1. Toyotas verden
  2. Nyheter
  3. Aktuelt
  4. Interbrand 2021
Kontakt oss
Kontakt oss

Tar førsteplassen for 10. året på rad

Toyota er igjen verdens mest verdifulle bilmerke

Konsulentselskapet Interbrand har offentliggjort listen over de 100 mest verdifulle merkevarene for 2021. De siste 10 årene har Toyota parkert på toppen av bilmerkene i “Best Global Brands”.

Det er stor konkurranse om å få plass på den gjeve listen til Interbrand, og flere kategorier er representert. Bilsektoren er den største, med totalt 15 merkevarer, og av disse scorer Toyota høyest.

Topp 10 siden 2012

Uavhengig av kategori blir Toyota rangert som det 7. mest verdifulle merket på verdensbasis, og opprettholder posisjonen fra de to foregående årene. Bilmerket har holdt seg stabilt på “Best Global Brands” topp 10-liste siden 2012, og målet er å følge denne trenden videre.

På henholdsvis andre- og tredjeplass i bilsektoren finner vi Mercedes, som beholder 8. plassen fra i fjor, og BMW som har falt fra 11. til 12. plass i år. Du kan se den fullstendige listen over bilmerkene nederst i artikkelen.

Fremtidsrettet bileventyr

Espen Olsen, Informasjonssjef hos Toyota Norge, synes det er ekstra stas med “10-årsjubileet”. Han er også fornøyd med at Toyota beholder 7. plassen fra 2019 og 2020, fordi det viser at merket har en stabil posisjon i markedet. Samtidig er han tydelig på at de ikke skal senke farten på grunn av en god plassering.

- Vi har kommet langt, men vi skal lenger. Lanseringen av vår første helelektriske modell, bZ4X, er bare begynnelsen på det fremtidsrettede bileventyret til Toyota. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle morgendagens nullutslippsbiler, men vi skal enda et steg videre. Det må mange kapitler til for å skrive historie, forteller han.


Om "Best Global Brands"

Det amerikanske konsulentselskapet Interbrand vurderer globale varemerker og rangerer dem årlig i rapporten "Best Global Brands" (BGB). Det er flere faktorer som spiller inn i spørsmålet om hvor verdifull en merkevare er, blant annet hvor godt likt merket er, hvor mange som kjenner til det og det finansielle aspektet rundt merkets prestasjon i markedet. Dette er 21. gangen Interbrand publiserer den anerkjente listen.

Oversikt over de 15 bilmerkene som er med i "Best Global Brands 2021":