2. generasjon Mirai

Lengre rekkevidde, høyere ytelser, fremdeles null utslipp

Etter å ha lansert vår første hydrogendrevne sedan i 2014, er Toyota nå klar for å ta nullutslipps brenselcelleteknologien til nye høyder med andre generasjon Mirai, som vist med konseptmodellen på Tokyo Motor Show 2019.

  • Spesialutstilling på Tokyo Motor Show gir et tidlig innblikk i neste generasjon Mirai.
  • Flytter grenser for hydrogens mobilitetspotensial med inntil 30% økt rekkevidde
  • Bygget på Toyotas nye TNGA-plattform som tilrettelegger for overlegne kjøreegenskaper og designfrihet.
  • Videreutvikling av Toyotas brenselscelle-elektriske teknologi (FCEV) forbedrer bilens dynamiske egenskaper og forbruk
  • En bil man ønsker å eie på bakgrunn av ytelser og utseende, ikke utelukkende fordi det er en FCEV
/

Den nye Mirai er mye mer enn en miljøbil. Den flytter grensene for hydrogendrift og viser potensialet i Toyotas brenselcelleteknologi. Rekkevidden er økt med opptil 30% og den er spennende å kjøre og akselererer raskere. Den er et utmerket eksempel på Toyotas visjon om ren mobilitet og et fremtidig hydrogenbasert samfunn.

HISTORIEN OM MIRAI

Den nåværende Miraimodellen skapte oppmerksomhet over hele verden for hvordan et hydrogenbasert samfunn kan bli virkelighet. Nå er det solgt opp mot 10.000 Miraier, og den er en teknisk avansert og praktisk bil med rekkevidde rundt 500 km, enkel og rask tankfylling og ingen andre utslipp enn vann.

/
NESTE SKRITT

Konseptmodellen som ble avduket i Tokyo hinter om den videre utviklingen av hydrogenbiler. Det dreier seg om tekniske forbedringer, høyere ytelser og attraktivt design. Med planlagt lansering i 2020, først i Japan og Nord-Amerika, viser den nye Mirai at brenselcelleteknologien ikke står i veien for spennende kjøreegenskaper og vakkert utseende.

MER ENN EFFEKTIVITET

Toyota har 30% økning i rekkevidde som mål for Mirai ved hjelp av forbedringer i brenselcellestakken og større hydrogentanker. Men ambisjonene hos skaperen dreier seg om mye mer enn rene tall.

Vi har arbeidet med mål om å skape en bil som kundene føler at de vil kjøre hele tiden, en bil som har et emosjonelt og attraktivt design og ytelser som får føreren til å smile. Jeg vil at kundene skal si: "Jeg valgte Mirai, ikke fordi den har brenselceller, men fordi jeg liker hvordan den ser ut og nyter kjøreegenskapene; og tilfeldigvis har den brenselceller ."

Yoshikazu Tanaka, sjefsingeniør for den nye Mirai

/
DESIGN

Den nye modulære plattformen for bakhjuldrift gir plass til 5 passasjerer i stedet for de nåværende 4, men de store forandringene skyldes de lave linjene, de elegante proporsjonene, det slanke, stramme karosseriet og hjuldimensjonen på 20", som skaper et kraftfullt og karakteristisk utseende. Konseptmodellen viser også en spesiell, ny blå lakkfinish lag på lag for å oppnå en uvanlig glans og fargedybde.

YTELSER

Den nye modulære plattformen for bakhjuldrift gir ikke bare rom til det avanserte brenselcellesystemet og bakhjulsdriften, men den er også stivere, noe som øker stabiliteten og sammen med det lave tyngdepunktet bidrar til de gode kjøreegenskapene. Den oppgraderte brenselcellestakken sørger for at den nye Mirai har smidig akselerasjon og gir en slepen kjørefølelse. Den er morsom å kjøre på svingete veier, og har samtidig kraft nok til raske etapper på motorveier - og den økte rekkevidden må oppleves.

Ny Mirai forproduksjonsmodellen – foreløpige spesifikasjoner
Lengde (mm) 4.975
Bredde (mm) 1.885
Høyde (mm) 1.470
Akselavstand (mm) 2.920
Drivhjul Bakhjulsdrift
Passasjerkapasitet 5
Rekkevidde ca. 30% lengre enn nåværende modell
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler