1. Nybil
  2. Digg fra første øyeblikk!
Jeg ønsker å...

– Digg fra første øyeblikk!

Tre ulike testpiloter fikk prøve Toyotas helelektriske SUV bZ4X gjennom høstferien, til både bykjøring og langturer. Les hvorfor alle lot seg imponere.
  • Da bZ4X kom på markedet, kunne man trygt si at dette har vært bilen «alle» har ventet på. Ikke bare er det den aller første helelektriske SUV-en fra Toyota, men det er det nærmeste man kommer en elbil-versjon av RAV4, som det ruller over 50.000 av på norske veier.

    Flere tusen hadde meldt sin interesse for å teste bilen i høstferien, og vi valgte ut tre ulike testpiloter: Even, som dro på fjelltur med samboeren. Frode, som dro til Sørlandet med en baby på ni måneder. Og Heidi, som dro på hyttetur med familien.

    – Det er sjelden jeg setter meg bak rattet på en ukjent bil og det bare er digg fra første øyeblikk, uten justeringer og tilvenning. Men sånn var det her, sier Frode.

  • – Romslig

    Alle de tre fikk seg noen overraskelser da de fikk teste bilen. For Frode var det soleklart:

    – Kjørekomforten!

    Heidi lot seg overraske av ryggstøtte, varme i rattet, kjøling i setet og setevarmere bak.

    – Romslig kupe og bagasjerom, sier Even, og legger til:

    – Rekkevidde som faktisk var det som stod på skjermen. God å kjøre.

Topp førermiljø og kjøreegenskaper

Førermiljøet er noe alle de tre testpilotene vil gi maks poengscore. Det samme gjelder kjøreegenskapene.

- Sjåføren satt veldig behagelig, og ryggstøtten var deilig!

– Alt av assistanse fra sensorer og kameraet og slikt var til nytte, men uten å være masete og påtrengende, som det ofte er. Ingen unødvendig piping og masing, mener Frode.

Even fikk god mulighet til å bruke cruisekontroll på veien, som var med på å gjøre kjøreopplevelsen veldig god.

– Bilen lå godt på veien, så kjøreopplevelsen var veldig bra, melder Heidi.

  • Ingen bilsyke

    Men hva med dem i baksetet? Hvordan hadde det underveis?

    – Minstemann på 9 måneder vekslet stort sett mellom apati og avsky/sinne/frykt, men hadde også øyeblikk der han koste seg. Og når han først sovna sov han godt, og bilen opplevdes myk i kjøringa. Storesøster på seks storkoste seg med god plass rundt barnesetet og lett tilgang på flasker og underholdning uten hjelp fra oss i forsetet. Hun har vært mye bilsyk, og er ofte skeptisk til å kjøre, men det var aldri noe tema denne gangen, forteller Frode.

    Even fikk inntrykk av at passasjerene trivdes godt.

    – De hadde god plass og gode seter. Og det var lett å kommunisere med de foran.

  • Heidis passasjerer var veldig fornøyd med setevarmere bak, og god plass til bena.

    – Det var god plass til to barneseter, sier Frode.

    – Og mange og velfungerende koppeholdere - mangel på det er et konstant irritasjonsmoment i mange biler. Gode lademuligheter for duppeditter også, og fint med setevarme også i baksetet.

    God batterikapasitet

    Apropos lademuligheter: Vi må høre litt om hvordan det var å lade selve bilen.

    – Lading gikk enkelt og kjapt. Brukte hurtiglader ved et par anledninger, og vanlig lading ved et par anledninger. Begge deler fungerer veldig bra, melder Even.

    - Batterikapasiteten var god - og pluss for at oppgitt kjørelengde faktisk så ut til å stemme med antall km kjørt.Even

    – Ladingen gikk fint. Vår ladeboks støtter ikke 3-fas, så det gikk litt tregt, synes Heidi.

Frode forteller at de hadde snaut 40 mil hver vei, og såpass god kapasitet at de lot barnas humør og soving styre ladestopp, heller enn å nistirre på batterimåleren.

– Designet er veldig fint, synes Heidi, og ville ikke ha forandret på noe om hun kunne.

Even er enig:

– Ingenting å utsette på designet av bilen, og heller ikke interiør. Fin nybilfølelse inni, og utenpå forsåvidt. Fint med mulighet for varme i rattet når en skal kjøre ned fra fjellet i minusgrader.

  • – Display og skjerm var fine og brukervennlige. Også elsker jeg dumme ting som trådløs lader til telefon. Rent praktisk skulle jeg gjerne hatt bedre lyd i bagasjerommet, og gjerne noen lave lys i baksetet, slik at engstelige barn kan ha litt lys uten at det påvirker sjåføren, synes Frode.

    Nå er det jo de færreste av oss som sjekker lyden i bagasjerommet, og Even hadde bare godord å si om anlegget:

    – Lyd fra stereo var utrolig bra også. Vi kunne spille musikk på lavt volum, men fortsatt høre musikken klart.

    Og hva synes de var det aller beste med bilen?

    Frode mener kjørekomforten. Even fremhever rekkevidde, kjørefølelse og musikkanlegg.

  • – Det beste med bilen var romslighet til passasjerene, synes Heidi.

    Men kunne noe ha vært bedre?

    Heidi skulle ønske at det var vindusvisker bak og at bilen hadde hengerfeste. Ellers ingenting. Fra Frode og Even, er svaret: Nei.

    Totalt får bilen 9.4 av 10 mulige poeng. Og i tilfelle det skulle være noen tvil: Alle testpilotene vil anbefale Toyota bZ4X!

Tilhengerfeste som tilleggsutstyr

Det er fullt mulig å ha tilhengerfeste på din bZ4X. Dette selges som ekstrautstyr og kan enten bli levert fra bilen er ny eller ettermontert.

Under kan du lese om vekt og tilhengerkapasitet på 2WD og AWD:

2WD

Tillatt totalvekt (kg)
2465
Vekt kjøreklar (kg)
1905
Tilhengeverk med bremser (kg)
750
Tilhengevekt uten bremser (kg)
750
Maks taklast (kg)
75

AWD

Tillatt totalvekt (kg)
2550
Vekt kjøreklar (kg)
2010
Tilhengeverk med bremser (kg)
750
Tilhengevekt uten bremser (kg)
750
Maks taklast (kg)
75