1. Nybil
  2. bZ4X overlegen i Elbil24s vintertest
Jeg ønsker å...

bZ4X overlegen i Elbil24s vintertest

Elbil24.no har gjennomført årets vintertest av elbiler. Fokuset har vært populære elbiler med firehjulstrekk i SUV-kategorien - for tiden Norges mest populære bilklasse. Akselerasjon og bremsing stod på programmet, og bZ4X kuppet førsteplassen i begge testene! Les hvordan det gikk seg til.
Testen tok for seg vår egen Toyota bZ4X, sammen med Tesla Model Y, Volvo XC40, VW ID.4 - alle håndplukket for sine egenskaper.
bZ4X på glattisen

Hvem er best på vinterføre?

Målet med Elbil24s test, var å finne ut hvilken av de fire bilene som takler norsk vinterføre best. Slaget sto om firehjulstrekk, fremkommelighet og oppbremsing på glatt føre. I tillegg fremhever testen hvordan de innebygde førerstøttesystemene fungerer sammen med firehjulstrekken.

Første test: Fremkommelighet og akselerasjon

Først ut var akselerasjon og fremkommelighet på is og snø. Det sier seg vel selv, men her er et godt firehjulstrekk nøkkelen til best mulig grep og stabilitet.

Takket være firehjulstrekksystemet og stabilitetskontrollen, som kontrollerer hjulspinn på en trygg og effektiv måte, suste bZ4X fra konkurrentene. Og det selv om bZ4X stilte med minst motor. De elektroniske hjelpesystemene er utviklet for å gjøre bilen lettkjørt og effektiv, og her kommer de virkelig til sin rett.

Firehjulstrekksystemet i bZ4X

  • Har 2 forskjellige X-MODE moduser: Snow/Dirt og Deep Snow/Mud som lar bilen spinne kontrollert med hjulene for å grave seg ut av snø og gjørme.
  • Hver aksling har sin egen 80 kW motor (108.8 HK), og disse yter samlet 217,5 hk, med et dreiemoment på 336 Nm.
  • Bruker avansert teknologi med elektronisk styring og justering av kraftfordelingen mellom hjulene.
  • Gir økt stabilitet og kontroll, spesielt på glatte eller ujevne overflater.
  • Forbedrer trekkraften og dermed evnen til å dra tilhengere og frakte tung last.
bZ4X på glattisen
bZ4X på glattisen

Andre test: Bråbremsing

Har du noen gang sparket inn pedalen på glatta? I en vanlig bil, lar gjerne resultat - at bilen stopper - vente på seg. Man kommer ikke utenom fysikkens lover, men noen biler er bedre på å motvirke dem enn andre. I 80 km/t stoppet bZ4X hele to billengder før bilen på andreplass. En suveren seier med andre ord. Dels er dette grunnet godt optimaliserte systemer i bilen som ABS-systemet, men også den relativt lave vekten og vektfordelingen.

"Lavere vekt og avansert elektronikk gjør at bremselengden forkortes. Samtidig gir AWD-systemet med X-Mode stabilitet og fremkommelighet for glatte og kuperte vinterveier" – forteller Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Innimellom oppstår uventede situasjoner i trafikken. Noe dukker opp i veibanen eller bilen foran bremser plutselig. Kortest mulig bremselengde kan være helt avgjørende for utfallet i slike situasjoner.

«Vi er svært tilfreds og stolte av de gode resultatene som viser at bilen er godt egnet for norske forhold. Denne vinteren har vært svært glatt mange steder, og vi får stadig tilbakemelding fra kunder som verdsetter at bZ4X er svært trygg og forutsigbar på vanskelig underlag.» - Espen Olsen, informasjonssjef Toyota Norge
bZ4X på glattisen

Oppsummering

bZ4X gikk seirende ut av begge testene, og imponerte både på akselerasjon og bråbremsing. Den er med andre ord et godt valg for de som ønsker en elbil med både god fremkommelighet og bremseevne. Og det skulle vel gjelde de fleste av oss.

Om testen

Alle bilene stilte likt utstyrt der det var mulig. De benyttet samme type dekk, siste generasjon Nokian Hakepelliita R5 piggfrie vinterhjul i dekkdimensjoner tilpasset hver modell.

Testene ble gjennomført flere ganger på is- og snø. Andre variabler, som hyppig bytte av sjåfører og bytte av kjørespor ble benyttet for å gjøre resultatene mest mulig objektivt likestilte.

Les hele testen her (NB: Bak betalingsmur):
https://www.elbil24.no/pro/soleklar-vinner-i-elbil24s-vintertest-av-elbiler-pa-glatta/78482080

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde