1. Nybil
  2. RAV4 - Kongen av nyttelast
Jeg ønsker å...

RAV4 - Kongen av nyttelast

Høsten er her, og for mange betyr det hyttetur. Da kan det være nyttig å vite at du ikke kan laste bilen med hvor mye du vil. Det er en øvre vektgrense, men i RAV4 får du likevel med deg veldig mye.
I sommer publiserte Aftenposten en artikkelOpens in new window om viktigheten av å sjekke hvor mye nyttelast bilen din kan ha med. Overskrider du grensa kan det koste dyrt for både sikkerheten og lommeboka.
  • Kort og godt om nyttelast

    Først og fremst handler nyttelast om sikkerhet. Du har nok hørt om lastebiler som blir stoppet med overvekt og fått bot eller bruksforbud? Det samme gjelder faktisk også for personbiler. Overlasting kan gå utover garantivilkårene og forsikring hvis et uhell skulle være ute, samt bilens kjøre- og bremseegenskaper – i tillegg kan du få bot. Men hva er egentlig nyttelast? 

    Kort fortalt: Nyttelast er det antallet kilo som du lovlig kan benytte til passasjerer og bagasje (ja, det gjelder også takboks).

    For å finne ut hvor høy vekt på passasjerer og bagasje som er tillatt for akkurat din modell, må du sjekke vognkortet. Noen biler har også denne informasjonen i dørkarmen på førersiden. Deretter må du gjøre matten:

    Tillatt totalvekt minus egenvekt med fører = nyttelast

Hver passasjer har fått en standard vektkvote på 75 kg. Det betyr at hvis en bil skal registreres som 5-seter må den ha kapasitet til å ta minst 300 kg nyttelast – som utgjør fire passasjerer (75 kg x 4 = 300 kg).

Dette uten å i det hele tatt tenke på bagasje og løsøre som ladekabler og drikkevarer. Det tar heller ikke hensyn til at folk veier forskjellig. Noen veier mer enn 75 kg, mens andre veier mindre. NAF har gjort matten og kommet frem til at 480 kg for en ordinær familie er det man burde strekke seg etter. Klikk på pilen nedenfor for å se beregningen
Derfor anbefaler NAF at en familie på fire bør ha 480 kilo nyttelast

Regner man ut hva en typisk familie trenger av nyttelast, er svaret minst 480 kilo. Noen kan klare seg med mindre, mens andre må ha mer.

  • Familien Gjennomsnitt er en typisk småbarnsfamilie. Mor og far veier henholdsvis 71,6 og 86,6 kilo. Det er gjennomsnittsvekta for kvinner og menn i Norge i henhold til den nyeste oversikten. Kari Gjennomsnitt på 7 år veier 28 kilo og Petter Gjennomsnitt på 11 år veier 48 kilo.
  • Vekten av disse fire er 234,2 kilo. Vekten av sjåføren inngår i bilens egenvekt med 75 kilo. Trekker vi fra 75 kilo, vi sitter igjen med 159,2 kilo.
  • I tillegg bør vi plusse på cirka 20 kilo i obligatorisk «løsøre», slik som bilstoler til barna, ladekabler, gummimatter og diverse væsker i bilen. For enkelhets skyld sier vi derfor at familien Gjennomsnitt trenger 180 kg nyttelast bare til seg selv i hverdagen. Det er uproblematisk for de aller fleste elbiler.
  • Utfordringen kommer når familien Gjennomsnitt skal på ferie. Somrene tilbringes på bilferie i Norden, og de må være forberedt på det meste av vær. De er heller ikke så flinke til å pakke lett. Derfor har alle fire med seg en koffert som veier 20 kilo hver.
  • På taket sitter en takboks som veier 35 kilo, mens takstativet veier 5 kilo. I tillegg har ungene mast seg til å ha med hver sin sykkel, så bakpå bilen henger det ca. 40 kilo der også.
  • Nå er familien oppe i 340 kilo. Ennå går det ganske greit for de fleste elbilene, men det skal ikke mye til før familien får færre modeller å velge i. De har nemlig blitt veldig begeistret for ferie i campingtelt. Da må telt, soveposer, bord og stoler, kjøleboks, liggeunderlag, kjøkkenutstyr og mye mer med. Vi snakker i hvert fall om 100 kilo til.
  • Ikke minst vokser barn veldig fort. Fire år senere har Kari og Petter vokst til henholdsvis 50 og 60 kilo, og vi må legge til 34 kilo ekstra. Vips er vi oppe i nesten 480 kilo nødvendig nyttelast.

Kilde: NAF

Den enkleste måten å sjekke om bilen er overlastet på er å svinge innom en av Vegvesenets vektstasjoner før du legger ut på tur. Overskrider du totalvekten er bilen rett og slett ulovlig å kjøre.

Nysgjerrig på RAV4? Les mer om bilen her.

RAV4 med størst kapasitet

I Aftenpostens artikkel finner du en oversikt fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken) om hvilke biler som har størst nyttelastkapasitet. Her kommer folkefavoritten RAV4 ut på topp, og regjerer de norske veiene med en nyttelast på hele 493 kg! Som betyr at du får med deg alt du trenger – og litt til uten problemer.

Ta med RAV4 på tur – bestill prøvekjøring nå!

RAV4 er laget for å være vel så mye bruksbil som familiebil. Visste du forresten at RAV4 de siste 4 årene har tronet salgstallene på verdensbasis? Den har altså vært verdens mest solgte SUV – i fire år på rad!

Med det romslige bagasjerommet, den toppmoderne sikkerhetsteknologien, de komfortable setene, sterk motor, og eksepsjonell drivstoffeffektivitet – er kanskje ikke det så rart?

Bli bedre kjent SUVen her.

RAV4 er dog ikke den eneste Toyota-modellen på topplisten. På femteplass med 459 kg finner du elbilen Toyota bZ4X. Som tidligere i år, da NAF testet noen av de mest populære familie-elbilene, endte på en solid tredjeplassOpens in new window.

  • Uansett: Pakk smart

    Enten bilen din ligger over eller under NAFs anbefalte 480 nyttelast-kilo, er det lurt å tenke smart på hvordan du fyller opp bilen med kofferter og bamser til bilturen.

    • Legg de tunge tingene så langt fremme og så langt nede som mulig, for så å fylle på med den lettere bagasjen. Har du en koffert på 20 kg du skal ha inn i bagasjerommet – legg den inn først og helt inntil baksetene, for så å legge inn resten.

    • Sikre bagasjen så godt det lar seg gjøre, slik at ting ikke flyr i alle retninger bak der.

    • Ikke ha for mye løst fremme i bilen. Selv en tilsynelatende ufarlig Kindle eller iPad kan gjøre stor skade hvis du bråbremser i 80 km/t.

    Ellers kan ikke vi i Toyota så mye annet enn å ønske dere en strålende høst!

Aktuelt