Per 2022, har vi ca 3.000.000 biler i Norge, og ca 450.000 av disse er elbiler. Beholdningen av elbiler er økende, og stadig flere vil få behov for å sette seg inn i dette med lading av bil hjemme.
Hvem passer hjemmelading for?
I Norge er de fysiske forutsetningene for hjemmelading til stede for de fleste. Alle som har egen bolig med biloppstillingsplass, carport eller garasje vil ha mulighet til å lade hjemme. Av de bortimot 1,6 millioner boligene som finnes i landet, er nesten 1,2 millioner eneboliger. For de resterende 25%; rekkehus, korsdelte boliger, leilighetsbygg og blokker i sameier og borettslag, vil forskjellige lokale forutsetninger påvirke mulighetene. Det gjelder også kvartalsbebyggelse i byer og tettsteder.
Hvorfor hjemmelading?
Hjemmelading kan foregå om natten når strømprisene normalt er lavere enn på dagtid og når bilen likevel ikke er i bruk. Det blir rimeligere å la elbilladingen betales via den private strømregningen, fremfor å lade på offentlige ladestasjoner. Operatørene på disse stasjonene tar gjerne høye tillegg i prisen for å dekke sine kostnader.
Den enkle løsningen
Det medfølger en nødlader til bilen slik at man kan lade elbilbatteriet fra en vanlig stikkontakt. Denne løsningen er ment til tilfeldig "topplading" over kort tid når andre muligheter ikke er tilstede. Ladingen går langsomt siden maksimal tillatt effekt er 2,3 kW og fullading av et stort batteri, kan ta opptil 2 døgn. For å kunne bruke nødladeren må ladeanlegget tilfredsstille en standard kalt NEK400:2014. Dette innebærer at kontakten må ligge på en egen kurs med 10A sikring, kursen må ha jordfeilbryter type B og overspenningsvern.