1. Toyotas verden
  2. Nyheter
  3. Aktuelt
  4. Toyota bZ4X på tur med 71° Nord
Jeg ønsker å...

Toyota bZ4X i 71° Nord - Norges lengste prøvekjøring.

Toyota bZ4X prøvekjøres i disse dager flittig hos landets forhandlere, men hvordan er det egentlig å kjøre den? Vi har tatt en prat med Eirik Hamre, produsenten av 71° Nord. Han er en av de få nordmennene som virkelig har fått testet Toyota bZ4X på langtur.

Oppsummert, hvordan var Toyota bZ4X? 

–  bZ4X er en rå bil! Det morsomste for oss som produksjon er vel kanskje det at den bilen kostet oss totalt 3700 kr å lade i tre hele uker. En vanlig bensinbil hadde kostet det samme på to dager. Den er veldig energieffektiv sammenlignet med andre elbiler jeg har kjørt, og viser veldig presist mål på rekkevidde. Skrur du ned aircondition-styrken så vil du samtidig se at rekkevidden endrer seg i displayet.

– Jeg har kjørt elbil i 6 år og hadde ganske høye forhåpninger til bilen. I alle mine 14 sesonger på 71° Nord har vi hatt Toyota RAV4 i produksjonen. Den er stødig, sikker og har god bagasjeplass. Forventningene til bZ4X var at den skulle fylle alt hva RAV4 klarte av oppgaver, men på en mer miljøvennlig måte og til en mer rimelig penge. Jeg kan bekrefte at bilen innfridde på alle punkter. Og ikke minst er den kul utseendemessig.

 

Ønsker du å bli bedre kjent med med vår helektriske bZ4X? Les mer her 

 

Hvor har turen gått i år?

– Bilen har fått prøvd seg både på motorvei, trange kystveier, på bratte skogsveier langs Hardangerfjorden og langs skitrekket på Fonna skisenter. Da Tom Stiansen satt bilen i «dyp snø»-modus og kjørte opp i skibakken imponerte bilen stort.

AWD modellen kommer med separate 80 kW motorer på for- og bakakselen som utgjør X-MODE firehjulstrekksystemet. AWD X-MODE har nemlig tre moduser fører kan velge mellom: snø/søle, dyp snø og søle samt grepskontroll. Alt etter forholdene.

– Jeg har nok kjørt bilen rundt 4 000 km på 3 uker. Som sett på Discovery og TVNorge så har turen gått fra Oslo, nedover sørlandskysten til Lindesnes og nå opp til Hardanger. Hvor bilen skal videre kan jeg ikke avsløre enda, men det er bare å følge 71° Nord videre på tv for å se bilen og følge reisen. 

  • Hvordan opplevde du rekkevidden?

    – Til tross for at jeg kjørte en preproduksjonsbil med redusert ladekapasitet, så imponerte bilen! Etter deltakerne kom i mål på Lindesnes fyr i program 3, skulle vi videre til Jondal i Hardanger. Jeg kjørte bZ4X som siste person fra Lindesnes, en fotograf kjørte elbilen sin og resten av gjengen ble kjørt i egen buss. Selv om bZ4X hadde vært i bruk hele dagen, trengte jeg ikke å lade før jeg nesten var fremme i Jondal.

    Rekkevidden får du enkelt oversikt over, både i bilens display og i MyT-appen. Her kan du også sjekke bilens batterinivå, planlegge ladestopp, sjekke kjøredata og fjernstyre kjøretøyet.

“Med dagens ladenettverk rundt om i landet er det aldri noen bekymring” 

Hadde dere noen utfordringer på turen?

– Vi kjørte en preproduksjonsbil, altså en bil som ikke er serieprodusert, slik at den kan brukes av oss og andre som ville bli kjent med bilen før den kom til Norge. Ettersom vi kun skulle låne bilen i tre uker, satte vi ikke opp noe app eller annen tilgang til bilen. Det gjorde at vi måtte sjekke ladestasjonen for å se hvor lenge vi hadde igjen å lade. Med dagens ladenettverk rundt om i landet er det likevel aldri noen bekymring om man ikke rekker frem til neste sted. Det er ladere overalt når man først begynner å kikke.

Nå kan du også prøve bZ4X! Finn din forhandler, og velg en tid som passer her

Hvordan ble du produsent for 71° Nord? 

– Jeg startet som produksjonsassistent i 2013, da var det koking av kaffe og å kjøre rundt på crew og deltakere. Deretter gikk jeg videre til å være koordinator med ansvar for utstyr, transportlogistikk og at dagene gikk opp generelt. Videre ble det produksjonsleder i et par år med ansvaret for økonomi og bemanning. De siste 2-3 årene har jeg vært produsent.

– Jobben på 71° Nord er verdens beste jobb. Det er en stor gjeng med folk som år etter år er med å lage 71° Nord; enten det er som sponsor slik Toyota er, på opptak eller i etterarbeid. Disse menneskene er noen av de beste på sitt fagfelt i Norge. Det alle har til felles er at de lever og ånder for 71° Nord. Vi er heldige vi som får jobbe hele året med å planlegge unike opplevelser i Norge for folk og vise det frem til alle seerne våre hos Discovery.