1. Nybil
  2. Fredrik Sørlie - Testkjører-bZ4X
Jeg ønsker å...

Hva tenker proffen om Toyota bZ4X?

Det årlige Vikingtreffet på Storefjell beskrives som vinterens råeste offroadevent, med kjøring opp slalombakker og på isbaner. Stuntsjåfør Fredrik Sørlie fikk med seg et eksemplar av vår helelektriske bZ4X, for å sette kjøreegenskapene på prøve. Hvordan var det å leke med “de store gutta”... med en elbil?

Hvem er Fredrik Sørlie?

Racefører og stuntsjåfør med lang bakgrunn fra bilsport.

Opprinnelig fra Ski, holder til ved Nannestad

I det daglige driver Fredrik firmaet Filmbil.no som skaffer og håndterer alt av biler som skal være foran kameraet I en film- eller TV-produksjon,

I tillegg driver Fredrik mye med presisjonskjøring – som innebærer alt fra å kjøre kamerabil, til å drive med stuntkjøring og drifting. Han koordinerte blant annet biljakten i den nye Olsen Banden-filmen og kjørte kamerabil på James Bond og Mission Impossible.

De siste 3 årene har Fredrik og teamet, Zyrus Engineering, vunnet hele 27 NM-løp på veien til to NM-gull og ett NM-sølv i klassen GT+ med en Lamborghini Hurricane LP1200 med 1200 hestekrefter.

Fredrik om bilinteressen

Når og hvordan begynte bilinteressen?

Jeg kan ikke huske å ikke ha vært interessert I bil. Min bilinteresse handler veldig mye om det å kjøre bil og hva man kan bruke en bil til. Enten det er å kjøre fort eller kjøre I terrenget. Jeg er også veldig interessert I kulturen og miljøet rundt bil og bilsport.

Hva er det morsomste du gjør bak rattet?

Jeg er veldig glad i å teste grensene for hva som er fysisk mulig, spesielt i drifting. Da er det gøy å legge seg litt bredere enn det som egentlig burde gå an. For å si det litt spøkefullt, liker jeg å se på de fysiske lovene som veiledende, og teste hvordan man kan tøye den strikken. Det er det som appellerer til meg – det å mestre bil, og klare å utnytte den bedre enn konkurrentene.

bZ4X på Storefjell

Har du kjørt bZ4X før Storefjell? Hva var førsteinntrykket av bilen?

Nei, Storefjell var første gang.

Førsteintrykket var utelukkende positivt. Den leverte det jeg forventet av en moderne bil, uten for mye dilldall. Den var brukervennlig med enkle menyer. For meg som presisjonssjåfør er det viktig, og et stort pluss, at det gikk an å skru av systemene i bilen helt, og at bilen da fremsto som velbalansert og leken. Det å ha et godt chassis som utgangspunkt gjør at systemene kan hjelpe deg uten at det føles som at bilen tar fra deg kontrollen.

Hvordan forventet du bZ4X skulle prestere?

Jeg har kjørt mye opp skibakker før, med alt fra store firehjulstrekkere til sportsbiler. Jeg forventet god fremkommelighet, men det som overrasket meg var farten vi kunne holde opp bakken. Det krever litt krefter å klare det, og den hadde akkurat nok til at vi kunne holde momentet oppe, men ikke mer enn at den også var lett å kontrollere. Det er en bil som jobber med deg, ikke mot deg.

Da jeg fikk stille den inn selv presterte den egentlig akkurat som forventet. Basert på hvordan bilen er konstruert så hadde jeg tro på at vi skulle komme opp. Jeg tror kanskje de andre deltakerene på Vikingtreffet var mer overrasket enn oss, da vi sto på toppen og tok bilder av en elektrisk familiebil, når de såvidt kom seg opp med offroad-bilene sine.

Hvordan forberedte du deg?

30 år med motorsport. Jeg pleier å si at jeg har Norges dyreste utdannelse, forteller Fredrik spøkefullt.

Jeg fikk bare et par dagers varsel, så det ble ikke veldig mye tid til forberedelser. Vi tok det på strak arm, akkurat som bilen.

Hva var den største utfordringen du stod ovenfor i bakken?

Den største utfordringen var å unngå de mest oppkjørte områdene med for mye løs snø, og treffe riktig linje. Man må planlegge litt når man står nederst i bakken. Utenom det gikk alt ganske knirkefritt. Bilen hadde mer enn nok effekt og fremdrift, og klarte bakken på strak arm.

Hva er generelle utfordringer en kan komme over ved offroadkjøring?

Bakkeklaring er det største, uansett bil. Og i dette tilfellet, kanskje ladestasjoner – det er det lite av ute i skogen. bZ4X har god bakkeklaring i forhold til en personbil, og det er ikke noe problem å komme seg opp selv den siste biten med traktorvei opp til hytta.

Hva er teknikken bak å kjøre opp snødekte bratte bakker?

Det viktigste er å holde momentet oppe og å bruke bakken riktig. Unngå de verste hengene og kjør litt på skrå der det er bratt. Du bør heller ikke ta for krappe svinger slik at man mister fart. Planlegg før du kjører og ikke stopp midt i bakken.

Hva tenker du om firehjulstrekket i bZ4X? Hvordan er den sammenlignet med andre biler? (da særlig andre firehjulstrekkere)

Jeg er nok ikke helt oppdatert på alle de forskjellige løsningene som er på markedet, men jeg merket meg at bZ4X oppførte seg veldig forutsigbart og ga en god følelse av å alltid ha fremdrift. Det at bilen har én motor pr. aksel, i stedet for å ha en mellomaksel med en senterdifferensial, gir helt klart en følelse av permanent firehjulstrekk som jeg kanskje savner i noen andre, nyere biler.

Hvilken firehjulstrekkteknologi brukte du opp bakken? Og kan du si noe om hvordan denne fungerer? Har du kjennskap til noen av de andre AWD funksjonene, og kan du si noe om disse? (HAC / DAC / 50/50 kraftfordeling / Crawl Control?)

Akkurat opp slalombakken måtte vi skru av systemene for å få nok hjulspinn og holde farten oppe. Der var det 50/50 kraftfordelingen og motorkraften som var nøkkelen til suksess. Hjelpesystemene synes nok ikke den type kjøring er like stas som oss, og har mer for seg ved en noe mer tradisjonell bruk av bilen.

50/50 betyr at det er en motor (på hver aksel) foran, og en bak – uten diffsperre. Det vil si at for å oppnå en optimal effektivitet kan du f.eks på landevei la den ene motoren være av, mens den andre trekker.

Jeg vet ikke med sikkerhet at den faktisk fungerer på den måten, altså. Det kan godt være at begge motorene alltid er koblet inn. Det er jo ikke noe drivverkstap å snakke om, så det er kanskje ikke så mye å hente på å koble ut en motor? Dette er nok et spørsmål for teknikerne.

X-MODE er veldig nyttig hvis du kjører deg fast I løs snø eller gjørme. Med X-MODE aktivert tillater bilen litt kontrollert hjulspinn slik at du kan grave deg forsiktig ut. Om du står på is og trenger å kjøre veldig forsiktig I gang så er Grip Control en veldig fin funksjon.

Hadde Downhill Assist Control (DAC) effekt ned bratt bakke? Hvordan da?

Absolutt! Med DAC aktivert kan du bare slippe pedalene, så holder bilen igjen farten selv. Jeg oppfattet at den styrte farten med motorbrems, og brukte bremsene til å hjelpe til med å holde bilen på rett kjøl. Det å bremse alle fire hjulene individuelt på den måten klarer ikke en gang jeg å gjøre uten hjelp.

Hvordan følte du bilen håndterte kjøring med Grip control?

Den gir god hjelp til å sette i gang mykt på glatt underlag, noe som kan være vanskelig å styre med høyrefoten på en elektrisk bil der effekten er der med en gang. Grip Control lar deg først velge hastighet. Når du har valgt den så er det bare å slippe gassen og bilen kjører mykt avgårde i valgt hastighet. Det gjør for eksempel igangkjøring i en isete bakke mye enklere og helt udramatisk.

Hva kjører du til vanlig?

Jeg har mange biler, men jeg er nok mest kjent for å kjøre en lyseblå 77-modell Toyota Cressida med motor fra Toyota Supra. Jeg har tre Cressidaer nå, og jeg har generelt hatt mange Toyotaer opp gjennom. Jeg har vel vært innom de fleste modellene opp gjennom årene. Alt fra Lite-Ace med rattgir på 90-tallet, Hiace, Hilux og Land Cruiser til AE86 Corolla, flere generasjoner med Supra, Cressida i alle varianter og sikkert flere jeg har glemt

Krever det spesielle ferdigheter hos føreren for å utnytte bilens egenskaper, eller løser bilen det meste på egenhånd?

Hvis du ikke tukler med innstillinger løser den ting bra på egenhånd, nesten helt uten at du merker det. Men med dét sagt er bZ4X en bil det lønner seg å lese bruksanvisningen til. Det er viktig å være kjent med hvordan systemene virker, slik at man bruker dem riktig og får mest mulig glede av bilen og teknologien den har å by på.

Hvordan håndterte bilen is? Gjerne da i forhold til andre biler du har testet på is tidligere.

Veldig bra! Jeg likte godt hvordan stabilitetsystemet var kalibrert. Går du for fort inn i en sving for eksempel, roer den automatisk ned farten og hjelper deg inn i svingen. Den nødbremser ikke unødvendig, men fokuserer på å holde deg I riktig kjørefelt og med fronten riktig vei. Jeg har opplevd nyere biler som gjør vondt verre ved å bråbremse i sving for så å forsøke å rette opp situasjonen den selv har skapt. Det synes jeg er veldig ubehagelig. I Toyotaen var det ikke noe dramatikk, selv om man provoserte den ganske kraftig.

Med systemene avskrudd så var bilen veldig morsom og lettkjørt til å være en bil som ikke akkurat er laget for rallykjøring. Vi kjørte på piggfrie vinterdekk og selv på stålis følte jeg at jeg hadde god kontroll hele tiden.

Hvordan opplevde du forskjellen mellom de to modusene X-MODE snow/dirt og X-MODE deep snow/mud?

Det er hendige moduser hvis du kjører deg fast, da X-MODE lar deg grave deg ut. Hovedforskjellen er at snow/dirt - lar deg spinne litt, og Deep snow/mud lar deg spinne enda mer. Disse modusene er nok best om man kjører seg litt fast på en ubrøytet vei eller lignende. Det fikk vi dessverre ikke muligheten til å teste denne gangen. Brøytingen på Storefjell er upåklagelig

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde