Jeg ønsker å...

Hvordan gikk det med Toyota i årets Le Mans løp?

Verdens mest kjente langdistanseløp, Le Mans, hadde hundreårsjubileum i år. Det 24 timer lange arrangementet fant sted på La Sarthe-banen i Frankrike i juni.

Toyota Gazoo Racing (TGR) siktet seg inn på sin sjette strake seier i Le Mans foran et forventet publikum på 300 000 mennesker, men endte med en god 2. plass etter et tett og spennende løp.

  • TGRs to GR010 Hybrid racerbiler konkurrerte blant et felt på 62 biler som inkluderte Hypercar-rivaler som Cadillac, Ferrari, Peugeot og Porsche. To av disse merkene har tidligere oppnådd seks strake seire i Le Mans: Ferrari fra 1960 til 1965 og Porsche fra 1981 til 1987. Men etter våre fem påfølgende seire siden 2018, var Toyota storfavoritten til å ta tittelen i 2023.

     

    TGRs fem påfølgende Le Mans-vinnere (fra V til H): GR010 Hybrid (2022), GR010 Hybrid (2021), TS050 Hybrid (2020), TS050 Hybrid (2019) og TS050 Hybrid (2018)

Le Mans 24-timersløpet, anerkjent som verdens eldste aktive langdistanseløp, startet i 1923. Det ble designet som en utstillingsarena for den nyeste bilteknologien og har vært pioner innen veirelevante innovasjoner siden den gang. Dette året markerer Toyotas 25. deltakelse i Le Mans siden 1985 og vårt 12. arrangement som fremhever potensialet til hybridkraft.

Forberedelser av GR010 Hybrid for Le Mans 2023

Selv om GR010 Hybrid debuterte i Le Mans for to år siden, blir bilen kontinuerlig forbedret. Nylige endringer har redusert vekten og forbedret pålitelighet og aerodynamisk ytelse. Samtidig kjører det høytytende hybridkraftverket, som består av en 697 hestekrefters 3,5-liters forbrenningsmotor og en 268 hestekrefters elektrisk motor, nå på 100% fornybar biodrivstoff. Mange av disse oppdateringene ble bekreftet i konkurransen under de tre første løpene i verdensmesterskapet i langdistanseløp i 2023. Men den nyeste utviklingen vil gjøre sin debut under testdagen før løpet den 4. juni.
Offisielle treningsøkter fant sted onsdag 7. juni, på begge sider av den første kvalifiseringsrunden. De åtte raskeste bilene i hver klasse gikk videre til en 30-minutters Hyperpole-utskillelsesrunde på kvelden torsdag 8. juni. TGR brukte fredagen til å gjenoppbygge og forberede bilene før Le Mans 2023 starter klokken 15:00 britisk tid lørdag 10. juni.

Hvordan TGR la grunnlaget for årets Le Mans

Toyota Gazoo Racing fikk en strålende start på 2023 FIA World Endurance Championship. Tre seire ble oppnådd i de tre første løpene, sist en førsteplass og en andreplass i 6-timersløpet på Spa-Francorchamps i april. Med doble poengmuligheter i Le Mans, hadde teamet sjansen til å ta et stort skritt mot sin femte strake verdensmestertittel.

Mike Conway, Kamui Kobayashi og José María López i bilen #7 GR010 Hybrid stakk av med seieren på Spa. Det var perfekt forberedelse til Le Mans, der de jakter på en andre seier etter seieren i 2021 ved begynnelsen av Hypercar-æraen.

  • TGRs føreroppstilling for Le Mans (fra V til H): Mike Conway, Kamui Kobayashi, José María López, Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa

Sébastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa vant Le Mans for ett år siden i bilen #8 GR010 Hybrid. De dro til Le Mans som mesterskapsledere etter å ha kjempet seg til en andreplass på Spa, til tross for å ha startet bakerst på startgriden.

Med fire seire i Le Mans er Buemi teamets mest suksessfulle fører. Samtidig har Kobayashis fem pole positions bidratt til teamets rekordlike seks pole-posisjoner siden 2017.

En billedlig historie om Toyotas Le Mans hybridprototyper i aksjon

  • 2022 - Seier
  • 2021 - Seier
  • 2020 - Seier
  • 2019 - Seier
  • 2018 - Seier
  • 2017 - 8. plass.
    2016 - 2. plass
  • 2015 - 6. plass.
    2014 - 3. plass
  • 2013 - 2. plass.
    2012 - DNF

Resultat fra årets Le Mans 2023; 1. til 10. plass

1

 

Hypercar H

 

No. 51 FERRARI AF CORSE

 

2

 

Hypercar H

 

No. 8 TOYOTA GAZOO RACING

 

3

 

Hypercar H

 

No. 2 CADILLAC RACING

 

4

 

Hypercar H

 

No. 3 CADILLAC RACING

 

5

 

Hypercar H

 

No. 50 FERRARI AF CORSE

 

6

 

Hypercar

 

No. 708 GLICKENHAUS RACING

 

7

 

Hypercar

 

No. 709 GLICKENHAUS RACING

 

8

 

Hypercar H

 

No. 93 PEUGEOT TOTALENERGIES

 

9

 

Hypercar H

 

No. 5 PORSCHE PENSKE MOTORSPORT

 

10

 

LM P2

 

No. 34 INTER EUROPOL COMPETITION