1. Nybil
  2. Kan to motorsportutøvere ha det gøy med bZ4X?
Jeg ønsker å...

Kan to motorsportutøvere ha det gøy med bZ4X?

Tidligere i år utfordret vi bZ4X i slalombakken og på isbane. Nå har vi satt den på prøve igjen! Denne gangen med intet mindre enn to profesjonelle motorsportutøvere! For hvem er vel bedre egnet til å teste kjøreegenskapene til en bil, enn noen som har kjøring som levebrød!
Fredric Aasbø fra Ski og kona Hunter Taylor fra San Diego er begge profesjonelle driftere og stuntsjåfører. De har fått med seg en bZ4X, GR86 og Hilux til Vålerbanen for å finne ut hva bZ4X er kapabel til! Men dette handler ikke bare om ytelse og tekniske egenskaper – det handler minst like mye om å ha det gøy! For hvor gøy kan egentlig to profesjonelle motorsportutøvere ha det med en tilsynelatende alminnelig familiebil? Som ikke en gang lukter eksos!

Se filmen under

Et autentisk møte med bilen

Forberedelsene til opptaksdagen var mange, men én ting gjenstod.

– Jeg hadde faktisk aldri prøvd bZ4X tidligere, men synes den ser tøff ut, og hadde jo en viss forventning til den første elektriske bilen fra Toyota! Både Hunter og jeg liker RAV4 i det daglige, så jeg tenkte at bZ4X er den naturlige neste bilen for oss. Spesielt her i Norge, som er så godt tilrettelagt for elektriske biler, forteller Fredric.

– Vi syntes det var viktig at vi ikke testet bilen før vi gjorde det på film for første gang, slik at vi fikk ekte reaksjoner bak rattet. Men GR86, Hilux og Vålerbanen kjenner vi godt, så det var lett å planlegge hvordan vi skulle teste bilene mot hverandre.

Og testing ble det. bZ4X fikk bryne seg seg på både rundetid, bremselengde og akselerasjon (dragrace) mot sportsbilen GR86, og i offroad-løypa mot terrengbeistet Toyota Hilux.

Lyst til å teste bZ4X selv? Bestill prøvekjøring.

  • Overrasket på samtlige tester

    Som oftest når en skal teste en bil på nye områder går man inn med visse forventninger – holdt bZ4X mål?

    – Jeg visste at bZ4X kunne være rask både på dragrace og rundt banen på grunn av det lave tyngdepunktet, så der ble jeg ikke overrasket. Men at den skulle bremse såpass bra var imponerende! Den største a-ha-opplevelsen fikk jeg derimot i offroadløypa. Med firehjulstrekk har den en vanvittig evne til å komme seg fram!

    – Og når det virkelig ble røft der ute i skogen, og vi subbet med buken på bilen, viste det seg at den glatte undersiden gjorde at man ikke hektet seg fast, så det gjør at man kommer seg forbi ganske store hindre. Det er selvfølgelig ikke anbefalt å være så røff med bilen, men som testpiloter må vi virkelig gå utenfor komfortsonen og her imponerte den virkelig!

    – I Norge har vi i tillegg mye forskjellig vær, og vi er også et aktivt folkeslag som liker oss i naturen, på fjellet og på hytta. Det er ingen tvil om at et godt firehjulstrekk-system er viktig for mange av oss. Derfor er det ekstra gøy å kunne konstatere at firehjulstrekksystemet i bZ4X, med X-MODE, fungerte vanvittig godt. Vi testet det riktignok ikke på snø, men på løs sand, i vann og på grus, og jeg føler meg trygg nok til å si at framkommeligheten året rundt vil være førsteklasses!

    Hunter legger til:

    – Det umiddelbare dreiemomentet og veigrepet kan være en fordel på variert underlag og utfordrende værforhold. Det inkluderer snø, så ikke vær redd for å ta den med opp de isdekte fjellene og bakveiene!

    Og snø, det har vi testet! https://www.toyota.no/nybil/bz4x/kjoreegenskaper/droemmedag-i-bakken

“Enkelt å være rask”

– Det som ikke så mange tenker over er at en elbil gjør det veldig enkelt å være rask. Fordi det ikke er noen gir (ikke engang automatgir), at tyngdepunktet er så lavt med batteriene montert så lavt som mulig i bilen, og fordi man har tilgang til firehjulstrekk – så ender man opp med en bil som er utrolig effektiv ut av et lyskryss eller rundt en bane.

Det analoge møter det moderne

Å si at Fredric og Hunter er bilentusiaster er en mild underdrivelse. Hunter er en relativt ny drifter, mens Fredric i løpet av karrieren har rukket å bli tre ganger verdensmester i sporten. Sammen har de en Toyota GR86 stående i California.

– GR86 er en klassisk sportsbil laget for de som virkelig liker å kjøre bil. Den har mindre motor og smalere dekk enn de fleste sportsbiler i dag, men det er nettopp dét som gjør den så morsom: Den er analog, mekanisk og man må bruke ratt, pedaler og gir aktivt for å få potensialet ut av den.

– bZ4X er det motsatte: Det er en høyteknologisk, ultramoderne, gjennomtenkt allround-bil som er det perfekte valget i det daglige - og, som vi her beviser, er mer enn rask nok for de fleste situasjoner. Men der begge bilene er like, er at de har veldig lave tyngdepunkt, som gir selvtillit og trygghet bak rattet. Begge bilene tåler unnamanøvre og hard kjøring uten å oppleves som ustabile.

Nysgjerrig på bZ4X? Utforsk elbilen her.

  • “Som en RAV4 på steroider”

    Elbiler er ikke et fremmed fenomen for hverken Fredric eller Hunter, men etter å blitt kjent med bZ4X er det enkelte ting som skiller seg ut.

    – Mange elbiler jeg har kjørt oppleves helt annerledes enn vanlige fossildrevne biler. Rar følelse i drivlinje, uvant layout på knapper og funksjoner, snodig design på forskjellige elementer. Når det gjelder bZ4X følte jeg meg derimot hjemme med en gang - det er bare mer motorkrefter enn jeg er vant til i SUV. Det er litt som å sette seg inn i en RAV4 på steroider!

    Hunter skyter inn:
    – Den er også romslig og komfortabel inni, som gjør den til en perfekt roadtrip-bil!

“Et velkomment tilskudd”

Etter en lang dag på Vålerbanen fylt med strålende vær, fart, svidd gummi og terrengkjøring, kan man ikke unngå å spørre: Hva sitter man igjen med?

– Det er fascinerende å se hvor stort spekter Toyota har av biler. Alt fra store bensindrevne pickuper i USA, til små 600 kubikks Kei-cars i Japan. I Norge har nå Toyota sitt beste utvalg av biler noensinne - inkludert GR Supra, som jeg konkurrerer med i drifting, til alle mulige andre slags SUVer, småbiler, varebiler og offroad-biler. bZ4X er et velkomment tilskudd som jeg tror blir en stor hit i Norge! Forteller Fredric.

Hunter er også fornøyd med dagen:

– Det var både spennende og lærerikt! Å sammenligne bZ4X, GR86 og Hilux ga verdifull innsikt i egenskaper og ytelse – og der imponerte bZ4X! Spesielt på uventede områder, som bekrefter at det er en allsidig elektrisk bil. Det var en fantastisk dag som viste frem styrkene til Toyotas nyeste tilbud!

 – Dette er en dønn solid bil og for en som stort sett kjører bensin eller dieselbiler er det ingen tilvenning i det hele tatt. Alt er logisk og bare virker. Nå ser det ut som om det fort blir elbil på oss også! Avslutter Fredric med et smil.

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde