Bli kjent med den nye Toyota Mirai

Hydrogen i sin vakreste form

Den nye Toyota Mirai skiller seg ut med en slank og ren profil. Iøynefallende design koblet med innovativ teknologi. Et luksuriøst interiør vitner om klasse og komfort hvor teknologien er sømløst integrert. De oppdaterte brenselcellene vitner om en ny tid for utslippsfri kjøring med effektivitet, kraft og lang levetid.

Kraften i hydrogen

Den innovative brenselcelleteknologien i Toyota Mirai benytter en kjemisk reaksjon mellom hydrogen og oksygen til å lage strøm, slik at den elektriske motoren kan drives mest mulig effektivt. Den flytter grensene for hydrogendrift og viser potensialet i Toyotas brenselcelleteknologi. Rekkevidden er økt med opptil 30% og den er spennende å kjøre og akselererer raskere.

Og resultatet? Null utslipp og bekymringsfri rekkevidde på over 650 km. Den nye Mirai gir en svært god kjøreopplevelse, den går tilnærmet lydløst, har bakhjulsdrift og akselererer raskt.

Den gir deg nullutslippskjøring på en helt ny måte.

/
Nullutslipp føles enda bedre
/

Mirai lukker døren mot trafikkstøyen utenfor og ønsker deg velkommen inn i en rommelig kupé med harmonisk design. Det er den nye modulære plattformen for bakhjulsdrift som gir plass til 5. De store forandringen skyldes de lave linjene, 20" hjuldimensjoner, elegante proporsjoner og et slankt, stramt karosseri.  Til sammen skaper dette et kraftfullt og karakteristisk utseende.

Når mørket faller på, sørger stemningslys for at alt fortsatt er synlig. Det ekstra store informasjonsklusteret hjelper deg hele tiden underveis.

La Mirai ta seg av parkeringen med det innebygde, og for første gang i Europa, Toyota Teammate Advanced Park. Dette er intelligent teknologi som tar de krevende oppgavene for deg.

Forbedrer kjøreopplevelsen

Enten du pendler til jobben eller er på langtur, sørger Miraiteknologien for at kjøringen blir en god opplevelse. Du lader telefonen din trådløst og den er også sømløst integrert med multimediaskjermen på 12,3’’ via AppleCarPlay™ eller Android Auto™.

Før du skal gå ut til bilen, kan du sørge for å varme opp eller kjøle ned kupéen til ønsket temperatur med telefonen din, slik at alt er klart når du skal sette i gang.

Den nye modulære plattformen for bakhjuldrift gir ikke bare rom til det avanserte brenselcellesystemet og bakhjulsdriften, men den er også stivere, noe som øker stabiliteten og sammen med det lave tyngdepunktet bidrar til de gode kjøreegenskapene. Den oppgraderte brenselcellen sørger for at den nye Mirai har smidig akselerasjon og gir en slepen kjørefølelse. Den er morsom å kjøre på svingete veier, og har samtidig kraft nok til raske etapper på motorveier - og den økte rekkevidden må oppleves.

100 millioner til hydrogensatsing

Regjeringen bevilger 100 millioner kroner til en forsterket hydrogensatsing i statsbudsjettet i 2021. Disse midlene er ment for å støtte utvikling og etablering av infrastruktur. En god start til hydrogensatning.

Fyllestasjoner er selvfølgelig en viktig brikke for å kunne omsette hydrogenbiler. H2Fuel Norway, som er heleid av NEL, ser for seg å starte med å bygge ut 5 hubber, henholdsvis lokalisert i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. Per oktober 2020 er det kun mulig å fylle hydrogen på bilen i Bærum og i Trondheim.

Hvordan virker det?

Hydrogen er det grunnstoffet vi har mest av rundt oss. Hydrogen er imidlertid bundet til andre stoffer og må produseres, dette kan  gjøres ved at man spalter vann til hydrogen og oksygen, såkalt elektrolyse. Hydrogengassen komprimeres og lagres i tanker på stasjonen. 
Hydrogengass kan deretter fylles på bilen, hvor en kjemisk reaksjon mellom hydrogen og oksygen fra lufta skaper elektrisitet og vann som utslipp. 

Teknologien ligner på batterielektrisk teknologi ved at bilen drives elektrisk, men forskjellen ligger i at strømmen blir produsert i brenselcellen underveis på kjøreturen.

/
/
Forpliktet til mer enn bare null

Det eneste som slippes ut er vann. Etter flere tiår med utviklingsarbeid, har den nye Mirai oppnådd dette ambisiøse målet. Hydrogendrift er en banebrytende nyhet for luftkvalitet og en løsning som er fri for utslipp av drivhusgasser. Men Toyota stopper ikke der. Med hydrogendrevne båter og busser vil samfunnet endres. Hydrogenæraen er her nå!

/
Ny Mirai forproduksjonsmodellen – foreløpige spesifikasjoner
Lengde (mm) 4.975
Bredde (mm) 1.885
Høyde (mm) 1.470
Akselavstand (mm) 2.920
Drivhjul Bakhjulsdrift
Passasjerkapasitet 5
Rekkevidde ca. 30% lengre enn nåværende modell
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, for å levere tjenester fra tredjeparter, for å hjelpe oss med å forstå og forbedre hvordan nettstedet fungerer, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler