Jeg ønsker å...

Toyota er verdens mest verdifulle bilmerke

Det internasjonale selskapet Interbrand oppsummerer 2023 og klassifiserer Toyota som verdens mest verdifulle bilmerke. Denne lederposisjonen har selskapet fått og utviklet kontinuerlig siden 2012.

«Best Global Brands» fra Interbrand er en rangering av de 100 mest verdifulle varemerkene i verden. Mer enn 100.000 unike informasjonsbiter ligger til grunn for selskapets vurderinger. Gjennom 24 år har denne rangeringen vunnet bred internasjonal anerkjennelse.

På årets liste er 12 bilmerker representert. Toyotas 1.-plass i bilkategorien, tilsvarer en 6.-plass totalt – der Apple, Microsoft og Amazon utgjør topp 3.

Det er som nevnt en lang rekke faktorer som teller med når Interbrand tar stilling til hvor verdifulle de forskjellige merkene er. Blant annet spiller det en rolle hvor godt likt de er, hvor mange som kjenner dem og også det finansielle rundt posisjonen i markedet. 

  • Global innsats for et bedre miljø

    Den som bare kjenner norske forhold, vil kanskje tro at andre bilmerker kan ha høyere verdi, men i globalt perspektiv, er Toyota fortsatt en klar nummer 1. Toyota har et omfattende, markedstilpasset tilbud med mer enn 50 forskjellige personbilmodeller og lette, kommersielle kjøretøy rundt om i verden.

    Selskapet legger ned en stor innsats for å utvikle miljøteknologier og bidrar dermed også aktivt til et fremtidig lavkarbonsamfunn. For å dekke etterspørselen, markedsfører Toyota biler med konvensjonelle forbrenningsmotorer, men også en rekke modeller med andre teknologier: Selvladende hybrider, ladbare hybrider, hydrogenelektriske og batterielektriske.

Foreløpig har de forskjellige regionene i verden fokus på forskjellige teknologier. Det er forventet store forandringer i årene fremover, men fortsatt er biler med konvensjonell fremdrift - bensin- eller dieselmotorer - totalt dominerende. Først i 2025 regner man med at verdens bilpark vil ha en elbilandel på 17%.

Nyheten om Toyotas plassering som verdens mest verdifulle bilmerke, følger bare et par uker etter at NTB melder at selskapet har måttet justere opp anslaget for årsresultat til rundt 290 milliarder norske kroner. I regnskapsårets 6 første måneder, har Toyota en omsetning på rundt 1600 milliarder norske kroner, en solid forbedring fra tilsvarende periode året før. I tillegg til kostnadskutt og høyere produksjon, melder selskapet om godt salg på de viktige markedene i Nord-Amerika og Europa, i tillegg til på hjemmemarkedet i Japan.

Her ser du hvilken verdi Interbrand har satt på de 12 bilmerkene som er plassert blant de 100 beste merkevarene i verden i 2023: 
  • Toyota
    690 mrd
    Mercedes-Benz
    657 mrd
    BMW
    546 mrd
    Honda
    261 mrd
    Hyundai
    218 mrd
    Audi
    174 mrd
    Porsche
    173 mrd
    VW
    161 mrd
    Ford
    158 mrd
    Nissan
    135 mrd
    Ferrari
    115 mrd
    Kia
    75 mrd