1. Nybil
  2. Hvor godt tåler bZ4X AWD kulda?
Jeg ønsker å...
Hvor godt tåler bZ4X AWD kulda?
Vi har prøvd...
...til den var helt tom for strøm.

Hvor godt tåler bZ4X AWD kulda?

Mange, inkludert oss selv, har fundert på hvordan bZ4X AWD takler kulda som Kong Vinter medbringer her til lands. Vi ville ha svaret, og sendte både bZ4X AWD og 2WD ut på tur – fra Oslo Sentrum og opp gjennom Gudbrandsdalen.
toyota bz4x

Hva testet vi?

I utgangspunktet ville vi kun teste hvor langt bZ4X AWD kunne nå en senvintersdag her til lands. Men når vi først skulle på tur – hvorfor ikke teste tohjulstrekkeren også?

Den 7. februar 2023 dro vi avsted, og på turen logget forbruk, gjenværende kilometer og temperatur ute og inne – hver 5. mil. Resultatet kan du se lengre nede i artikkelen.

Lyst til å teste bZ4X selv? Bestill prøvekjøring nå.
toyota bz4x

Ut på tur

Turen startet med to fulladede biler og to optimistiske sjåfører i Oslo sentrum kl. 09.00. Ved start oppga de forskjellige bilene en forventet rekkevidde på 314 km for firehjulstrekkeren, og 324 km for tohjulstrekkeren. Ved start så vi for oss at tohjulstrekkeren skulle nå noe lengre enn firehjulstrekkeren, men resultatet overrasket oss.

Denne februar-tirsdagen var som Oslos trafikkbilde ofte er, preget av mye trafikk i sentrum – som betyr mye stopp og stans for kollektivtrafikk, pendlere og andre bilister.

En halvtimes tid senere var vi omsider ute av byen, hvor bZ4X hadde gjort et godt inntrykk med sin høye sitteposisjon og gode utsikt, som ga et bra overblikk i det hektiske bybildet.

Etter noen gode 10 mil bak rattet ankom vi første stopp, Circle K Gjøvik. For noen som aldri har kjørt bZ4X før, utmerket den seg allerede i første etappe av turen som en utrolig behagelig bil å kjøre. Med et intuitivt multimediadisplay, som gjorde det enkelt å koble opp telefonen å fyre på favorittspillelista. En god tur er ikke foruten litt god musikk!

På bensinstasjonen ble det handlet inn litt lunsj og kaffe, og så var neste etappe i gang.

Til tross for at vi nå var langt utenfor Oslo tidlig februar, var veiene stort sett bare – med unntak av et ørlite hint snødekke langs enkelte strekninger, som bZ4X håndterte uten utfordringer. Temperaturen lå på minussiden, og vi var heldige med fint oppholdsvær og tidvis solbrilleforhold.

Da vi omsider ankom testens andre stopp, Circle K Vinstra, stod bZ4X AWD sin kilometerteller på 267, og gjenstående rekkevidde viste null. Selv om nullen var nådd, stoppet vi ikke testingen her. Målet var å kjøre bilene til de ikke gikk lenger.

Nysgjerrig på bZ4X? Utforsk elbilen her.
toyota bz4x

Siden vi allerede stod parkert, kontaktet vi bergingsbilen for å orientere dem om situasjonen, og i samme slengen kjøpte vi med oss et par boller – du vet jo aldri hvor lenge du blir stående når først du går tom for strøm.

For å ikke være til hinder eller skape farlige situasjoner kjørte vi videre langs ruta på en mindre trafikkert sidevei.

Da AWD-en begynte å miste effekt kjørte vi inn ved Sjoa, og fortsatte et godt stykke innover langs elven, en strekning med en del oppover- og nedoverbakker. Her presset vi ut den siste el-dråpa så godt vi kunne, og kjørte bilene til de døde 100 %. Helt til hverken Drive eller Revers fungerte.

toyota bz4x
toyota bz4x

Hvis du aldri har opplevd å kjøre med lavt batteri på en elbil før, så oppleves det som om bilen får mindre og mindre futt. Noe du særlig merker i oppoverbakker, da bilen rett og slett ikke klarer å holde samme hastighet som på flat bakke, og du mister farten. Etterpå vil det også gå tregere på flat mark, og til slutt, etter en gradvis fartsreduksjon, vil du stoppe helt opp.

AWD-en stoppet med en tripteller som viste 307,5 km. Kun 6,5 km mindre enn den oppga ved start. En ganske god beregning, med andre ord.

Etter at firehjulstrekkeren var fullstendig tomkjørt, fortsatte vi å kjøre tohjulstrekkeren frem og tilbake langs samme strekning med elva, til den også ga seg.

Men det tok sin tid. Tohjulstrekkeren holdt ut et godt stykke lenger enn forventet. Meget langt over forventning faktisk. Den rullet sin siste meter etter 356,6 km – hele 32,6 km lengre enn det bilen oppga ved start, og 49,1 km lengre enn firehjulstrekkeren.

Resultatene

Start: 314 km Start: 21°C
Kilometer Gj. Snitt forbruk Gjenværende km Temp. ute Temp. kupé
50 22,9 235 -5°C 20°C
100 26,1 173 1°C 20°C
150 22,2 123 -5°C 20°C
200 21,8 73 -4°C 19,5°C
250 21,9 14 -6°C 19,5°C
300 21,9 0 -6°C 19,5°C
Full stopp: 307,5 km
Start: 324 km Start: 21°C
Kilometer Gj. Snitt forbruk Gjenværende km Temp. ute Temp. kupé
50 20,9 248 -5°C 21°C
100 22,7 199 1°C 20°C
150 19,5 154 -5°C 20°C
200 19 107 -4°C 19,5°C
250 18,9 55 -6°C 20°C
300 18,9 1 -6°C 20°C
Full stopp: 356,6 km
Her kan du sammenligne målingene mellom bZ4X AWD og 2WD. Klikk på 2WD-knappen for å bytte.

Oppsummering

Firehjulstrekkeren stoppet etter 307,5 tilbakelagte kilometer i kaldt, norsk vinterføre. Et resultat som burde være mer enn godt nok for de fleste, særlig hvis du tar vinterforholdene her til lands i betraktning.

For å konkludere, er det til sammenligning rett i underkant av 300 km med veistrekke fra Oslo til Lillesand eller fra Trondheim til Ålesund – som du ofte vil kunne nå på én lading.

Så er det også viktig å huska på at ved vanlig bruk, spiller en god økonomisk kjørestil en viktig rolle for hvordan bilen faktisk vil prestere. Og hvordan du kan maksimere rekkevidden med din bZ4X kan du lese mer om her.

Les mer om kjøreegenskaper