1. 25 års utvikling fra forbrenningsmotor via hybrid til 100% elektrisk
Jeg ønsker å...

Toyotas vei til elbilen bz4x

25 års utvikling fra forbrenningsmotor via hybrid til 100% elektrisk

Er det et plutselig innfall som har ført til at Toyota neste år lanserer en ren elbil? I all hast? I siste liten? Nei da! Dette er en prosess som startet planmessig for mange år siden. Den førte frem til presentasjonen av konseptmodellen bZ4X i mai 2021. Fullskalaproduksjonen og lanseringen av den ferdige bilen kommer i midten av 2022.

Toyotas vei til elbilen bz4x

Helt siden 2013 har Rygh, sammen med kolleger i Toyota Norge, hatt en lang rekke møter og besøk i Norge med forskjellige grupper som har vært involvert i bZ-utviklingen. Sammen har de levert viktige innspill til utviklingen av den nye elbilen.

Siden modellen på det nåværende tidspunkt bare finnes som prototype, kan ikke Rygh enda bekrefte informasjon om den kommende produksjonsmodellen. Han kan likevel gi oss viktig informasjon om noe av det som ligger bak.

- Hva kan du fortelle om prosessen Toyota har vært gjennom for å lage en elbil?

- Utviklingen av denne bilen, bygger videre på Toyotas unike kompetanse innen elektrifisering gjennom 25 år. Fra vårt marked har Toyotas produktutviklere og sjefsingeniører hentet viktige innspill og kunnskap om elbilmarkedet og kundens behov. Dette vil prege den kommende modellen.


«Toyota bZ4X blir en spennende modell - spesielt for oss og kundene våre i Norge»



- Tom-Fredrik Rygh, Produktsjef, Toyota Norge


  • Det norske bilmarkedet

    - Norske øyne kan ha lett for å overse at det norske markedet for biler er lite og annerledes. Nordmenn kjøper ikke mer enn 0,7% av bilene som lages i verden.

    Ingen bilprodusenter kan leve av det norske markedet alene.

    - I 2020 kostet det fortsatt typisk 50% mer å produsere en elbil i C-segmentet enn en tilsvarende bil med konvensjonell teknologi*. Men i Norge lå prisene for disse biltypene på samme nivå siden elbilene ble solgt uten avgifter og uten MVA. Tidligere har normalen vært at biler er mye dyrere i Norge enn i de fleste andre land.

  • Grunner til at det norske markedet er interessant for Toyota

    - Fjerningen av de høye avgiftene har hatt avgjørende betydning for å gjøre elbilene konkurransedyktige på pris i Norge.

    I tillegg har elbilene fått forskjellige fordeler. Eksempler på dette er tilgang til kollektivfelt, rimeligere eller gratis parkering, samt lavere satser på bomveier og ferjer. Vi har også mye elektrisk energi i landet vårt, den er fornybar og den er billig.

    I sum har dette gjort elbiler mer populære hos oss enn i noe annet land. Ingen andre steder i verden har elbiler over 50% av markedet.

    Med så stor elbilandel, vil selvsagt også Toyota kunne hente nyttige erfaringer i lille Norge.

  • Toyota må tenke globalt for å være nr. 1

    - Toyota har fokus både på volum og lønnsomhet. I pandemiåret 2020 ble Toyota igjen det merket som solgte flest biler. Toyota var også verdens mest lønnsomme selskap i bransjen.

    Med virksomhet i 170 land tenker Toyota globalt. I forhold til markedsmulighetene for elbiler globalt er ikke Toyota sent ute.

    Tom-Fredrik Rygh legger til: - Vi som bor i Norge har lett for å glemme at vårt land på en måte har «tjuvstartet» overgangen til nullutslippsbiler med å gi mange milliarder i avgiftsfritak.

    Det er egentlig først nå at resten av verden nærmer seg startstreken. Kampen om elbilene starter nå, det bare føles som om den startet for 10 år siden.

- Hvilken andel har elbiler av verdens bilproduksjon?

- I det store bildet har elbiler fortsatt en liten andel. Litt avhengig av hvordan man regner blir bare 3 til 5% av bilene som lages i verden i år elbiler med batteri. De bilene som det store flertallet av kunder velger, er fortsatt biler med konvensjonelle bensin- og dieselmotorer eller hybridbiler. Til sammen utgjør de 95% eller mer av de bilene som selges i verden!

- Har Toyotas satsing på hybrider spilt noen rolle for utviklingen av bZ4X?

- Toyotas strategi var å elektrifisere en stor andel av modellene, dvs. produsere flest mulig hybridbiler. Gjennom 25 år har dette vært nok til å innfri alle de internasjonale kravene til stadig lavere utslipp. Også de strenge europeiske kravene. Andre produsenter har satset på en annen strategi for å imøtekomme kravene. Flere har fortsatt å lage sine konvensjonelle biler, og har så de siste årene måtte lansere elektriske modeller. Dette for å innfri målene for samlede utslipp.

- I 25 år har Toyotas folk jobbet med hybridbiler som er kompliserte både teknisk, elektroteknisk og elektronisk. Dette siden de forutsetter et sømløst samspill mellom bensin- og elektriske motorer. Gjennom alle disse årene er det høstet viktig erfaring om blant annet elektrifisering og avanserte styringssystemer.

- Å utvikle og bygge en velfungerende elbil er på mange vis enklere enn en hybridbil. En hybridbil kan bestå av mer enn 1.500 ulike komponenter i motor og drivverk. Til sammenlikning har en elbil ikke mer enn 200 deler i motor, batteri og innebygde ladesystemer.

- For å forenkle, sier Tom-Fredrik Rygh, kan en elbil sammenliknes med en hybridbil uten forbrenningsmotor, men med et batteri med høyere kapasitet og elektrisk motor som har høyere effekt. Å lage en elbil krever altså kompetanse på teknologiområder som Toyota har behersket i lang tid.

Norge har blitt et viktig klasserom

- Siden ca 2011, har Norge utviklet seg raskt til et testmarked for elbiler. Fra 2013 har vi derfor hatt mange besøk av en lang rekke spesialister fra Toyota. De har vært her for å lære mest mulig, og få innspill til utviklingen av merkets første generasjon helelektriske personbiler. Den som nå er kjent som bZ4X.

- Hvilken kompetanse har Toyota som kommer til nytte i bZ4X?

- Medarbeidere i selskapet har nå mer enn 25 års erfaring med elektrifisering av biler. Den erfaringen er viktig blant annet fordi en rekke komponenter til hybridbilen Prius ikke fantes fra før på 1990-tallet. Elektriske komponenter beregnet for kjøretøy var den gangen i hovedsak tilpasset jernbanetog. Disse var for store, dyre og tunge til å brukes i en bil.

- Det som måtte konstrueres og designes på nytt og for første gang av Toyota var sentrale deler. Som de elektriske motorene, batteriene og strømstyringssystemene (inverter/konverter). Det var også nødvendig å «finne opp» et holdbart elektrohydraulisk bremsesystem. Dermed kunne bremsing generere elektrisk energi og ikke bare forsvinne som varme. I årene siden har Toyota utviklet og forbedret alle disse komponentene kontinuerlig. Over tid har det vært mulig å lage dem lettere, mindre og samtidig ha like høy eller enda høyere kapasitet.

- Hvilke konkrete innspill er kommet fra norsk side?

- Toyotas system for firehjulsdrift, AWD-i, er del-utviklet med innspill fra Toyotaorganisasjonen i Norge med norske vinterveien og isdekte motbakker som testbaner. I dag er denne avanserte teknologien inkludert i flere modeller: Prius AWD-iRAV4 hybrid AWD-iRAV4 plug-in AWD-i. Senere i år også Yaris Cross AWD-i. Og hva skjer neste år? Den norske måten å tenke 4x4 på, blir nok også en del av elbilen bZ4X. Med enda kraftigere el-motor bak enn på hybridene, vil firehjulstrekksystemet i bZ4X også gi unike kjøreegenskaper.

I tillegg har vi meldt inn ønske om høy fokus på effektiv varme i kupeen og viktigheten av rekkevidde om vinteren. Det er jo den rekkevidden som betyr noe for de oss. Toppledelsen i Europa har allerede hintet om at bZ4X må ha 4-500 km rekkevidde WLTP for å være «konkurransedyktig.» Selv om vinterrekkevidden blir noe lavere, er målet så lite avvik som mulig fra WLTP. På dette området tror jeg vi kan bli klasseledende.

En elektrisk SUV må selvfølgelig ha praktiske egenskaper som mulighet for å trekke en tilhenger med avfall fra hus og hytter, samt stort bagasjerom. Vi vet allerede at plassen mellom for og bakseter er langt større enn i en RAV4.

- Hvilken betydning har Toyotas «inhouse-erfaring» med produksjon av komponenter?

  • - Når du har laget mer enn 15 millioner elektriske motorer, blir du flink etter hvert, sier Rygh. Og Toyota har tradisjonelt utviklet og produsert de fleste av hovedkomponentene til de forskjellige modellene sine selv. Siden virksomheten er så stor og omfattende, blir produksjonen lønnsom. Egen produksjon gir også full styring og kontroll med hele prosessen fra råmaterialer til ferdig produkt. I fjor passerte Toyota en milepæl da selskapet nådde et antall på 15 millioner solgte hybridbiler fordelt på 44 forskjellige modeller. Og nå nærmer det seg 17 millioner!

  • - For Toyota bZ4X betyr Toyotas systematiske måte å arbeide på at det er mulig å utvikle en helt ny modell og være trygg på at etablerte og kjente verdier som kvalitet, slitestyrke og pålitelighet har den ønskede standarden. En lang rekke av komponentene i Toyotas hybridbiler kan benyttes enten direkte eller med modifikasjoner i en elbil. Utviklingsarbeidet som er gjort kommer derfor til nytte i forskjellige sammenhenger. Investeringene kan dermed deles på flere modeller og kostnadene for hver enkelt modell blir redusert.

Den første bilen i Toyota bZ-serie  - Tilgjengelig fra midten av 2022.

Vi må smøre oss med tålmodighet litt til, men frem til lansering vil vi med jevne mellomrom stadig få vite litt mer. Om historien bak bilen, motorstyrke, batterieffekt, rekkevidde, og bagasjeplass. I tillegg til sikkerhetsteknologier, standardutstyr, lengde, bredde og høyde. Meld deg på nyhetsbrevet nå så går du ikke glipp av en eneste oppdatering. Bli blant de første som får vite mer om neste fase i Toyotas elektrifisering, og om nyheten Toyota bZ4X.

Ved å registrere deg får du også muligheten til å reservere bilen først, samt motta invitasjoner til konkurranser og arrangementer.