1. Nybil
  2. Spennende tetplassering for Toyota bZ4X
Jeg ønsker å...

Spennende tetplassering for Toyota bZ4X

Den globale statistikken for 2023 viser at bare ca 15% av de nye personbilene som selges i verden er batterielektriske (BEV). I vårt lille land er forholdet mellom elbiler og andre teknologier omvendt – rundt 85% av de nye personbilene er elbiler. Og i dette tøffe markedet har Toyota bZ4X lagt seg i toppen av bestselgerne i Norge. Men sett i et bredere perspektiv, burde de sterke resultatene til bZ4X imidlertid ikke overraske. Denne bilen har så mye som taler for seg.

Format som passer mange

I designprosessen for bZ4X er de attraktive elementene fra suksessmodellen RAV4 tatt vare på og utviklet videre. Bilen fremstår med en svært rommelig kupé som gir god plass til 5 personer. Bakerst finner du et generøst bagasjerom med volum på hele 452 liter opp til bagasjeromsskjuleren. Gulvet er flatt og spesielt vil baksetepassasjerer oppleve at det er rikelig beinplass. Nyttelasten er blant de beste i klassen med sine 450 kg.

  • 4x4-teknologi for kjøreglede og fremkommelighet

    I tester får bZ4X plusskarakterer for et fast og balansert oppsett av fjærer og dempere. Tyngdepunktet er lavt og bilen krenger lite i svinger. Føreren har god kontakt med underlaget og bilen oppleves som støysvak. Når veiforholdene blir virkelig krevende, kommer den nyutviklede X-MODE-teknologien til sin rett. I AWD-modellen har begge hjulakslene sin egen motor, hver med effekt på 109 HK, og føreren kan velge fremdriftsmodus tilpasset forholdene: Grus, sand, søle, snø eller is. Derfor gir bZ4X en uovertruffen kjøreopplevelse – og kanskje spesielt på strekninger veivesener og værguder helst ville sett uberørt av rullende hjul.
  • Systemer som høyner sikkerheten

    I dagens trafikkbilde kan nye, avanserte teknologier bidra til økt sikkerhet både for alle i bilen og andre veifarende. Derfor er bZ4X utstyrt med innovative T-Mate funksjoner som dekker en rekke felt og som varsler føreren dersom det oppstår en risikosituasjon. Ved hjelp av kamera og sensorer overvåkes områdene bak og foran bilen og blindsonen ved siden av. Kollisjonsvern er en teknologi som kan oppdage syklister og fotgjengere i veien. Ali i alt er mer enn 10 forskjellige sikkerhetsfunksjoner i beredskap når du kjører på motorveier, i bytrafikken og på parkeringsplasser – alt for at du skal kunne kjøre tryggere.
  • Komfort året rundt

    Alle utstyrsgrader stiller med automatisk klimaanlegg som har to soner. I høyere utstyrsgrader byr bZ4X på ekstra høy komfort både sommer og vinter. Forsetene er trukket med perforert kunstskinn og formet for å gi ekstra god sidestøtte. De er ventilerte og øker komforten for fører og forsetepassasjeren på varme sommerdager. Vinterstid og i kaldt og kjølig vær vil varme i sitteputer både foran og bak samt strålevarme for fotbrønnene foran og varme i rattet gjør det enda mer behagelig å bruke bilen.
  • Trygghet i en utrygg tid

    Toyota bZ4X har nå flere ganger tatt 2.-plassen på personbilmarkedets bestselgerliste. Og tradisjonelt er det slik at i perioder med uro i verden og økonomisk usikkerhet hjemme, kan faktorer som trygghet, forutsigbarhet og renommé få avgjørende vekt i beslutningsprosessen. I et bilmarked der mer enn 50 forskjellige merker tilbyr sine produkter, flere av dem relativt nye og ukjente, scorer et etablert kvalitetsmerke som Toyota høyere enn mange andre.
  • Den optimale hverdagsbilen

    I utviklingen av bZ4X har Toyota lagt vekt på å få frem til en elbil med høy praktisk bruksverdi i hverdagen. De har søkt etter den riktige balansen mellom faktorer som rekkevidde, effektivitet, driftssikkerhet og pris. Sagt på en annen måte: Et batteri som best mulig kunne tilfredsstille summen av viktige behov – siden rekkevidde ikke er det eneste som teller eller er det eneste som skal vurderes når man kjøper en bil. Et batteri med høyere kapasitet ville føre til at bilen fikk høyere dødvekt, høyere pris, høyere forbruk og lavere nyttelast – ikke bare positivt altså.

    De gode salgstallene viser at Toyotas ingeniører har tatt valg som markedet liker. bZ4X er blitt en storselger som fungerer utmerket for sine eiere. Den årlige kjørelengden for elektriske personbiler i Norge er 14.000 km i gjennomsnitt. Det gir i sin tur en daglig kjørelengde på 38 km. Det er altså ikke alle som skal kjøre fra Lindesnes til Nordkapp hver eneste dag – og hvilke av bilens egenskaper får da størst betydning?

For mange, både private kjøpere og profesjonelle flåtekunder, er totalpakken som tilbys avgjørende for bilvalget. Derfor ser du stadig flere Toyota bZ4X ute på veiene - ikke bare som privatbiler - men også i drift som taxi, som firmabiler, i kommunale bilflåter og som servicebiler for Viking Redningstjeneste.

Og det er ikke bare bZ4X som gjør det godt. I 2023 var Toyota verdens mest kjøpte bilmerke for 4. år på rad og leverte 9,5 millioner personbiler til sine kunder.

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde