærmest fløy opp til toppen. Bilen spant, uten å grave seg ned og beholdt godt driv opp hele bakken. Fordi antispinn og stabilitetskontroll var slått av drev bilen noe sidelengs, så dette er "do not try this at home".

    Bredden på en slalåmbakke er absolutt nødvendig for kjøring i denne farten uten noen hjelpesystemer koblet inn. Resultatet ble veldig bra og viser tydelig hvor mye kraftfordelingen og tyngdepunktet har å si for fremkommelighet. 

    Men om det var gøy? Det tror jeg både sjåfør og passasjer kan skrive under på. Dette gikk unna! 

    Fredrik Sørlie om testkjøring av bZ4X

    I etterkant av Vikingtreffet ringte vi Fredrik for å høre litt hvilke tanker han hadde rundt bZ4X etter å ha testet bilen. Han omtaler bilen som moderne, men uten for mye "dilldall". Brukervennlig med enkle menyer, og at bilen fremsto som velbalansert og leken. Han påpeker også at bilen hadde godt med krefter. Nok til å holde god fart og moment opp hele bakken, men ikke mer enn at bilen var lett å kontrollere. 

    Her kan du lese hele intervjuet med Fredrik:
    Fredrik og bZ4X på Vikingtreffet. Opens in new window

AWD X-MODE - Hva er det?

  • I en bZ4X finner du et fantastisk firehjulssytem kalt X-MODE. Dette systemet gir trygg og stabil kjøring og ekstremt god fremkommelighet. Den har forskjellige kjøremoduser som er tilpasset de hindringen du skal overkomme. Modusen Snø/Grus er spesielt tilpasset underlag som snølagte og isete veier og grusveier hvor bilen lett kan miste grepet og skli. En annen modus er Dyp snø/Søle er spesielt tilpasset underlag med dårlig fremkommelighet hvor hjulene vil synke noe ned i underlaget. I tillegg til dette inneholder X-MODE Downhill Assist Control og Grip Control. 
  • Snø/Grus modus
  • Dyp snø/Søle modus

Hvordan bruker du X-Mode og hvordan oppleves det? 

bZ4X har et firehjulssytem som tar deg helt frem, uansett forhold. Med 50/50 kraftfordelingen har du de aller beste forutsetningene for trygg og stabil kjøring. Bilen er utstyrt med to kjøremoduser, kalt X-MODE, som har egne spesifikke innstillinger for ekstra krevende forhold.

Under kjøring ved normale forhold vil du oppleve at bilen er stødig og behagelig, og når forholdene setter kjøreopplevelsen på prøve, sett på X-MODE, og du vil oppleve at du kommer deg frem steder du kanskje ikke tidlige hadde trodd. 

Du starter X-MODE enkelt med å trykke på knappen X-MODE i midtkonsollen. Trykk én gang for Snø/Grus modus og trykk to ganger for Dyp snø/Søle modus. Systemet kan aktiveres enten når du står stille eller i hastigheter under 20 km/t. X-MODE kanselleres automatisk i hastigheter over 40 km/t. Du vil da se at X-MODE-indikatoren i instrumentpanelet lyser hvitt og går tilbake til normal modus. Når bilens hastighet igjen når ca. 35 km/t eller mindre, lyster X-MODE-indikatoren grønt og  X-MODE er igjen aktivt. X-MODE kanselleres automatisk når tenningsbryteren slåes av.  

Det er behagelig å kjenne at systemet jobber for deg uten større anstrengelser fra føreren selv. Skal du til eksempel kjøre eller rygge opp en bratt kant, trenger du ikke bruke mye gass og dermed få høy fart, som kan gi deg tap av kontroll når du er forbi hindringen. Du kjører sakte til bilen stopper, for så å bare lett trykke inn gasspedalen og la bilen gjøre jobben i sitt tempo.

Da vil du kjenne at bilen selv finner best mulig feste, og får deg forbi hindringen i lav fart, og du som fører føler at det skjer mens du fortsatt har god kontroll og mulighet til å lett manøvrere bilen. 

  • SNØ/GRUS MODUS

    Når dekkene spinner på glatte veier som er dekte av snø, is eller grus, vil Snø/Grus-modus redusere dekkspinningen og gjøre det enklere for føreren å ha god kontroll og stabilitet på bilen. For å sette bilen i denne modusen trykker du inn X-MODE knappen når du enten står stille eller kjører i hastigheter under 20 km/t.

    Det første alternativet som kommer opp i instrumentpanelet er Snø/Grus- modus. Det som da skjer i bilen, er at bilen vil bremse det hjulet som spinner og overføre kraften over til de hjulene som har godt feste. Da øker du gripeevnen og bilen får ekstra god fremkommelighet.

  • DYP SNØ/SØLE MODUS

    Denne modusen er ment for gjørmete områder, dyp snø og andre områder hvor hjulet vil synke ned i underlaget. Om du befinner deg i en situasjon hvor hjulet begraves i dyp snø/gjørme/sand vil modusen for Dyp snø/Søle midlertidig kansellere antispinnsystemet (TRC). På denne måten vil det fordeles samme kraft til samtlige fire hjul, slik at du får nok kraft til å komme deg ut og opp, uten at bremsene hindrer oppstarten. Igjen trykker du inn knappen for X-MODE, men denne gangen to ganger, da aktiveres Dyp snø/Søle-modus. 

  • PLAY
  • DOWNHILL ASSIST CONTROL (DAC)

    Når du kjører med X-MODE aktivert går hjelpesystemet for nedoverbakker automatisk i standby. DAC aktiveres når du kjører i hastigheter under 30 km/t og hverken gasspedal eller brems trykkes inn. Hastigheten justerer du med gasspedalen. Når du fjerner foten fra bremsepedalen, vil systemet bruke bilens hastighet på dette tidspunktet. Grepkontroll støtter førerens kjøring ved å opprettholde en lav hastighet i bratte hellinger og på glatte veier, uten at føreren må trykke inn gasspedalen eller bremsepedalen. DAC vises i instrumentpanelet når det er aktivert. Systemet er ikke aktivt om ikke du har aktivert enten Snø/Grus eller Dyp snø/Søle-modus.
  • GREPKONTROLL (Grip control)

    Under kjøring med X-MODE aktivert kan du benytte deg av Grip Control for å være trygg på at bilen har best mulig feste og stabilitet. Den hjelper deg både nedover, bortover og oppover. Du bruker den lille spaken til høyre for X-MODE knappen (Grip Control) når giret står i D-stilling og parkeringsbremsen er frigjort. Indikatoren for DAC vil da slukkes og indikatoren for grepskontroll tennes i instrumentpanelet. Trykk inn bremsen og betjen gripkontrollspaken og velg hvilken hastighet bilen skal holde. Du har 5 nivåer fra lav til høy (ca. 2 - 10 km/t). Indikatoren for grepskontroll lyser grønt under systembruk. Hvis indikatoren er hvit, slipper du opp bremsepedalen for å aktivere systemet. Mens systemet er aktivt, kan gasspedalen og bremsepedalen brukes for å midlertidig øke eller redusere hastigheten. Om gasspedalen eller bremsepedalen ikke trykkes inn, går hastigheten tilbake til den angitte hastigheten fra grepskontrollspaken. Trykker du på X-MODE-bryteren frigjøres grepskontrollen, da slukker grepskontrollampen og etter en stund tennes indikatoren for DAC. 

Les mer om kjøreegenskaper