1. Nyheter
  2. Lanseringer
  3. Toyota GR Supra
Jeg ønsker å...

Nå kommer Toyota GR Supra med manuell girkasse

Endelig får kunder og biljournalister tilfredsstilt nysgjerrigheten

I sommer er det 3 år siden Toyota lanserte den nye GR Supra, og akkumulert salg nærmer seg 20.000 enheter. Dermed er tiden inne til å utvide modelltilbudet. De nye versjonene vil gi svar på et spørsmål både kunder, motorjournalister og fans verden over har stilt: Hvordan vil denne kjøreglade bilen fungere med manuell girkasse?

Hittil er Supra-salget fordelt mellom de to hovedmodellene – introduksjonsversjonen med 3,0 liters rekkesekser og 340 HK (DIN), og oppfølgeren med 2,0 liters turbofirer og effekt på 258 HK (DIN). Begge med 8-trinns automatkasse. Nå kommer Toyotas spesielle sportsbil også med manuell girkasse! 

  • Supra med 6-trinns, manuell girkasse

    Den nye, manuelle girkassen er konstruert, utviklet og trimmet spesielt for bruk i kombinasjon med GR Supras rekkesekser.

    6-trinnskassen spiller sammen med en nykonstruert clutch som har større diameter på friksjonsplaten i tillegg til forsterket membranfjær. Dette resulterer i et drivverk tilpasset enda høyere ytelser med hensyn til at utvekslingsforholdet er tilpasset trinnene i den nye kassen. Dermed oppnås raskere akselerasjon fra start, sportslig respons og enda bedre ytelser.

    I prosessen med å videreutvikle bilen, er også hjulopphengene og drivakslene modifisert.

Intelligent styring ved girskift

Den manuelle girkassen har et intelligent kontrollsystem (iMT) som styres av en programvare som prioriterer sportslige ytelser. Ved skift til høyere gir, er parametrene satt til å optimalisere motorens dreiemoment i det øyeblikket clutchen kobles inn og ut. Ved giring nedover, er programvaren fintrimmet for konsistente ytelser. iMT er valgt som standardinnstilling, men kan deaktiveres i sportsmodus om føreren ønsker det. 

Nødvendige tilpasninger på førerplassen 

For å installere den nye, manuelle girkassen i GR Supra, var det ikke bare drivverket som måtte modifiseres. Også tilpasningen av det nye systemet til førerplassen fikk stor oppmerksomhet.

Det var ikke tilstrekkelig å bytte ut en girspak med en annen. De måtte også finne ut hvor girkulen skulle plasseres for å bidra optimalt til nøyaktige, raske og fordelaktige girskift.

Midtkonsollen i automatversjonen var utformet med for liten klaring mellom girspaken og kontrollpanelet for klimaanlegget. For å oppnå perfekt ergonomi, ble derfor konsollen og modusvelgeren designet på nytt. Dette for å gi plass nok til å styre girspaken effektivt for hånd. Spakens utvekslingsforhold ble endret og kraften som skal til for å skifte gir og legge inn revers, ble justert. 

  • Fintrimmede teknologier

    Også veigrepet og bremsene i GR Supra er optimalisert for den manuelle girkassen. Bilens veigrepskontroll (TRC) er endret. Dermed oppnås en myk start ved å tilpasse systemet til GR Supras karakteristiske, høye dreiemoment, brede dekk og bakhjulsdrift.

    For at også den nye, manuelle versjonen skal være morsom å kjøre, er veigrepskontrollen trimmet for å sikre balansen mellom effektpådrag og stabilitet når bilen akselereres ut av svinger.

    Tekno­lo­gien er kalibrert til å opprettholde stabiliteten slik at bilen følger førerens planlagte linje, men samtidig aksepterer den tilstrekkelig effekt til å oppnå en sportslig følelse.

    Ambisjonen om å gjøre GR Supra morsom å kjøre, har også inspirert til å introdusere en ny Hårnål+funksjon.

  •  

    Hårnål+funksjonen gir større frihet og belønning, spesifikt ved kjøring i skarpe svinger i stigninger (mer enn 5%) på veier som har faste dekker med høy friksjon, slike som man typisk finner på europeiske fjellveier.

    Mer “fritt” hjulspinn kan gjøre slike kjøreturer enda morsommere. Toyota har optimalisert motorens momentkontroll for å gi mulighet til større forskjell på graden av hjulspinn mellom høyre og venstre side.

    Trackmodus er trimmet for å tillate drifting med fri gasskontroll. Bilen forblir rask og smidig, men den har mindre risiko for spinning takket være den spesifikke motor- og momentkontrollen.

    All denne ekstra moroa og kjøregleden kommer som standardutstyr i Toyota GR Supra med manuell girkasse.
     

GR Supra Lightweight og GR Supra Premium

Vektreduksjonen som kommer med en manuell girkasse, er utnyttet videre av Toyotas utviklingsteam slik at en egen Lightweight-modell nå kan supplere GR Supra-tilbudet.

GR Supra Lightweight drar fordel av en lang rekke vektbesparende tiltak som i sum utgjør nesten 40 kg, sammenliknet med kjøreklar vekt for dagens modell med automatgir.

Den nye, manuelle girkassen og de nye 19’’ aluminiumfelgene reduserer vekten med til sammen 21,8 kg. Modellen har fått kuttet ytterligere 16,5 kg ved å bytte ut lydanlegget, fjerne skinntrekkene i setene samt den elektriske styringen av seter og korsryggstøtte. Lavere vekt bidrar til å forbedre bilens smidighet og kjøreegenskaper.

Tilbudet av Toyota GR Supra vil fremover ha versjonen med 2,0 liters motor og automatgir som innstegsversjon. Denne modellen vil også være tilgjengelig med tilleggsutstyr i 3 pakker: Premium, Connect og Sport. Også 3,0 liters modellen med automatgir vil være med videre i kombinasjon med en Premium-pakke.

Den nye toppmodellen blir GR Supra 3,0 liter manuell i Premium utstyrsgrad. Vi forventer at den nye 3,0 liter Lightweight med manuell girkasse vil bli den mest populære versjonen av GR Supra i tiden fremover. Årsaken til det er enkel: Enda mere moro! Enda mere kjøreglede!