1. Nybil
  2. Drømmedag i bakken
Jeg ønsker å...
bZ4X har et svært avansert firehjulstrekksystem.
Men hva betyr det, sånn i praksis?
Vi tok med bilen til Storefjell for å leke med de store gutta!

Drømmedag i bakken

Vikingtreffet er et årlig event hvor kraftige firehjulstrekkere kan få rast fra seg over frosne sjøer og på snø i bratte bakker. Midt i blinken for bZ4X, tenkte vi. Og krysset fingrene.

Test nr. 1: Slalåmbakken

Det første vi ville teste, var hvor langt elbilen ville komme opp slalåmbakken. Om den i det hele tatt ville komme av flekken. Det er bratt, og bilen kunne raskt grave seg gjennom det øverste laget, og ned i løs snø. Til å utføre eksperimentet hadde vi fått med oss Fredrik Sørlie, racerfører og stuntbilsjåfør med lang erfaring fra motorsport.

Drømmedag i bakken
Drømmedag i bakken

Om teknologien

bZ4X er utstyrt med separate motorer på for- og bakaksel, som gir en såkalt 50/50 kraftfordeling. For å få maks utbytte av moment opp bakken, hadde vi slått av alle andre firehjulstrekkfunksjoner, slik som antispinn og stabilitetskontroll. Dette ville kunne medføre at bilen ville drifte sidelengs, men så var vi da også i en slalåmbakke, med god plass på begge sider.

Hvor langt kjørte den?

Det viste seg raskt at spørsmålet heller burde være: Hvor fort kjørte den? Fredrik ga gass, og bilen suste avgårde mot toppen – på det meste i over 70 km/t! Og det med to personer ombord, Fredrik hadde med seg fotograf og markedssjef i Toyota Norge, Per Christian Huse, til å dokumentere eksperimentet. Bilen spant, uten å grave seg ned, og beholdt godt driv opp hele bakken. Dette viser hvor mye kraftfordelingen og tyngdepunktet har å si for fremkommelighet.

Se hva sjåfør Fredrik Sørlie hadde å si om turen opp bakken:

Test nr. 2: Isbanen

Det neste vi ville teste, var kjøreegenskapene på speilblank is. Her var vi ikke ute etter action, snarere tvert imot. På slike veier er det trygg og stabil kjøring som teller. Vi kjørte på piggfrie vinterdekk og selv på stålis følte sjåfør Fredrik at han hadde god kontroll hele tiden. Han fremhevet spesielt stabilitetsystemet, og hvordan dette var kalibrert:

Drømmedag i bakken
«Går du for fort inn i en sving for eksempel, roer den automatisk ned farten og hjelper deg inn i svingen. Den nødbremser ikke unødvendig, men fokuserer på å holde deg i riktig kjørefelt, med fronten riktig vei. Der enkelte modeller kan gjøre vondt verre ved å bråbremse i sving for så å forsøke å rette opp situasjonen den selv har skapt, opplevde jeg at Toyotaen lå stabilt gjennom hele svingen.» - Fredrik Sørlie

Om teknologien

De separate motorene på for- og bakakselen gjør at bilen ungår under- og overstyring. Om et hjul begynner å miste veigrepet på glatt vei, gir de tre andre drivhjulene nødvendig drivkraft for å kompensere. Batteriene er plassert flatt mellom for- og bakaksel, noe som gir bilen god gripeevne, ogsørger for at den holder seg godt nede på bakken i svinger, ved akselerering og bremsing. Resultat er mindre gynging, mindre skrens, bedre fremkommelighet og dermed tryggere og bedre kjørekomfort.

Suveren på bremsing

bZ4X var en av deltagerne i elbil24 sin vintertest 2023, hvor den kom desidert best ut i flere av testene, blant annet bremsing på isete vei.

Drømmedag i bakken
  • Fredrik om bilen

    Vi tok en prat med Fredrik etter kjøringen på Storefjell. Han omtaler bilen som moderne, men uten for mye "dilldall". Brukervennlig med enkle menyer, og at bilen fremsto som velbalansert og leken. Han påpeker også at bilen hadde godt med krefter. Nok til å holde god fart og moment opp hele bakken, men ikke mer enn at bilen var lett å kontrollere.

    Her kan du lese hele intervjuet med Fredrik:
    Fredrik og bZ4X på Vikingtreffet.

AWD X-MODE

Firehjulstrekksystemet i bZ4X heter X-MODE, og er laget for å sikre trygg og stabil kjøring, og god fremkommelighet under krevende kjøreforhold. X-MODE består av forskjellige kjøremoduser som er tilpasset de hindringene du skal overkomme. Modusen Snø/Grus er spesielt tilpasset underlag, som snølagte og isete veier og grusveier hvor bilen lett kan miste grepet og skli. En annen modus er Dyp snø/Søle er spesielt tilpasset underlag med dårlig fremkommelighet hvor hjulene vil synke noe ned i underlaget. I tillegg til dette inneholder X-MODE Downhill Assist Control og Grip Control.